Trådlös styrning av relä

Hej,

Säker en byggsats eller färdig lösning på detta problem:

Jag vill ha en liten trådlös enhet i byxfickan eller på nyckelknippan. Den ska kommunicera trådlöst med en annan enhet som kan sluta eller bryta ett relä om avståndet dem emellan blir för stort.

Jag tänkte använda detta till att tex stänga av TV'n automatiskt när jag lämnar hemmet. Elelr låsa upp bilen automatiskt när jag närmar mig den.

Hjälp tack !

Mvh /Björn

Reply to
Smedeco

On Tue, 06 Jul 2004 10:45:21 GMT, "Smedeco" wrote:

Öppna bilen och stänga av TV'n är olika system med helt olika krav på funktion. Bilfunktionen bör kräva identifikation från aktiv sändare i närområdet, medan TV-funktionen kräver frånvaro av en relativt identitetslös signal för att stänga av sej. För identitetslösa husfunktioner borde vanliga ir-detektorer vara enklast. Ingen rörelse framför tv'n under 30 minuter får slå av den. Du vill nog inte i längden ha med dej en särskild nyckelknippa för att kunna se TV, och om du glömmer nycelknippan hemma stänger inte tv'n av sej? Med IR slipper du ha någon elektronik i byxfickorna. Om nödvändigt, går det bygga irdetektorer själv och ELFA har halvfabrikat. I de fall du önskar identitetsfunktion, går även det bra att bygga själv, men jag skulle inte använda BT då det blir dyrt, strömförbrukande och överkvalificerat klumpigt för uppgiften. Kolla på trygghetslarm, oftast 433 MHz, om du vill ha förslag på något aktivt. Själv skulle jag nog välja passiva/batterilösa system av någon av de modeller som används i butikslarm. En lösning kan vara de "nästan batterilösa biljetterna" som används i bl.a. trådlösa vägtullar. Elfa har även ett system typ trådlös streckkod, som kan hängas i nyckelringen. Det finns många fler snarlika lösningar och det är knappast elektroniken som är problemet. Det är viktigare att du tänker igenom vilken funktion som ska uppnås och vilka följderna blir hanteringsmässigt. Se gärna ett steg till på följderna, elektronik, batterier och 220-el lägger av ibland. Är det ofarligt att vara i bilen då eller blir man inlåst, kan oväntade saker ske i huset när 220-elen återkommer mm.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Varför det? Är inte syftet med BT att det ska vara billigt och energisnålt? Jag skulle vilja ha en proxyfunktion för en strömbrytare som aktiverades automatiskt när jag kom i närheten med min mobiltelefon påslagen. Min dator har tex stöd för detta (tex skärmsläckaren slås av när jag kommer i närheten).

Var kan man köpa sådant?

Var kan man köpa sådant?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Tack för svaret !

Om vi då enbart ser till bilfunktionen. Jag vill alltså inte stänga in nån i bilen, bara att tändningen slås av så att den inte kan köras vidare. Det medför ju givetvis att tändningen inte går att aktivera förrän jag närmar mig bilen.

Säg att någon stjäl bilnycklarna för att försöka stjäla bilen Då kan den inte startas, så tjyven kan inte köra iväg den.

Säg att jag står med motorn igång (och nyckel i tändningslåset). En bilkapare hotar mig, tvingar mig ur bilen och kör iväg med den. Efter 50-100 meter slås tändningen av, och han kommer inte längre. Själv hinner jag sätta mig i säkerhet och kalla på hjälp (polis ...)

Var kan man köpa passiva batterilösa system (som klarar 50-100 meter) ? Har du något produktnummer på systemen från Elfa du beskriver ? Eller på de "nästan" batterilösa systemen.

/Björn

"Alf Friman" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Smedeco

Det är inte billigt eller enegisnålt jämfört med många andra alternativ. Strömförbrukning ca 20 mA i lyssningsläge, lösa BT-moduler ca 500:- och då får du ut ett seriellt gränsnitt som fodrar ytterligare intelligens för att erhålla fungerande kommunikation. Strömsnål processor kaostar ytterligare några mA så det blir rätt stort batteri om du inte vill ladda dagligen.

Det finns gott om billiga kodkretsar typ fjärrkontroll till bil. Betydligt billigare och enklare.

Googla lite, har bara ett firmanamn i huvudet vilka säljer färdiga lösningar, Balda-Mikron.

Googla igen, se föregående inlägg efter bra sökord. Plocka sönder några olika butikslarmsetiketter och räkna ut hur de fungerar och bygg ett själv. Det var så jag gjorde.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Knappast. Biltjuven får nog skylla sig själv om han stjäl en icke-funktionell bil.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Tyvärr ja, annars är det kul grejor att hålla på med.

Som jag skrev så är inte elektronikbiten det viktiga, det finns andra som kan lösa det. Det är den genomtänkta ideen som kan vara värdefull och den svåraste biten.

Spåna vidare, det kan bli nåt bra.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Nej så är det inte. Många stöldskyddsideer har skrotats pga av tjuven kan skadas. Högspänning i förarstolens värmeslingor t.ex.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Här är det dags för en lagändring snarast!

Smedeco Decided to say:

Problemet med din idé är att felkällorna är för många och att konsekvenserna om något krånglar är för stora. Du har en sändare, en mottagare och en förbíndelse däremellan. Om någondera krånglar stannar bilen och även om säkerhetsriskerna inte är så stora kan det bli riktigt irriterande.

Bättre då att koppla det till en oberoende anordning, som en GPS-spårare eller en mobiltelefon som kan sända ut en signal att lokalisera och ta emot en signal att stänga av bilen så fort den står still. Eller att sändaren ska vara i närheten vid start, vilket jag tror att en del nya bilar har.

-- Roland

Yeah whatever.

Reply to
Roland Jonsson

K> Här är det dags för en lagändring snarast!

fast påståendet är felaktigt... Det finns inget som hindrar att man kopplar högspänning till förarsätet..

: Jan-Inge Flücht : snipped-for-privacy@pa.hemsidan :

Jan-Inge Flucht

Timer kanske? Och så en varningslampa eller display på instrumentbrädan som varnar "Om fem minuter stängs bränslepumpen av", typ... Och så nedräkning på det. Borde rentav kunna bli en kommersiell produkt, om det inte redan finns.

Eller så bryter man bara själva tändsystemet och låter allt annat vara på. Så länge man motorbromsar så har man ju även servoverkan till bromsar och styrning. (Om inte bilen ifråga har extra obskyra servosystem...)

Strypa bränslet verkar bäst ändå, tror jag...?

--
May all spammers die in horrible pains!
Reply to