Magnetofon cyfrowy - jak zbudować

Temat trochę mylący ale chodzi o urządzenie które nie ma nazwy. W pracach serwisowych często odczuwam brak urządzenia którego działanie byłoby podobne do działania magnetofonu. Chodzi o to że często mam na warsztacie urządzenie/panel/moduł (itp) które do prawidłowego zadziałania potrzebuje skomunikować się z innym panelem/ modułem poprzez łącze RS232, 485 czasem to jest I2C lub CAN a czasem coś zupełnie nieznanego. Czy jest możliwe zbudowanie urządzenia które zczytałoby transmisję pomiędzy sprawnymi blokami w działającym urządzeniu, aby następnie zasymulować to urządzenie podczas naprawy modułu. Czyli chodzi o coś w rodzaju magnetofonu cyfrowego z bardzo szybkim próbkowaniem, który zapisze całą transmisję a następnie bedzie mógł ją odtworzyć. Może ktoś już coś takiego budował ? A może istnieje takie urządzenie a ja o tym nie wiem ?

Leszek Wieczorek

Reply to
Leszek Wieczoerk

Jest tego od groma na sieci, poszukaj jako sniffer + < magistrala ktora chcesz obwachiwac > :) Gorzej jest z symulacja urzadzenia w przypadku dwu kierunkowej transmisji, bo przeciez odpowiedz urzadzenia jest zalezna od zapytania.

Sebasto

Reply to
Sebasto

Użytkownik "Leszek Wieczoerk" snipped-for-privacy@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:bpaqru$cfm$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Tobie potrzebny rejestrator cyfrowy. Jest mnóstwo gotowych rozwiązań.

Reply to
SP9LWH

O rejestratorach słyszałem. Ale czy mają one możliwość odtworzenia tego co uprzednio nagrały, czy też tylko możliwość oglądania całego przebiegu ?

Leszek Wieczorek

Reply to
Leszek Wieczoerk

Użytkownik "Leszek Wieczoerk" snipped-for-privacy@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:bpb7lt$469$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Są różne rozwiązania. Także taki "magnetofon" bez nośnika magnetycznego, czyli zapis w pamięci półprzewodnikowej. Jak szybko chcesz rejestrować ? Być może Tobie wystarczy normalny komputer, który będzie stale monitorował i zapisywał do pamięci stan linii wejściowej ???

Reply to
SP9LWH

OK Dzięki

Zgadza się, ale badając przykładowo moduł sterujący z jakiejś maszyny, po załączeniu zasilania komunikuje się on z modułem wykonawczym - sprawdza czy on jest i po stwierdzeniu ustawia określone stany na swoich wyjściach binarnych, lub przesyła coś po RSie do tego modułu. I jeżeli to się odbędzie prawidłowo wystarczy mi do stwierdzenia że moduł jest sprawny. Tak więc raz przygotowana transmisja wystarczy do sprawdzania tego typu modułów. Natomiast gdybym chciał sprawdzać szczegółowo wszystkie funkcje to rzeczywiście sprawa by się trochę skomplikowała. Ale zwykle usterki polegają na ogólnym nie działaniu systemu lub braku transmisji na którymś wyjściu lub uszkodzenie jednego z wejść/wyjść, więc po naprawie szczegółowe badanie systemu zwykle nie jest konieczne. Wystarczy sprawdzić stan wyjść, oraz czy moduł się skomunikował z otoczeniem. Zależałobymi również na tym aby nie było konieczne zastanawianie się nad tym co to jest za magistrala Dla przykładu Siemens opracował magistrale dziwne i nigdzie nie opisane (w manualu magistrala opisana jest jako sygnał binarny - tylko tyle wiadomo) Testowanie po naprawie odbywa się w maszynie w moim przypadku Trzeba jechać do innego miasta, a jest to też trochę niebezpieczne bo źle działający moduł może uszkodzić np. falownik lub w innym przypadku urwać ramię skrawające w obrabiarce itp. Więc przydałby się niezawodny sposób przetestowania modułu polegający na oszukaniu go Wejścia i wyjścia binarne oraz analogowe - nie ma problemu - a z magistralami nie wiem co zrobić

Leszek Wieczorek

Reply to
Leszek Wieczoerk

Różnie I2C potrafi pracować do 400kHz

natomiast rs232 lub 485 (co się zdarza najczęściej) pracuje zwykle na 9600b/s

może i tak ale chciałbym to potem z niego odtworzyć bez zniekształceń tak aby oszukać badany moduł

Leszek Wieczorek

Reply to
Leszek Wieczoerk

Sory kolego - domyslam sie co bys chcial - ale jest to absolutnie niemozliwe. Nie tak jakbys chcial . Owszem da sie zrobic symulatory pewnych urzadzeń - lub grup urzadzen - ale nie na zasadzie przechwycenia transmisji ( takie narzedzia sa i moga byc pomocne przy ich konstruowaniu) ale na zasadzie odwzorowania ich pracy. Kiedys produkowalem z kolega karte do PC do obslugi I2C i tam mialem mechanizm ktory pozwalal na przechwycenie czesci transmisji i wklejenie jej do nadajnika - ale wymagalo to troche gimnastyki . pzdr wojtek

neuron

Przy I2C masz klopot - linia danych jest dwukierunkowa, zegara na dobra sprawe tez.

Wychwycic przy nagrywaniu co jest sygnalem sterujacym urzadzeniem, a co odpowiedzia z tego urzadzenia jest bardzo klopotliwe.

Sugerowalbym jednak jakas bardziej inteligentna metode.