finlux tv typ 120

Hej
Är nedanstående fel ett typfel ?- Tvn startar inte som helt kall, dvs
om man haft den länge borta  från väggspänningen så kan det ta upp
till en timme förrän den reagerar på fjärrstyrningen .Ingen LED lyser
i detta start- skede .Men om man haft den i standby läge så startar
den ok.
Har hittat ett 3k9 motstånd ( några watt)alldeles  vid 230
voltsingången som ser konstigt ut och fluke visar 4,36k.Vilka
komponenter är inblandade i denna härva ?
Har hittat små lödfel men  kanske nån kan ge goda råd vidare .
Ralle

Re: finlux tv typ 120

Hej Ralle !
Jag skulle tagit fram varmluftspistolen och värmt i nätdelen samt
närliggande regioner när felet visar sig för att se om detta kunde påskynda
starten, troligtvis är det en kondensator som "spökar".
Om testet utfaller positivt har du det roliga kvar nämligen att hitta den
felaktiga komponenten.
/leifline

Re: finlux tv typ 120

Man kan nog byta alla små lytar på primärsidan. Det är inte så många.
/Janne

Re: finlux tv typ 120

Hej

Nu har jag rotat till det ordentligt !
Hittade flere dåliga lödningar , i synnerhet vid de styva och hårda
ledningarna mellan korten . På det stående kretskortet finns  en 10
mikrofarads kondensator som hade en djupt jack i övre ändan.den hade
värdet noll mikrofarad .Trots byte , blev det värre , Nu står
appararaten efter värmning med hårtork ( vid linjetransformatorn )och
slamrar:det är ett relä som tydligen inte ork dra och LEDindikeringen
snurrar helt okontrollerat på med svagt ljus.Antar att jag åstadkommit
nån kortslutning som gör att powern inte ork på.Inget glöd syns osv .
Måste erkänna att jag skulle svälta ihjäl om mitt arbete vore tv
reparatörens ; beundrar er som klarar dylikt .
Vänliga hälsningar och tack för råden .
Ralle

Re: finlux tv typ 120

Enligt din sista kommentar så undrar man om det verkligen var en
elektrolyt och inte en drossel............
vad mäter du med för instrument?
((IP))

Re: finlux tv typ 120

Jo, det var nog en elektrolytkondensator med beteckningen 10
mikrofarad.Under den fanns + beteckning på kretskortet .
Har nu också fått reda på att Tvn fallit i golvet en gång och vem vet
vad det drog med sig.
Mäter med en Fluke och kapacitansmätare Escort EDC110.
Skulle man kunna tänka sig att det är nåt galet med
linjetransformatorn eftersom apparaten  som kall inte  startar alls
,men efter värmning med hårtork omkring linjetransformatorn så börjar
ovanstående symptom ?Har inte hittat andra  dåliga komponenter , men
bytt några elektrolyter.
Det grämer mig när man som som amatör inte lyckas , men jag ger inte
upp( ännu !)Har hittat en sida på nätet med många ännu oprövade råd
som jag tänkte testa.
Undrar varför vissa elektrolyter är försedda med tjockt grovt plåtskal
och jorden är i detta skal, kan man kanske byta sådana provisoriskt
till den normala typen med två ledningar ut ur  " gaveln "
mvh
ralle

Re: finlux tv typ 120

Hmm, du har liksom mer utrustning än vad de flesta andra
'hobbyreparatörer' brukar ha, men ändå undrar om kondingar... ;-)

- separat kondingmätare brukar inte ingå i standardutrustningen
hos amatörrep eller ens semiamatörrep  om man säger så...

---

Nästan alla elektrolytkondingar har en aluminiumhylsa som ena pol
då det sas. ingår i konstruktionen och insidan är en
Re: finlux tv typ 120

Tack TE och alla andra.Grävde i tvn i går kväll igen , det kommer
drygt 300 volt  i närheten av linjetransformatorn , men sedan är det
nästan dött.Kanske är det nån bana som är av .
Har lite respekt för det där att mäta spänningarna på ett kort som
står vingligt .För flere år sedan var jag med om en elktrolyt som
exploderade .Har nästan bula i pannan ännu !!!!. Tar det således
långsamt och gräver vidare .

ralle

Re: finlux tv typ 120
http://w1.455.telia.com/~u45526674/images/GEMENSAMMA_FEL/Avmagnetisering_1.J
http://w1.455.telia.com/~u45526674/images/GEMENSAMMA_FEL/Avmagnetiseringsfel

Ser nu att dessa två länkarna blivit avklippta, jag ber så mycket om ursäkt
för detta "klanteri", skall försöka bättra mig om detta är möjligt.
Ursäkta
/leifline

Re: finlux tv typ 120
On Mon, 26 Jan 2004 08:58:19 GMT, "leifline"

http://w1.455.telia.com/~u45526674/images/GEMENSAMMA_FEL/Avmagnetiseringsfel_brus.JPG

Outlook Express gör så dessvärre. Riktiga program gör inte så.
Jag har fixat ihop dom där ovan.

Re: finlux tv typ 120

http://w1.455.telia.com/~u45526674/images/GEMENSAMMA_FEL/Avmagnetisering_1.J
PG
http://w1.455.telia.com/~u45526674/images/GEMENSAMMA_FEL/Avmagnetiseringsfel
_brus.JPG
ursäkt

Tack skall du ha Ken du är en pärla ibland, hoppas du njöt när du skrev
"Riktiga program" :-)
Kan du ge mig ett tips på ett riktigt program så jag slipper "skämmas" fler
gånger.
Mvh
/leifline

Re: finlux tv typ 120
On Mon, 26 Jan 2004 10:32:06 GMT, "leifline"

Ja mycket  :-)

Allt utom Outlook Express (det finns många).

Re: finlux tv typ 120

Själv använder jag Mozilla, kanske inte den bästa av
alternativet, men gör jobbet tillräckligt bra för min del.

/TE

Re: finlux tv typ 120

[...]

Mozilla har tagit sig jättefint tycker jag. Är imponerad av den men
den saknar en sak som irriterar mig fantastiskt när man följer
mailinglistor.

I news radbryter de flesta någorlunda vettigt men i mailinglistor med
AOL-klienter och otäcka OE m.fl. så kör folk ofta utan radbrytning och
när man kör reply på det så bryter den inte om ordentligt vid
citeringen om man inte postar i HTML.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 14:24:00  up 21:35,  4 users,  load average: 0.03, 0.01, 0.00

Re: finlux tv typ 120
Vad har detta med Finlux 120 att göra ?
/Janne

inte finlux tv typ 120

Absolut ingenting, vi diskuterar inte Finlux nu.

Re: inte finlux tv typ 120
Det vet jag. Men då kan ni byta subject!!
/Janne

Re: inte finlux tv typ 120

Javisst det har jag gjort också!

Don Quijote (was: finlux tv typ 120)

Inget alls. Men det händer ofta att diskussioner drar iväg på en
tangent i Usenet och ärenderaden hänger med. Det är nog bara att
acceptera är jag rädd, alla som försökt sig på ett korståg och få folk
att ändra detta har misslyckats hittils så jag tror det är bättre att
ägna sin energi åt andra ting än att slåss med väderkvarnar.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 18:18:00  up 2 days,  1:29,  4 users,  load average: 0.08, 0.07, 0.02

Re: finlux tv typ 120

fler

En fördel av att använda OE är att de flesta andra använder det och man lär
sig av vilka brister som finns. Mycket svårare att hjälpa folk om man kör
något "udda" prog eller OS då man inte har erfarenhet av problemen.
Men håller med om att M$ har taskiga produkter och behöver konkurens.

Site Timeline