LCD Behöver datablad!

Hr skruvat upp en projektor-klockradio. Ni vet en sån där billig liten
klockradio som projicerar tiden på väggen. I den finns en transparent liten
LCD med 15 anslutningar. Tiden på LCD'n visas på formen [88:88]
Jag har två funderingar:

1. För att driva en LCD, visst behövs det en pulserande spänning typ på
30hz....eller är det något jag drömt?
2. 15 ben(anslutinngar) och 4 siffror + kolontecken.....skulle behöva ett
datablad annars kommer jag aldrig att kunna lista ut hur jag exempelvis får
LCD'n att visa 12:00. Det är ju inte ett ben per segment, då skulle det
behövas typ 30 ben. Nån som har datablad på denna typ av LCD?

//Magnus

Re: LCD Behöver datablad!

Nej, du måste polvända (alltså växelspänning, pulsad DC funkar inte),
annars får du jonvandring och såsmåningom kass LCD. Frekvensen är inte
särskilt kritisk, tillräckligt snabb så det inte blinkar, men inte så
snabb att LCD inte slår om.

Den är garanterat multiplexad, liknande en matrix-LCD. Jag kan inte
ge dig exakt koppling, men jag skulle tro att du har en pinne för
varje segment i samtliga siffror, och sen en pinne för en motstående
elektrod för varje siffra. För att visa 12:00 så tänder du en etta mot
första siffran, sedan en tvåa mot andra osv. Oftast går det att se
hur segmenten är kopplade om man lyser och tittar snett mot displayen,
särskilt om det går att kika enbart på glasbiten (dvs utan reflex och
polarisatorer).

Lycka till!

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | snipped-for-privacy@cd.chalmers.se