Brevlådeklocka - Page 2

Re: Brevlådeklocka

Tur att jag använder SEB som bank, där har tyddligen alltid
alla webläsare fungerat.

Re: Re: Brevlådeklocka

Tyvärr är det inte så. Av någon tycker SEB att Opera är en dålig
web-läsare och föreslår uppgradering till MS IE 6.

Från deras FAQ:
| Fungerar Internetkontoret med Opera?
| Nej. Inget stöd planeras för närvarande

Det sägs dock att om man tar sig förbi spärren (som även hittar
Opera även om Opera identifierar sig som MS IE) så fungerar Opera
utan problem.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Brevlådeklocka

..Eller så har man en dator med windows som enbart används för att köra
handelsbankens internet i IE och är avstängd övrig tid..

Handelsbanken borde fan bjuda mej på kostanden för den laptopen
jag var tvungen att skaffa för ändamålet när deras internetbank är
så urbota korkat uppbyggd.

Re: Brevlådeklocka

...eller så byter man bank i det läget.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

[...]

Kan man göra om man inte har andra saker där som är viktigare. För mig
var det den banken som gav mig bästa villkoren på lånen osv.

Re: Brevlådeklocka

Då får man säga åt banken på skarpen att skärpa sig.
Bank via internet är ingen övergående "fluga".

Re: Brevlådeklocka

Visst är det så. Det är inte säkert att man kan byta varken bank på
grund av val av browser eller browser på grund av val av bank vilket
tyvärr kan ge vissa problem om man får en kombination som inte fungerar.

Jag hade tur och hittade en bank som passade både mig och mina
webbläsare. :)

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Som vissa uppsatser klargjort så är det urbota säkerhet också..

Re: Brevlådeklocka

Tja, det förutsatte väl iofa att man fick sitt certifikat stulet först,
och då är väl i princip alla lösningar ungefär lika dåliga egentligen..

Re: Brevlådeklocka

nja, skulle vilja se hur ett virus lyckas läsa skrapkortet
jag har, eller dosan som många använder...

finessen är att viktig information inte fins i datorn övh.

/TE

Re: Brevlådeklocka
Man kan lägga certifikatet på en diskett (eller USB-sticka eller
liknande) och stoppar i disketten/etc vid dom tillfällen datorn
behöver läsa certifikatet (inloggning, godkänning av uppgift).

Re: Brevlådeklocka

Certifikatet skulle ändå kunna modifieras, kopieras eller användas av
maskar, spyware m m.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

[ Handelsbankens internet ]

..Och dessa kan inte bli stulna menar du ?

Jag försöker absolut inte försvara handelsbankens lösning, den
är USEL och dom har gjort dom flesta felen man kan göra, men
det känns som att det är större risk att nån snor min laptop än att
nån craxxar sej in på min dator hemma och stjäl certifikatfilen.

Re: Brevlådeklocka

Jovisst. Det handlar bara om vilket som är mest (eller minst) sannolikt.

Jag tror tvärtom. Framförallt efter att jag har analyserat vad en del
virus, maskar, trojaner, spyware, adware och annat egentligen sysslar med.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Många förvarar dom ju i plånboken, och stulna plånböcker är väl ingen
direkt ovanlighet.

Jovisst, men hemma hos MEJ gäller inte det, dels har jag koll vilket 99%
av dom som kör windows inte har, dels är min laptop med windows på i princip
enbart startad när jag pysslar med internetbanken, och till råga på allt
skulle jag aldrig släppa på en windowsmaskin utan en rejäl brandvägg mellan
den och verkligheten. (Även om jag principiellt är emot brandväggar.)

Risken är alltså ruskigt nära noll att nån ska kunna knycka den filen, det
är troligare att nån tar hela laptopen isåfall.

Re: Brevlådeklocka

Jovisst, alltså som jag skrev, det är bara frågan om vilket som är mest
sannolikt. Det är samma för mig som för dig, jag har såpass koll på vad
som händer i mina datorer så att risken är extremt liten att någon
skulle kunna stjäla mina certifikat.

Men varken jag eller du är representativa för allmänheten i det här
fallet. Det är som du skriver att 99% av alla (Windows-)användare inte
har koll på sina datorer och det är mot den bakgrunden jag är väldigt
tveksam till att ha enbart mjukvarucertifikat till Internetbanker.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jodå, men då ska man ju ha en kod till den åxå som man valt själv. Man
har ju iofs 3 chanser på 10 000 att gissa rätt. ;) Plus att dom ska ha
mitt personnummer. Att nu allt detta ska lyckas ser jag som om inte
omöjligt så snudd på.

--

Mysko

Re: Brevlådeklocka

Det gäller även med handelsbankens certifikatlösning..

Personnumret är ju väldigt enkelt, och den personliga koden är samma
som sagt..

Ser inte riktigt varför skillnaden är så stor här, förutsatt att inte personen
som har datorn är en idiot (vilket han med ganska stor sannolikhet är iofs)

Re: Brevlådeklocka

Jo visst är det så, men om jag tappar min dosa på stan (som jag aldrig
bär med mig) så vet dom ju inte vilket personnummer den är kopplad till.
Och skulle dom veta det, så skulle jag vilja veta hur dom ska få fram
PIN-koden till den.

Skulle jag få ett inbrott å dom hittar mitt personnummer å min dator å
snor allt inklusive dosa, så ska dom ju åxå hitta koden, å den har inget
med mitt personnummer eller dyligt att göra. Jag skulle vilja veta hur
man kan gissa rätt kombination på bara 3 försök.

Det är ju en större risk att få kontot tömt om jag tappar mitt
bankomatkort, då behöver dom ju bara koden.

--

Mysko

Re: Brevlådeklocka

tja inbrott hemma brukar märkas - och då vet man att kortet
kanske är kompromenterat och spärras omedelbart - om dom övh.
hittar den tillsamman med inloggningspassword som man normalt
bara har i huvudet

det är helt enkelt för många besvärliga fysiska steg för ett
lyckat angrepp, medans certifikat kan manupileras i det tysta
och med den uthållighet som bara datorer kan ge.

dock möjlig att göra om du någongång är slarvig med
virusuppdateringar och mekning med OS:t mm.

men det viktigaste för mig är att det fungerar under
flera miljöer än MS-Windows och annan browser än IE.