K³opot w pracowni komputerowej.

Czesc,

Mam taki ma³y problem w pracowni komputerowej: do jednego obwodu pod³±czonych jest 6 komputerów. Co jaki¶ czas nastêpuje jednoczesny restart czê¶ci komputerów (za ka¿dym razem innych). Wydaje mi siê, ¿e to co¶ z zasilaniem, macie pomys³ gdzie szukaæ? Bezpieczniki nadpr±dowe nie wyskakuj±, ró¿nicowy te¿ nie. Jaki¶ spadek napiêcia? Obwód, do którego s± pod³±czone mia³ wymieniany bezpiecznik ró¿nicowo-pr±dowy, bo kiedy¶ by³o z nim co¶ nie tak i pojawia³o siê chwilami 380V (ponoæ by³o jakie¶ przebicie z fazy obok) i pali³y siê zasilacze; ca³a instalacja by³a robiona na nowo, jakie¶ 2-4 lata temu. W ca³ej szkole nie ma problemu z komputerami, tylko w tej jednej pracowni.

--
Filip.--------------------------------------------------------------
| Natura jest w rzeczywistosci o wiele bardziej skomplikowana niz  |

Sprawdziæ/dokrêciæ wszystkie z³±cza w puszkach, gniazdach, na tablicy - mo¿e który¶ z bezpieczników. U mnie w jednej sali w ci±gu pó³ roku wymieniono 5 zasilaczy, a¿ siê uwali³a ca³kiem instalacja (szczegó³ów nie znam, nie mam teraz kogo zapytaæ, ale instalacja mia³a max 5 lat).

Sam bym chêtnie pozna³ fachowy sposób diagnozowania takich problemów.

Reply to
pisz_na.mirek

Hm, tego siê najbardziej obawiam, razem jest ponad 24 stanowiska i nie wszystko dostêpne z poziomu pod³ogi :(

Te¿ ju¿ wymieni³em 4 zasilacze, wczoraj strzeli³y 2 monitory (jeszcze ich nie sprawdza³em czy ¿yj±) tym razem nadpr±dowe 10A wyskoczy³y. Po wymianie w jednym (s± trzy) obwodzie ró¿nicowo-pr±dowego na razie dzia³a dobrze, ale w pozosta³ych s± problemy :(

--
[...]

Filip Ozimek napisa³(a):

W jakiej technice masz tam sieæ ? O ile w ogóle masz sieæ komputerow±. Bo je¶li w BNC to by wiele wyja¶nia³o, a je¶li ze switchem na skrêtkê, to sprawd¼, czy wtyczki maj± metalowe os³ony obudów - jesli maj± to .. ¼le ;) Lepiej ¿eby nie mia³y - nie ma problemu z pr±dami up³ywu przez ekrany kabli.

Reply to
Sebastian Bia³y

esny

=EA, =BFe to

owe nie

=B3o si=EA

si=EA

mu. W

=2E

Czy nie ma w tej szkole elektryka ? Proponuje monitorowa=E6 warto=B6=E6 napi=EAcia w gniazdkach .

Reply to
Piotr Chmiel

Skrêtka, cat 5e, switch 3Com Super Stack co¶tam.

Nie, nie maj±, zwyk³e patchcordy zaciskane z plastikowych rjtów.

Chronologicznie wygl±da to tak (s± trzy obwody: dwa z czerwonymi gniazdami (legrad z kluczami) i jeden z bia³ymi).

- pewnego dnia komputery zaczê³y siê paliæ, siwy dym bucha z zasilacza (smród, panika na lekcji :); posz³y 3-4 zasilacze. Zosta³ wymieniony jeden bez. ró¿nicowo-pr±dowy na czerwonych gniazdach z lewej strony pracowni. Potem by³ spokój.

- nastêpnie strzeli³ jeden monitor; wymieniony bezp. r-p na bia³ym obwodzie; z prawej strony pracowni komputery pod³±czone do bia³ych gniaz, monitory do czerwonych. Lewa strona ok (komputery i monitory do czerwonych)

- wczoraj strzeli³y dwa monitory (wylecialy nadpr±dowe) z prawej strony sali.

- dzi¶ losowo resetowa³y siê komputery z prawej (bia³e) i lewej (czerwone) strony.

by³ lokalny elektryk, zmierzy³ napiêcie, sprawdzi³ czy ró¿nicowy dzia³a i poszed³.

--
[...]

lacza

A co si=EA spali=B3o w tych zasilaczach ? Jakie elementy ? To mo=BFe wiele powiedzie=E6 .

ny

Co si=EA w monitorach uszkodzi=B3o ?

A mo=BFe rozpi=B1=E6 sie=E6 i sprawdzi=E6 czy te=BF si=EA resetuj=B1 , mo=BFe wirusy jakie=B6 atakuj=B1 :)

owy dzia=B3a

i co mu wysz=B3o z tego mierzenia ?

Reply to
Piotr Chmiel

W szkole nie ma, jest taki co obs³uguje kilka szkó³ i nie zawsze jest dostêpny od zaraz.

[...]

Co ta szko³a taka bogata :) ? Czy to aby nie prywatna ?

Wiêc to raczej nie jest problem sieci informatycznej :(

Reply to
Sebastian Bia³y

¬ród³em dymu by³a topi±ca (pal±ca?) siê izolacja na ma³ym transformatorku (cewce?). Na p³ytce nie by³o widaæ zwêgleñ itp, inne elementy te¿ nie wykazywa³y uszkodzeñ zewn.

Nie wiem, jeszcze ich nie sprawdza³em.

Albo zostawie je w³±czone z BIOSem na weekend.

Napiêcie ko³o 227 (budynek z 1905, ale by³ ostatnio remont _ca³ej_ instalacji, ³±cznie z kuciem ¶cian). W ca³ej szkole nie ma ¿adnych problemów, tylko w jednej pracowni (robionej przez tê sam± ekipê co szko³a). Po w³±czeniu miernika pomiêdzy fazê a PO wyskakuje bezpiecznik.

--
[...]

Nie :) Ostatnio ¿ebra³em na dysk twardy :) To jakis stary zakup, jeszcze z dobrych czasów (i nie switch, tylko hub :(

-- Filip.-------------------------------------------------------------- | Natura jest w rzeczywistosci o wiele bardziej skomplikowana niz | | nam sie wydaje. |

Filip Ozimek

=B3ym

inne

Na transformatorku od napiecia Stand-By ? - bo tam jest kilka transformatork=F3w :)

=B3ej_

ych

co

piecznik.

W=B3aczeniu miernika - amperomierza ? Czy jakiego miernika ? Co to jest PO ? Bezpiecznik na jaki pr=B1d ?

Reply to
Piotr Chmiel

Albo s± przysiady napiêcia, które nie s± zdrowe dla tandetnych zasilaczy. Albo odpala siê gdzie¶ 0 i na zasilacz idzie za du¿e napiêcie. Generalnie ja bym obstawia³ odpalaj±ce siê gdzie¶ 0.

Pozdrawiam £ukasz

Reply to
Ukaniu

O, tego to nie wiem. Chyba na najwiêkszym, ju¿ niepamiêtam.

Chyba woltomierz.

Przewód ochronny, podpinany pod bolec. Gniazda s± pod³±czone przez 10A, a obwód jest zabezpieczony ró¿nicowo-pr±dowym na 16A (w obwodzie ok. 20 gniazd, o ile dobrze pamiêtam).

--
[...]

Te s± wybitnie tandetne :(

Tj. na przewodzie na którym powinien byæ potencja³ 0 jest jaki¶ potencja³, co skutkuje wiêkszym napiêciem pomiêdzy zerem a przewodem gor±cym?

--
[...]

Autorowi powyzszych wnioskow proponuje poczytac cos na temat ekwipotencjalizacji i uziemiania przed podjeciem jakichkolwiek prac na sieci...

--

Reply to
bad_skipper

dobrze, ale w pozosta³ych s± problemy :(

Braæ za pysk elektryka który robi³ instalacjê i niech naprawia.

Reply to
Pszemol

Mo¿na te¿ monitorowaæ uczniów, czy siê nie umówili ¿e na 1-2-3 nacisn± razem reset na trzech stanowiskach... Wiedz±, ¿e co¶ siê dzieje magicznego - to ¶wietny sposób aby unikn±æ "nudnych" byæ mo¿e dla nich zajêæ z informatyki.

Reply to
Pszemol

Dotykasz woltomierzem fazy i PO przewodu ochronnego i wywala bezpiecznik

10A ? To jaka=B6 herezja .
Reply to
Piotr Chmiel

przewodem

tak, i do tego pewnie jeszcze iskrzy albo chwilami nie styka. Czasem mozna taki felerny styk wykryc dzieki temu, ze sie grzeje (ew. przewod ma stopiona izolacje itp), no i to zwykle tez slychac - ale komputery zagluszaja. Kiedys udalo mi sie wykryc taki styk (a dokladnie przewody zle skrecone w puszce) dzieki podlaczeniu jako obciazenia kondensatora bodajze 0.22uF/220V~ - styk praktycznie caly czas sobie brzeczal - wiec moze wykombinowac takie sztuczne obciazenie z kondensatorow, wylaczyc wszystkie komputery zeby bylo cicho - i nasluchiwac :)

pozdrawiam entrop3r

Reply to
entroper