Digital-TV och video

b/l wrote: [snip]

Alla är inte övertygade om att inbyggda "digitalboxar" i TVn blir så vanligt. Resonemanget går ut på att prestanda och funktioner i boxarna utvecklas så snabbt att de blir hopplöst omoderna och byts ut med betydligt kortare intervall än normalt för en TV. Sen brukar ju kodningar och annat bytas ut rätt ofta för att det skall vara för krångligt med piratkort och det kan ju också på lite sikt göra att boxarna behöver bytas ut med lite tätare intervall.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Då får vi hoppas att konsumenterna klagar hgljutt. Boxen måste åtminstone ha en livslängd som TVn allt mellan 10 och 25 år.

mvh /Björn L.

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

Skulle du åta dig att utveckla ett stycke digital hårdvara som klarar att köra all mjukvara folk kan tänkas vilja köra de närmsta 20 åren?

Det är inga problem att bygga en box som håller lika länge eller längre än en TV, men den kommer förmodligen att av de flesta anses som förbrukad långt innan dess. Om vi bortser från att ändrade krav på kryptering kan göra boxen obrukbar för alla kodade kanaler så kommer det sannolikt även att utvecklas en hel del nya funktioner den närmsta tiden och det är inte troligt att det idag går att bygga en box som går att uppgradera med allt det nya.

Se på mobiltelefoner, tio år gamla nallar fungerar än, men de flesta har bytt för att de vill ha telefoner i smidigare format med bättre passningstid och kanske nya funktioner. Digitalboxar är en yngre produkt än mobiltelefonen, så det är inte orimligt att tänka sig en omfattande utveckling av dessa.

En TV däremot är en ytterst mogen produkt, och därför är handlar livsländen hos en TV om just hur länge den rent tekniskt håller. Utvecklingen har gått så långsamt att det ofta inte har kommit ut mer än en eller två nya funktioner på marknaden under normal livslängd för en TV, så den skrotas inte förrän den pajar.

Återgår man till frågan om digitalboxar inbyggda i TV så kan jag hålla med om att det låter dumt att bygga in en del som följer Moores lag i en större enhet som utvecklas snabbt som kontinentalförskjutningen. Du har då skapat en TV som blir något dyrare än idag och dessutom snabbare känns föråldrad, och det är inte vad jag tror att vi konsumenter vill ha.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Just det. TVn är väldigt mogen och förmodligen det vi använder den till också. Jag lever i tron att folk i största allmänhet använder TV'n (och digitalboxen) till att titta på TV med. De flesta som kopplar in den medföljande sladden till telejacket gör det för att instruktionsboken säger så och inte för att utnyttja någon portal/epost-funktion. ( Jag har den inte inkopplad paranoid som jag är)

Många kommer att skaffa sig en box för att de helt enkelt är tvugna, för att kunna titta på TV. Jag tror inte att de skulle bli så glada om de allt som oftast skulle bli tvugna att byta box bara för att krypteringen ändras. På något sätt verkar mobiltelefonen ha nått någon form av slit-och-släng status, men om TVn får det??? (Hur var det med resonemanget om ett hållbart samhälle)

Med tanke på att det finns människor som klagar på att TV-apparaterna utan fjärrkontroll i stort sett är utdöda så... Ur ett rent utvecklingsperspektiv kan det vara dumt, men å andra sidan så slipper man en extra box. TV-apparaten är stor som den är så det finns inga behov av att göra en liten och nätt konstruktion som ska in i en lite designad låda. (Som man i värsta fall inte kan ställa något ovanpå). Men visst de som kränger sakerna vill att vi ska köpa nytt, varför nya funktioner kommer att lanseras (för att "underlätta") som kräver ny hårdvara.

Jag håller med om att det är knöligt med fler TV-apparater och videobandspelare, man är ju van att det finns en mottagare i varje enhet. (Fler extra mottagare och kort till varje börjar bli dyrbart).

men vi får väl se. mvh /Björn Lindgren

[...]

Designad är inte sällan ofunktionell, trots att det inte behöver vara så.

Man får väl ta vara på den nya paradigm som digital-tv medför. Om man för hadde ett lokalt distrubitionsnät med RF (75 ohm antenn koax). Så får man väl nu distrubera med ethernet. Genom att ställa in mottagaren på en mux, och sedan skicka allt på muxen i nätet, slipper man fler än en box (och ditto RF sladdar). Såvida andra kanaler som önskas inte sänds på annan frekvens/mux. Undras förstås om det säljs någon som fixar detta direkt. (mux1 = SVT1, SVT2, SVT Extra, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen)

Ett framtida scenario jag kan tänka mig är mjukvaruradio som klarar att ta in flera frekvenser med samma RF steg.

TV med RJ45 ingång vore nåt :)

Barnkanalen och Kunskapskanalen är tydligen samma kanal men de sänder på olika tider på den kanalen.