Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Jag har en Ni-CD laddare... Kan jag ladda Ni-MH batterier i den?

Mvh Jonas

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Köp/använd laddare som är avsedd för NiMh-batterier,
det är enklast.

om det är långsamladdare med min > 12 h laddtid
för full laddning NiCd så kan man även använda den
för NiMh-batterier, tillsammans med tidbrytare
på 14 timmar för 500 mAh, 28 h för 1000 mAh
...  84 h för 3000 mAh batteri - allt beroende på
batterikapaciteten. (redan här ser man varför man bör
skaffa passande laddare till batteriet...)

Dock fins det en hake - NiCd batterier kunde man köra med 10%
av kapaciteten (typiskt 50 mA) som laddström i oändlig tid
medans NiMh ofta _inte_ klarar av det, utan laddningen måste
avslutas när ca 140% av mAh är iladdade.

Det fins speciellea NiMh-batterier som tål kontinuerlig laddning
på samma sätt som NiCd-batterier, men är då bara på runt
700 - 1000 mA, medans 2000 - 3000 mAh batterier som man
ser ute i handeln idag _inte_ tål detta. Man får välja
  - styktålighet eller kapacitet, man kan sällan får både och.

/TE

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Bra svar, har alltid undrat över detta med NiMh och NiCd-batterier

/Micke

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Klipp, klipp.

Tackar för bra upplysningar, dock är jag lite snål och det svider
att behöva lägga ut 4 till 600 spänn på en laddare, så därför
undrar jag om du kan tipsa mig om var jag kan hitta ett schema
med tillhörande byggbeskrivning på en dylik mackapär?

I övrigt en God Fortsättning på det nya året.   Owe

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?
Den 04-01-03 13.29, i artikeln oAyJb.44709$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net, skrev

Jag köpte en laddare som klarar både NI-CD & Ni-MH för 89 kr på biltema!

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

skrev

Claes Ohlsson har ochså en, men kommer inte ihåg priset men den var inte så
dyr..

/Micke

.

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

maxim har ett par trevliga laddkretsar, max712 och max713. med en sådan och
lite mindre kringkomponenter kan man slå ihop en liten trevlig laddare.
tyvärr är kretsarna inte så jättebilliga. kretskortslayout och lite
instruktioner finns bla. på
http://www.qsl.net/eb4eqa/batt_charger/batt_charger.htm

jag har en lite modifierad kretskortslayout som är gjord för hålmonterade
kretsar. skicka ett mail till mig om det finns intresse för den. jag har
för mig att det var bd244 jag använde istället för 2n6109.

jag har byggt tre laddare av den här typen, en för nicd accumulatorer för
radiostyrda bilar, en för en amerikansk laddbar borrmaskin, och en
universalladdare jag har hemma för att ladda två till fyra r03 till r6 nimh
batterier. har funkat fint.

mvh
kent

p.s. mitt tangentbords samtliga shift tangenter är trasiga, kan tyvärr inte
skriva stora bokstäver... jag ber om ursäkt för det.

Re: Ni-CD & Ni-MH batterier...skillnad?

Hmm, hur lyckas man med det, är det följdfel när man bänder bort den
förb****e caps lock tro ;-)

Site Timeline