DVD-brännare

Nu börjar ju DVD-brännarna dala i pris rejält. Men var placerar man den?
Slänger man ut CD-brännaren och ersätter den med DVD-n? Eller är det
DVD-läsaren som bör stryka på foten? Vad är smartast?
En del brännare säljs ju utan programvara. Kan CD-brännaprogram även hantera
en DVD-brännare eller krävs det särskild programvara? Känner förresten
datorn (op syst XP) igen en DVD-enhet utan vidare när man pluggar in den?

Bengt-Olof

Re: DVD-brännare

I ena datorn har jag dvd-rom och dvd-rw, den andra lyxade jag till med
dvd-rom, dvd-rw och cd-rw. Den extra cd-brännaren i den andra är bara för
att jag har behov av snabb bränning av cd-skivor och dvd-brännarna är (än så
länge) långsammare.

Kör W2k i den ena och XP i den andra och de hittar dvd-brännarna utan
problem. Som brännarprogram använder jag Nero 5.5 i den ena och Nero 6 i den
andra. Du bara väljer cd eller dvd och egenskaper när du skapar en ny skiva.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

2004, då vi svenskar blev EU-medborgare på riktigt, trots
Re: DVD-brännare

den
skiva.

Tack för infon Crister!

Ett par frågor till...
Hanterar Nero (v 5.5) både + och - formaten förresten?
Och har DVD-läsaren samma uppsättnig kontakter där bak? Kan man alltså helt
enkelt ta ur läsaren och bara plugga in brännaren i dess ställe? Vore klart
enklast eftersom det inte finns plats för tre enheter.

Bengt-Olof

Re: DVD-brännare

för
(än

Är inte säker, men det ska nog inte vara några problem.

helt
klart

Japp!

/Micke

Re: DVD-brännare

Har inte provat Nero 5.5, men den var med till ena brännaren som klarar
båda, så det borde vara OK. Den andra med Nero 6 är OK.

Svar ja.
Nya datorer är väl inte så känsliga på ide-kanalerna så det är väl bara att
plugga in utan större åthävor.
Men själv har jag splittat läsare och brännare (och hårddisk) så de är
anslutna till egna kanaler bara för att vara säker på buffrar m.m.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

2004, då vi svenskar blev EU-medborgare på riktigt, trots
Re: DVD-brännare

att

Ok, verkar bra. Tack för tipsen!

Bengt-Olof