CD-spelare

Har en drös gamla CD-spelare till datorer liggande. En del med hörlursuttag
och volymkontroll. Någon som vet om man med någon klurig elektronisk
koppling kan använda dom som "stand alone" cd-spelare med 12 v drivning och
kabeln till ljudkortet kopplad till en vanlig förstärkare eller använda
luruttaget.
Det blir kanske billigare att köpa en ny CD men inte så roligt.....

Hälsningar Håkan

Re: CD-spelare

hörlursuttag
och

Du behöver något (tex en mikrocontroller) som styr cd-spelaren via
IDE-kontakten. Det är m.a.o ett medelstort projekt. Men det borde gå att
göra. Kommandon som "Play CD" verkar finnas med i kommandolistan. Det som
tar tid är nog att sätta sig in i hur IDE/ATAPI fungerar.

Följande dokument beskriver IDE/ATAPI om du vill ha lite mer detaljer om hur
det fungerar:

http://www.bswd.com/sff8020i.pdf (>200 sidor!)

/Johan

Re: CD-spelare

Om jag inte minns fel så tror jag jag sett ett sådant bygge nånstans på
nätet..

Men det är ju lättast att ta en CD-spelare som redan har sådana knappar
på fronten.. men visst, om man som du redan har en spelare man vill
använda går ju inte det.

Re: CD-spelare
elektronisk

Har inte originalmeddelandet så jag svarar på detta.

Ritningar och programvara till projektet finnes här:
http://private.addcom.de/KeithWilson/Projects/mucop.htm

Marcus

Re: CD-spelare

Jag vet flera personer som har gjort detta med bra resultat.

Se till att du använder en CD-rom som har knappar för play, stop, och
spårbyte fram/bak.

Någon ide-interface-mikrokontroller-lösning behövs inte.

--
 |  Regards - Hälsningar  |  Personlig sida  - http://fly.to/diskwasher |

hörlursuttag
drivning och
använda

Vissa CD spelare har en play och skip track knapp på framsidan, i
detta fallet behövs bara matningspänning.

Danne

Site Timeline