Bang & Olufsen

Hej alla glada TV-reparatörer..

Fick idag äran att laga min kollegas B&O TV.
Det är en Beovision LX2802N (Type 3464)

Problemet med den är att den är stendöd.
Varken ljud eller bild.
Ingenting händer om jag slår på strömbrytaren.

Jag har ström efter strömbrytaren, Säkringen är hel och fin.

Tidigare har den krånglat med att bilden har flimrat och att den har
glappat när man har gått på golvet som tv'n stått på.

Då har vi lött om lödningarna vid L4, TR11 & TR14.
Efter detta har den fungerat ett litet tag..

Men nu fungerar inte ens dessa åtgärder..

Har ni några tips att byta med en komradiomek?

// Micke

Uppföljning Bang & Olufsen
Har även testat att byta C14 enl rep-tips funna på internet..
Ingen noterad skillnad..

// Micke

Re: Uppföljning Bang & Olufsen

Hej Micke !
Vid alla fel i B&O är den naturliga startsidan vid reparation:
http://abo-center.dk /
och välj reptips.

På min egen sida har jag några B&O fel listade, kanske kan något passa:
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Tv/Diverse-modeller.htm

Lycka till med din reparation.
/leifline

Re: Uppföljning Bang & Olufsen
Hoppsan Kerstin..

Nu startar åbäket iaf. Men, jag har ingen bild alls..
Inte ens brus (myrornas krig) i skärmen..
Ljud vet jag inte om det finns. Kan inte tuna in någon kanal.

Men det högfrekventa ljudet från nätdelen hörs fin fint i mina öron

// Micke

Re: Uppföljning Bang & Olufsen
Kolla spänningarna på bildrörskortet. 200v : 12v: 66v:(Heater, kan
vara en annan spänning) samt kollektorspänningarna. De är 105, 103 och
105v (med reservation för att jag tittar i schemat för LX2800) och
finns på pin 6,8 och 11. Kolla också lödningarna noga.
Heatern är lätt att kontrollera om katoderna inte glöder.

För lite allmänna tips, besök min sida på:
www.geocities.com/crtse
/Janne

Re: Bang & Olufsen
Har du ST BY? Om du har det, kan du börja med att löda bort
sluttrissan (TR11) och mäta om 150v (B+) finns där kollektorn ska
sitta. Finns spänningen där kan trissan vara kortsluten. Ohmmät mellan
kollektor emitter. Finns inte ST BY: Kolla TR1 (BU508). För mer tips
gå till: www.geocities.com/crtse
/Janne

Site Timeline