Bättre TV-bild

Är det någon som har erfarenhet av Luxorit T4?
Jag tänker skaffa något tillbehör som kan ge klar bild på TVn. Det fins jo
olika typer med och utan kort. Vilken man ska skaffa är för mig en gåta. Jag
vill ha synpungter på vad som är bäst och biligaste. Jag titta bara på de
vanligaste kanalerna.
Mvh
b/l

Re: Bättre TV-bild

Jag säger bara det - kolla hur subtitling fungerar
rent utseendemässigt och i tiden.

en del dekoder som Thomsom så är det så hemskt att
man stänger av den så fort man ens funderar på
att spela in..

det är nog sälla bildkvaliten i sig som är dåligt då det styrs av
utsändning och dess kompression - det är dom praktiska detaljerna
som man retar sig mest på om det inte fungerar (som tex subtitling)
och mottagarens känsligeht om du är i randområderna för täckningen av
digital-TV.

Det kan skilja upp till 10 dB i känsliget  vilket innebär att den
känsliga mottagaren kan vara mer än dubbelt så långt bort från
TV-sändaren som den okänsliga motagaren för samma kvalite.

/TE

Re: Bättre TV-bild

jo
Jag
de
Jag bor så att det är lövskog och barrskog runt omkring. När det regnar på
sommaren är det dålig bild och på vintern när det är snö på träden är det
likadant med sämre bild. När det är tort och inga löv på träden är det
bättre bild på TVn.
b/l

Re: Bättre TV-bild

(fram med motorsågen alltså :-) )

Då bor du helt klart i randområdena och bör välja en box som är så
känslig som möjligt - dvs. köp _inte_ en viss NOKIA som säljs hos tex
elgiganten (den som har snygg subtitling medans resten skall visst vara
ururselt..).

Då en digitalsändare är mycket klenare är en analogutsändning (men
kräver också mindre effekt för viss bildkvalitet) så kan man säga
bilden bara får vara smula snöig på analogkanalen som sämst om
motsvarande digitalkanal skall gå bra, sänd från samma sändartorn
- bedömningen gäller bara om digital resp. analogkanalen ligger
nära varandra. Försök låna tänkt digitalbox för att verkligen se
att det fungerar innan några kontrakt skrivs.

Kan vara läge att se över antennanlägningen också och se om det
går att göra något bättre av detta.

titta längre bakåt i tiden - runt sommaren här i elektronikmötet
så avhandlas det en del om digitalboxar.