Batteristorlek B?

Till julafton köper man leksaker och på julafton åker man till OK/Q8 för att
köpa batterier.

Noterar att ett stort leksakståg, ett ännu ej öppnat paket till lillgrabben,
enligt förpackningen "requires 10 x B size och 2 x C size batteries".

Men vad är egentligen "B size"? Min teori är att det är storlek AA, samma
som LR6. Har sökt lite via google utan att hitta någon sida som talar om
storlek B på batterier. Däremot finns AAA, AA, C och D. Pust och stön.

Anders

Re: Batteristorlek B?

Enligt Kjell & Co's referenslista är "B" lika med "R14".

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".

Re: Batteristorlek B?

Är ganska säker på att det är AA. Det finns alltså AAA, AA, C, D och PP3
( 9-volts).

Logiskt blir AAA = A
AA = B
C = C
D = D
PP3 = Funny 9 v

Annars kan man titta på apparaten vad för "hål, plats" batteriet passar i.

Ralph

Re: Batteristorlek B?

AA,
som
Pust
och PP3

Batteristorlekar inte riktigt normala. Ralphs upprE4%kning ovan av
storlekarna stE4%mmer, med tillE4%gget att AAAA (ja, fyra A) E4%r mindre
E4%n AAA. Storlekarna blir alltsE5% mindre ju fler A man lE4%gger till.
Sannolikt bF6%rjade man med att definiera storlekarna A, B, C, D. Med
tiden fF6%rsvann B frE5%n marknaden och ett behov av mindre batterier E4%n
A uppstod vilket ledde till AA, sedan AAA och senast AAAA.

En lE4%nk med tabell F6%ver storlekar finns pE5% den hE4%r sidan:

http://www.serebella.com/encyclopedia/article-Battery_ (electricity).html

Ibland anvE4%nds 2/3 A och andra riktigt skumma storlekar, sE4%rskilt
fF6%r laddningsbara batterier.

/Clas-Henrik

Re: Batteristorlek B?

AA,
som
Pust
och PP3

Batteristorlekar inte riktigt normala. Ralphs uppräkning ovan av
storlekarna stämmer, med tillägget att AAAA (ja, fyra A) är mindre
än AAA. Storlekarna blir alltså mindre ju fler A man lägger till.
Sannolikt började man med att definiera storlekarna A, B, C, D. Med
tiden försvann B från marknaden och ett behov av mindre batterier än
A uppstod vilket ledde till AA, sedan AAA och senast AAAA.

En länk med tabell över storlekar finns på den här sidan:

http://www.serebella.com/encyclopedia/article-Battery_ (electricity).html

Ibland används 2/3 A och andra riktigt skumma storlekar, särskilt
för laddningsbara batterier.

/Clas-Henrik

Ja, men då hamnar ju enligt tabellen "A" mellan stolarna?

Den storleken har jag aldrig sett, 17 mm diameter.

God fortsättning

Ralph

Re: Batteristorlek B?

Tack till dig och andra som svarat. Jag köpte 10 st storlek AA och när
lillen
öppnat lådan med tåget visade det sig mycket riktigt att storlek B avser
storlek
AA.

Anders

Re: Batteristorlek B?
Åk till IKEA om du skall köpa batterier. Helt outstanding pris/prestanda
enl. tester. (Men akta dig för mellandagarna kanske.Lååååånga köer.)

/Per-Åke
Remove "extra" in my e-mail

Re: Batteristorlek B?

Outstanding pris kanske, men det är nog dom sämsta batterierna jag använt,
råkade köpa ett 10-pack och det enda dom funkar i är ju klockor, mer
effektkrävande applikationer är bara att glömma..

Jag köper clas ohlsons alkalinebatterier, nästan lika bra som de med
"bra märke" (ex duracell) men till ett vettigt pris.

Re: Batteristorlek B?
28 Dec 2004 15:45:40 +0100, snipped-for-privacy@canit.se ba:

Både IKEA:s och CO:s 'COTech' batterier tillverkas OJMR av tyska VARTA,
likspm Lidls batterier. Jag har alltid uppfattat dem som likvärdiga.

--
Charlie-

Site Timeline