Wyłącznik dotykowy - jak zbudować?

Witam!!

Ostatnio montowali u mnie meble kuchenne z oświetleniem sterowanym wyłącznikiem dotykowym. Takie małe pudełeczko, z przekaźnikiem (cyka przy włączaniu) kosztuje koło 70zł... hmmm.. sporo, nieprawdaż?? Mam gdzieś w szafie układzik na kostce SLB0587 - dotykowy ściemniacz... . Pełni więcej funkcji (włącznik + fazowa regulacja mocy), sterowany także sensorem dotykowym (kabel, który się uziemia własnym ciałem) i kosztował znacznie mniej. Wprawdzie zamiast przekaźnika jest triak, ale to chyba dużo nie zmienia. Niestety, przez to, że ma on także regulację mocy nie nadaje się do "elektronicznych" transformatorów do halogenów, świetlówek kompaktowych i innych urządzeń. Ale może zna ktoś jakiegoś scalaka, który w podobny, prosty sposób realizuje po prostu funckję ON-OFF, bez regulacji mocy??...

Reply to
Konop

Powitanko, > Ale może zna ktoś jakiegoś scalaka, który w podobny, prosty

tym, ze prostrze schematy (1 tranzystor, albo 555 tylko) od razu mowie: daj sobie spokoj. Zrob taki na 4013- dziala, sprawdzilem. Mozesz poszukac watku n/t touch paneli/ekranow dotykowych byla tam opisana zasada dzialania tego co chcesz zrobic. Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Ten na 4013 rzeczywiście jest OK... . Choć dosyć rozbudowany... . Tu dla przykładu masz notę katalogową tego SLB0587 - ściemniacz z regulacją fazową -

. Schemat wydaje się być prostszy!! :). A układzik (publikowany był kiedyś w EdW) działa świetnie... . Tyle, że ciężko go dostosować do moich wymagań... . Dlatego szukałem czegoś podobnego, tyle, że przystosowanego do pracy najlepiej z przekaźnikiem i w trybie On-Off :D... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Użytkownik Konop napisał:

Prawdaż. Ale ja takie małe pudełeczko kupiłem za 25zł. Może u nas na południu po prostu więcej tego sprzedają ;-)

m.

W sumie.... nie chodziłem szukać najtańszego :P... . Instalatorzy taki dali i stwierdzili, że taka zabaweczka kosztuje 70zł :P... . Nie liczyłem, że mają ceny hurtowe, ale chyba faktycznie się sfrajerzyłem :P... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Użytkownik Konop napisał:

Wyłącznk mechaniczny będzie lepszy i tańszy. Po co Ci przekaźnik sterowany dotykowo? Nie masz pieniędzy a chcesz wydawać kasę na coś co się NICZYM nie różnie od włącznika i jeszcze prąd żre? No, chyba że cała wioska ma przyjść i podziwiać nowoczesność w Domu i Zagrodzie ;)))))

P.S. Ostatnio widziałem takie zakrętki do wentyli zamochodowych, które świecą podczas jazdy, na czerwono. Szyk i elegancja :)))

Reply to
A.Grodecki

No, ale od razu poznać, że debil jedzie :-)

Reply to
Etnograf

Kto napisał, że nie mam pieniędzy?? Kupić za 70zł mogę, ale po co płacić

70zł za coś, co kosztuje powiedzmy 2x mniej?? Wyłącznik będzie zamontowany w kuchni, sensorem ma być oprawa lampki halogenowej. W kuchni, czasem człowiek ma ręce upaprane jakimś półproduktem czy coś... . Ciężko np. małym palcem, zewnętrzną częścią dłoni itp. trafić w mały wyłącznik, za to normalnie palcami - to człowiek sobie upaprze całą lampke... . Wyłącznik dotykowy rozwiązuje ten problem, więc nie chodzi tutaj o podziw w wiosce (200 000 mieszkańców jest w tej wiosce... ciekawe ;P), tylko po prostu o wygodę. Za wygodę płacić trzeba, to rzecz pewna, ale nie trzeba przepłacać, nie sądzisz?? :D...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop