centraldammsugare

Hej

Nu börjar det likna nåt :-) PIC A/D omvandlare och tryckgivare.

Radiostyrda strömbrytaren hoppar jag över. Då är jag ju som sagt där igen med risken för störningar. Då klarar jag mig lika bra med vippan... Om vi ponerar att vippan aldrig ändrar tillstånd utan att någon komponent går sönder så skulle ju en tryckgivare som extra säkerhet om det omöjliga ändå skulle hända vara bra... Vad tror du om att istället för tryckgivare använda en typ fallucka på röret som går ut ur dammsugaren. Vid stängda insugsrör blåser det ju inget ur utblåsröret.. Luckan stänger då och en magnetgivare ger signal att dammsugaren kan stänga av efter viss tid. Hur gör man för att starta sugaren igen då när luckan är stängd??

Nog blir det här troligtvis dyrare än att köpa ny slang men huvudsaken man har roligt :-)

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

En vinge, tja, dög det som varvtalsregulator till en gräsklipparmotor a B&S så...

snarare mycket mindre - det är alltid läckluft någnonstans

trots allt så är ändå liten slang till sugsidan och tryckgivare min favorit (det var min ide :-) ) - även om ovanstående säkert skulle fungera - och klart duglig som reservsystem med mikrobrytare med fördröjning som stänger motorn.

tja - microfon - du klappar i damsugarrörändan 3 ggr eller i kod (trudelutt) med handen så startar motorn - sådanahär tryckvågor går långt i rör och micken kan förmodligen sitta uppe vid pumpen inne i sugröret)

- tror många skulle bli väldigt förvånade när man 'klappar igång en damsugare' :-) och skulle nästan vara värt ansträngningen bara för detta!

Du får norpa lite algoritmer ur Linuxkärnans- HAM-paktet angående signalanpassade filter och det handlar i stort sett om att göra en tidsinvers av önskade pulsen som multipliationsvärde liknande tappar på ett FIR-filter och sedan plockar man in sampel från ena hållet av mickljudet och låter steg för steg gå inenom filtret och samtidigt multiplicera värdet tapp för tapp, samt ta summan av alla värden från resultaten av tapparna

- och när du har högst nivå så är pulsen identifierad i både tid och utseende. - och låg vid alla andra typer av 'ljud' även om det är samma frekvensinnehåll.

DSP-knutten optimerar detta förståss och när han är klar så kanske det bara behövs 32-64 sampel under en kvarts sekund för att _säkert_ identifiera en handklapp mot en rörända - även efter en bit ekande rörsystem...

dom signalanpasade filtren ovan för radiomodem är bara på typ 8 sampel om jag mins rätt...

processen kallas för faltning (tyska, vikning på svenska, convolution på eng.) när man 'vänder' tidsaxel av efterlyst kurvform och sedan multipliceras area av inkommande signal och den vända signalen tillsammans - när resulterande arean är som störst så har man träff. ( allt taget ur minnet så jag kan göra vissa fundamentala fel i resonemangen)

faltning är mycket viktig del inom DSP och signalbehndling

- frekvenserna för ditt fall är så låga så man behöver nog inte processa med så många sampel per sekund - efter ett ordentligt lågpassfilter efter micken för att slippa antialisingbekymmer...

--
shirpljudet (snabb frekvenssvep) som undervattenssonare använder har
mottagare som jobbar på detta sättet (även ekolod) - men under WW2

frekvensvepet användes för att olika frekvenserna dämpas
olika mycket i havet och man visste aldrig hur - med
ovanstående så är inte dess inneboende frekvenser och
styrka som är viktigt - utan 'formen'
på pulsen, även om det skulle fattas signal
i olika band.
Reply to
Torbjörn Ekström

Köp på kjell & Co har fjärrstyrning med roterande koder. köpte en 4-kanalare till ett bogpropeller bygge jag håller på med. Ska inte kunna "falsk" påverkas då mottagaren kodas med sändaren. Tror det är bra grejjer iaf. //Anders

Reply to
Anders