Digital TV - sänds inte alla kanaler? - Page 2

Re: Digital TV - vad i hel...

De flesta digitalboxar har RGB ut och det är ännu bättre än S-VIDEO.
Trist bara att min gamla TV från 1976 inte har RGB in, ej heller
S-VIDEO. Det är snart dags för en ny TV när det nu skall börja
sändas HDTV. Då har man möjlighet till bra upplösning!

Re: Digital TV - vad i hel...

dock jag använder numera datorn som videoinspelare och dagens
capturekort har så vitt jag vet inte några RGB-ingångar alls.

nå det fins ju tv-capturekort som även kan ta emot digital-TV
numera - så det blir att vänta tills dito hdtv-kapala dito dyker upp.

Apropå Sagem, så brukar jag göra långa omvägar runt märket
av erfarenheterna av deras mobiltelefomer på jobbet...
- hade dom stått i hyllan vid inköp hade jag inte
ens titta på dessa - men tydligen är kvaliten bättre
i avseende digitalboxar vad jag förstår...

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

Jag är i alla fall glatt överaskad över min Sagembox jag fick i utbyte
som hyrbox när jag tidigare hade en Nokia som var näst intill omöjlig
och bara blev mer omöjlig för varje programvaruppdatering.
Den drog kollosala mängder ström och vad glödhet och långsam.
Efter att faktiskt ha kommit fram på telefon till en av de på
Nokia som ansvarade för programvaran, fann jag att Nokia inte alls
är något att ha. De hade en alldeles felaktig attityd.
Helt ointresserade av att ta fram en fungerande programvara.
Min Nokiabox låste sig vid cirka vartannat kanalbyte.
Kanske därför Boxer bytte till Sagem på sina hyrboxar?
De som tillverkar boxarna och telefonerna kanske är helt olika
avdelningar i företaget?

Re: Digital TV - vad i hel...
Ken utbrast:

<wipe>

Ja. Åtminstone är de som svarar i telefon på kundtjänst andra än de som gör
mjukvaran till boxarna. Helt säkert.
--
ÐIÇK

Punktmarkera Mehdi Gezali.

Re: Digital TV - vad i hel...

Nej det verkar inte troligt att de har.

Jag har en fungerande box och avvaktar till dess att HDTV
och andra användbara finesser kommer innan jag köper ny.
Min box saknar dessvärre utgång för surroundljud, men det kan jag
leva med eftersom jag själv byggt ett surroundystem med 4 kanaler
som fungerar från vanlig stereosignal. Låter tillräckligt bra.
Min gamla TV från 1976 duger inte heller för HDTV.

Re: Digital TV - vad i hel...

Jag tror det är skillnad på de GSM-R nallar vi har erfarenhet av och
de vanliga konsumenttelefonerna. De verkar inte vara så tokiga när det
gäller vanlig GSM alt. EGSM.

Re: Digital TV - vad i hel...
Detta stämmer inte med min erfarenhet. Jag har köpt ett instickskort till
datorn för att ta emot DVB-ter sändningarna. Nu stödde medföljande mjukvara
inte textningen på 1:an och 2:an. Därför jobbar jag på att hacka ihop detta
själv, det är inte färdigt men nu kan jag se textade program på mer aller
mindre obskyra språk.

I alla fall när jag plockar ut textströmmen så kommer textningen som RLE
kodade bitmappar.

/Erik

Re: Digital TV - vad i hel...

typ och fabrikat ett sådant kort, pris och hur ser det ut med
drivrutiner och tillgälig källkod (eftersom du hackar) - bör vara möjlig
att få igång under linux samt att ha möjlighet att själv förbätra
prgramvara/drivrutin sas.

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

Kortet kommer från Twinhan.
~1000:-
Linux har jag inte testat.
Det finns en SDK som kan användas under Windows allt hanteras av
Directshowfilter.

/Erik

Re: Digital TV - vad i hel...
On Wed, 11 Aug 2004 13:45:26 GMT,

Vad är det för något?
Nokia 212T visar i alla fall helt annorlunda textfont än de
flesta andra gör, som använder text-TV-fonterna istället,
som inte alls ser så bra ut.

Re: Digital TV - vad i hel...

Nä, Star Trek dokumentation kan aldrig bli för bra, och medan man väntar på
DVD-boxen så vill man ju gärna ha bra video :-)
Själv köpte jag på SIBA i Göteborg en dator, Siemens Scaleo, som jag skall
ha istället för en bra inspelande DVD-spelare, lite dyrare men mer
möjligheter. Nåväl, på köpet fick jag en "boxerlåda". Jag trodde det skulle
vara en skräpmottagare utan kortplats, men det var en Sagem IDT 64. Kan bara
säga att den för oss är mycket bättre än analog mottagning. Inga störningar
alls! Enstaka brus vid extrema bilder som glittrande vatten (men där får nog
Philips 100hz-are ta skulden i första hand).

Testa och ladda hem XVCD eller XVID avsnitt på nätet. Star Trek finns i
mängder och är enligt min mening av ungefär samma kvalitet som
TV-utsändningar, och med eventuell reklam bortklippt, och framför allt
färskare avsnitt. Jag kör själv BitTorrent, som ger mig lagom avvägning av
risk och hastighet. Kan skriva mer om det om du är intresserad. Men det
kräver ju minst 0,5 Bredband.

Martin

Re: Digital TV - vad i hel...
On Wed, 14 Jul 2004 06:22:49 GMT, "Martin Johnsson"

En bra box!  Har man problem med digitalmottagningen
beror det oftast på dålig antennsignal.
Hur gammal är Philips-TVn?

Re: Digital TV - vad i hel...

appropå TV - har en gamma luxor av före fjärrkontrollernas tid,
gissningsvis mitten av 70-tal

Den börja kudda sig - till och ifrån, vilket tyder på glapp
och inte något värre - samt att blåfärgen kommer till och ifrån
med ett olinjärt mellanläge där blått blir aktivt bara vid
fullt utstyrt,  annars inte.

Förmodligen handlar det om att gå över med lödkolven och
värma om lödningar - men i övrigt - är det ens lönt att 'renovera'
en sådan gammal TV med teakfanerad låda eller vad det nu är för
träslag.

(skall vrida fram den senare och försöka se  vad den tänkas var för
chassityp - sådan som ni TV-repgubbar älskar att veta :-) )

Problemet är jag nästa har fobisk skräck för TV:s inkrom, trots att i
övrigt är van med elektronik och lödkolv - jag tror det har och göra
med i unga år typ 7 eller 8-klass) och grunsskolans praktik på en
tv-företag där jag råkade ta upp en kaskad ur papperskorgen för att
'titta efter'... jag tror jag nästan gjorde märken i taket då kaskaden
_inte_ var urladdad... - och den totala gapskrattet efteråt från alla
som såg det...

fan, det är ju sådan som kan få en ung pojket att byta tänkt
yrkesinrikning omedelbums ;-) ;-)

/TE

Re: Digital TV - vad i hel...

Det är sådant man får räkna med. Ofarligt men obehagligt.
Jag bytte bildrör i en färg-TV en gång och när jag lyfte ur bildröret
fick jag en urladdning rakt i magen så jag såg stjärnor, men inte
kunde jag släppa bildröret för det. Att tappa bildrör i golvet
gör man bara inte. Jag hade gjort misstaget att lyfta ur bildröret
från fel håll så att högspänningskontakten vändes mot magen.
Händerna höll jag i grafikkskiktet förstås.
Jo jag hade laddat ur bildröret precis innan, men det laddar ju
upp sig delvis igen.

Re: Digital TV - vad i hel...

Jag har 0.5 bredband, Att jag spelar in de svenska sändningarns är
just för att säsong 2 på enterprise är ju så  jäkla ursel i kvalitet på
det jag hittade på nätet med sina 288 linjer 2:1 i neddrag
eller mindre...

det är ju först mitten av säsong 3 som det börja komma HDTV-versioner
i mpeg4 och inte den förbaskade VCD och SVCD formatet - skillnaden är ju
enorm mellan dessa trots att mpeg4-strömmen tom. ät mindre än VCD:n...

Dock är jag så generös att jag offrar en hel 700meg CD per avsnitt när
jag själv sparar ned - inte en halv som man hittar på nätet.

som sagt ovan - kvaliten kan aldrig bli för bra...

Dock avsnitt 1 i säsong två är jag mycket intresserad av om du har den
tillgänglig i 720x576 fullupplösning - jag missade den.... Gahhhh!!!!

samt den här veckans måndagens avsnitt då jag oväntat fick den nära
förstörd av dessa fula textremsor samt en 30 sek avbrott mitt i av okänd
orsak (ingen signa - startar dom om sändarna eller???) - tyvärr hade jag
inte min backupvideo igång pga. att jag hade trasslat runt med alla
sladdar...

jag har haft backupvideo på alla avsnitt hittills och inte behövt
använda dessa - men nu när jag inte hadde detta så behövde jag vist
den... typiskt. det är som regnställ och åka motorcyckel...

  ;-)

(det ser ut som att jag måste pilla igång emaillådan på algonet igen,
just nu har de gjort något som gör att jag inte kan få hem
breven alls och jag vet inte var knorren sitter - att titta efter skarpa
brev alla tusental spam är nästa helt omöjligt via mailweben...)

/TE

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?

Har du fått upp den nya antennen? Funkar det?

F.Ö.

Re: Digital TV - sänds inte alla kanaler?
Någon i gruppen som försökt utöka modellen (Smartbox) så att den även tar in
betalkanaler med kort? Kunde själv inte låta bli att öppna boxen samma dag
jag köpt den. Kretskortet har plats för kortläsare och kretsen på kortet lär
klara det mesta. Återstår programvaran och hur man ansluter en konsol för
att programmera/konfigurera. Efter lite surfande framgår föresten att boxen
utvecklats av ett svenskt företag (avknoppning från f d Nokia). Av
kompetensprofilen kan man gissa att boxen kör Linux.

LÖK