glocalnet

News via glocalnet fungerar inte.
Är det fler som har samma problem?
Det här verkar vara den enda grupp som fungerar delvis mellan några få
användare.

/Göran

Re: glocalnet
Tack Göran började tro att jag behövde installera om min maskin, att det
hänt nåt med outlook :-((
men då är jag inte ensam med dessa problem m.a.o, ligger ifs på algonet
plattformen .

- Thomas -

Re: glocalnet

Det fungerade utmärkt när det var Unix-kunniga algonettare som skötte
newsserven - en av sveriges bästa och bara det motiverade årsavgiften
  - men nu när det är glocalnet med bara NT och XP stämplat på pannan
och kör ett kommersiellt program för newshantering så har allting bara
gått åt helsike - det är som TV-tekniker, radiotekniker,
Unixdataadiminstratörer - man sparkar bort dom kunniga med
yrkesstolthet och har perfekt och avbrottsfritt drift som mål
till jäkla parktikanter som inte ens förstår när dom gör fel
- som att en newsserver inte skall ner mer än några sekunder per år,
att byte till ny HW och SW givetvis görs med parallelldrift ett
tag för att prova av och hitta alla buggar och se till att alla
servicar som folk har stoppat in under alla åren - fortsätter att
fungera och en växling till ny HW och SW skall övh inte märkas
för mig som användaren och kund... allt sådan är borta numera...

Re: glocalnet

Kanske uppträdde i samband med att dom blev uppköpta (bonnier som vanligt?).
Praktikanter = mindre lönekostnad + att dom kan hunsas efter ledningens behag?

För övrigt hadde sparbanken visst något server strul kl ~01:50 inatt. Får
hoppas dom inte blivit lika soppiga som Nordbankens datastrular ;)

Re: glocalnet

Jo uppköpet påverkade verksamheten väldigt tydligt, det var som om
luften gick ur  alltihop och dom som kunde något försvann till annat...

jag hade lätt kunnat betala dubbla årsavgiften om de bara garanterade
att newsservrarna och mailhanteringen fortsatte vara i den skicket
som det har varit under många år...

man vill inte/vet inte om, betala för yrkesfolk längre och det
verkar som att praktikantkompetens där man inte ens märker när
man gör fel - anses vara normal driftnivå, numera...

Hade jag varit 'boss' så hade det blivit löneavdrag från
dataadiminstratörerna ända upp till VD:n med allt större summa ju högre
upp i ledningen, för varje sekund servrarna inte är uppe eller
strular - då skulle det finnas intresse i hela ledet att göra något
åt saken och äska medel för det, som tex. att ha råd med lite dyrare
men kunningt folk i datasalarna och förstår det här med telekoms
'six nine' (99.9999% upptime) minimum krav - när fattiga väktarbolag
tom. har det kravet på sina övervakningsdatorer, så varför skulle inte
banker och ISP också ha det???

tänk själv en punishment-knapp på websidan där besökare vid
loggad strul, lyfte av VD för nordbanken 500:- i lön och pengarna
istället hamnade på sin eget konto - om det fins några pengar
kvar... :-)

förmodligen skulle driften snabbt bli bättre då :-)

  /TE

Re: glocalnet

Mao, byter ett företag ägare.. bör kunderna kanske byta företag.
Något jag är obs på själv iaf.

När det gäller bankens drift & säkerhet finns ingen anledning att se mellan
fingrarna.

Dom enda som sitter över VD'n är ägaren & styrelsen.

Företag tjänar pengar. Allt annat görs bara för att möjliggöra det första.
Dvs om kunderna inte fattar att dom blir blåsta så fortsätter det. Eftersom
kunder som betalar för inkompetens är lönsamt.

Gör som Handelsbanken vs HTU.. det sved tydligen..
Annars finns det ju stupi modellen.. våga vägra bgp med telia ;)

Re: glocalnet

Det var ett planerat avbrott från 00.30 till 05.30 Stod på
inloggningssidan i går kväll när jag var in och betalade räkningar.

--

Mysko

Re: glocalnet

Jag ringde kundtjänst och dom kunde inte ange varför det var fel. Men att det
var "oplanerat". Och att dom inte visste när det var klart. Men jag kunde ju
försöka senare....

Re: glocalnet
On Thu, 21 Oct 2004 10:35:54 +0200, "Thomas Plersch"

News har inte fungerat efter den 13.
Kan inte heller skicka e-mail bara ta emot.
Vems det senare felet är vet jag inte, jag har i allafall inte ändrat
på nån inställning här hos mig.
Vi får klaga hos ansvarig myndighet. Om det finns nån.

/Göran

Re: glocalnet

det roliga är att mina mail har fungerat ... Tills nu, nu dog det oxo dvs
igår, har du kontaktat glocalnets support eller ??
själv är jag sjuk och har inte orkat sitta vid datorn, springer mest på wc
eller sover, kollade bara snabbt burken att den
gör lite annat dvs tankar dc :-))), har tydligen fått nån magsjuka !, inte
kul alls

- Thomas -

Re: glocalnet
antar dom har märkt det, låg på soffan o kollade tv och nu funkar allt igen
:-))

- Thomas -

Ps Trevlig Helg...

Re: glocalnet
On Fri, 22 Oct 2004 12:55:07 +0200, "Thomas Plersch"

Har inte kontaktat glocalnet inte heller någon annan.
Allt verkar ha kommit igång nu och jag kan skicka epost.
Vi har nu missat en hel veckas news. Vart har allt tagit vägen? Det
måste ju ha skrivits miljontals inlägg den senaste veckan om man
räknar in hela världen.

Kurera magen nu.  Ingen mat på ett par dagar. 2 liter vatten per dygn.
Kör sedan igång tarmfloran med en halv kaffekopp råa havregryn blandat
med sån där filmjölksaktig mjölk som heter någonting på philodufus.

Visst ja. Det här är ju ett elktronikmöte men lite avsteg får nog
göras när det gäller kurerande av sjukdom.

/Göran

Re: glocalnet

[...]

I algonet-grupperna på glocalnets server finns en del information.
T.ex. algonet.diverse.