Ładowarka Ni-Cd/Ni-MH - reaktywacja ;-)

Witam wszystkich

Jakiś czas temu pytałem o specjalizowane układy przeznaczone do sterowania procesami ładowania akumulatorów - dziękuję za pomoc. Jednakże zdecydowałem się na prostszą konstrukcję, ponieważ jestem informatykiem, nie zawodowym elektronikiem. Wykopałem więc rosyjski transformatorek z piwnicy (kiedyś kupiłem

1 kg tego towaru na rynku :-)) i zbudowałem prościutką ładowarkę, która ma się odłączać po osiągnięciu ustalonego napięcia na ładowanych akumulatorach - to zrealizowałem w oparciu o wzmacniacz operacyjny pracujący w układzie komparatora, który steruje tranzystorem zasilającym ogniwa, wzmacniacz natomiast na wejściu nieodwracającym dostaje napięcie z ogniw, które porównuje z empirycznie przeze mnie ustalonym, podawanym na wejście odwracające. Ku mojemu zdziwieniu wszystko zadziałało od razu - ładowanie zostało zakończone po osiągnięciu ustalonego napięcia, LED sygnalizacyjny zabłysnął szczęśliwie, ale przy okazji pojawiło mi się mnóstwo pytań, na które mam nadzieję odpowiecie

- Po pierwsze, czy taki układ nadaje się do ładowania akumulatorów R6 Ni-MH o standardowej pojemności (np. 1.5 - 2Ah)? Postanowiłem zrezygnować niklowo - kadmowych. Stosuje się coś takiego w praktyce, takie typy ładowarek?

- Do testów zastosowałem zwykłe baterie alkaliczne R6 - prąd ładowania ustaliłem na ok. 100mA, czy to się sprawdzi przy ładowaniu akumulatorów Ni-MH?

- Z tego, co wiem napięcie końcowe na ogniwie Ni-MH wynosi około 1.6V, można uznać wtedy, że jest ono naładowane? Jeżeli podaję mylne wartości, proszę o sprostowanie

- Teraz największa dla mnie zagadka: widziałem ładowarkę (bardzo prostą i tanią, bez żadnej "inteligencji") - na pudełku widniał napis: "nadaje się do ładowania akumulatorów _DO_ 1000mAh"! Niby dlaczego ma nie naładować akumulatora 3000mAh? Pytam o to, bo wydaje mi się to być absurdem.

- Ostatnia sprawa - ciekawostka: ładuję już po raz czwarty teoretycznie zużyty komplet baterii i nie widzę spadku pojemności, chociaż napisane jest "Nie ładować" :-P Ogniwa chyba Varty, sprzedawane w 10 pakach Ikei, jako zwykłe baterie alkaliczne.

Dzięki za wszelkie sugestie Pozdrawiam M.B.

Reply to
M.B.