CD-spelare

Har en drös gamla CD-spelare till datorer liggande. En del med hörlursuttag och volymkontroll. Någon som vet om man med någon klurig elektronisk koppling kan använda dom som "stand alone" cd-spelare med 12 v drivning och kabeln till ljudkortet kopplad till en vanlig förstärkare eller använda luruttaget. Det blir kanske billigare att köpa en ny CD men inte så roligt.....

Hälsningar Håkan

Reply to
news1.telia.com

hörlursuttag

och

Du behöver något (tex en mikrocontroller) som styr cd-spelaren via IDE-kontakten. Det är m.a.o ett medelstort projekt. Men det borde gå att göra. Kommandon som "Play CD" verkar finnas med i kommandolistan. Det som tar tid är nog att sätta sig in i hur IDE/ATAPI fungerar.

Följande dokument beskriver IDE/ATAPI om du vill ha lite mer detaljer om hur det fungerar:

(>200 sidor!)

/Johan

Reply to
Johan W

Jag vet flera personer som har gjort detta med bra resultat.

Se till att du använder en CD-rom som har knappar för play, stop, och spårbyte fram/bak.

Någon ide-interface-mikrokontroller-lösning behövs inte.

--
 .=-----------------------.---------------------------------------------=.
 |  Regards - Hälsningar  |  Personlig sida  - http://fly.to/diskwasher  |

+Johan W wrote

Om jag inte minns fel så tror jag jag sett ett sådant bygge nånstans på nätet..

Men det är ju lättast att ta en CD-spelare som redan har sådana knappar på fronten.. men visst, om man som du redan har en spelare man vill använda går ju inte det.

"news1.telia.com" skrev i meddelandet news:QAGfb.27397$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

hörlursuttag

drivning och

använda

Vissa CD spelare har en play och skip track knapp på framsidan, i detta fallet behövs bara matningspänning.

Danne

Reply to
Danne S

elektronisk

Har inte originalmeddelandet så jag svarar på detta.

Ritningar och programvara till projektet finnes här:

Marcus

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?Marcus_M=E5nsso