Elektronik poczatkujacy cz.2

Witaj!

MD> Czytam, czytam. Poki co osle laczki i dziesiatki pdf'ow zaciagnietych ze MD> strony "elektrody", od podstwowych elementow po filtry (zaawansowane nie ;- MD> -). A Dieter'a szukalem ale z marnym skutkiem. Sprobuje jeszcze w jednym MD> antykwariacie. A dzisiaj to bede bogatszy o 8 ksiazek pozayczonych do MD> przestudiowania ;--)

Wpisz

a znajdziesz.

Reply to
rc72

Witam

Dzisiaj problemy bardziej praktyczne, czyli przez teorie do praktyki:

Reply to
Mr Dygi

Witam

Dzisiaj problemy bardziej praktyczne, czyli przez teorie do praktyki:

elementy:

- wiatraczek 12[V] DC 0,16[A]

- zasilacz 12[V] DC 1[A]

- opornik 326[ohm] (wg miernika)

- miernik 200[mA] DC, 1000[V] DC, 2[Mohm]

podlaczenie: opornik szeregowo na "+" zasilacza, nastepnie "+" wiatraczek i "-" wiatraczka do "-" zasilacza

pomiary: napiecie na R ~8V, napiecie na wiatraczku ~4V

problem 1:

- nie moge zmierzyc pradu DC na wiatraczku, pokazuje zero choc wiatraczek sie kreci, to samo z pomiarem pradu na oporniku, co robie zle?

problem 2:

- nie moge zmierzyc oporu wiatraczka? tzn szybko rosnie i wychodzi poza skale

problem 3:

- z dwoch powyzszych nie potrafie poprzec wynikow wyliczeniami

Reply to
Mr Dygi

W artykule <Xns947D7E340A7B7dygimailpocztafm@127.0.0.1> Mr Dygi napisal(a):

Uoj, to ja już pociągnę naszą grupową lamę dalej ;-)

Prąd mierzy się włączając miernik _szeregowo_. Poza tym, odkąd to w jedej gałęzi będziesz miał dwa prądy? Toż Ohm z Kirchoffem się w grobie przewracają!

Nie mierz (jeszcze ze dwa lata) oporu w działającym układzie.

;-) Niech Ci ktoś tego Nuhrmanna sprezentuje w końcu.

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Marcin Stanisz snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> wrote in news: snipped-for-privacy@COS13.ilf.com:

Podziekowal ;--D

Tak tez robilem najpierw. Pozniej zwatpilem i probowalem rownolegle. Po wyslaniu posta sprawdzilem ze faktycznie szeregowo ale ani tak ani tak mi nie mierzy. Po za tym mierzac prad szeregowo "bolcami" miernika nawet wiatraczek sie nie chce krecic. Nie zamyka obwodu? Za duzy opor miernik stawia? Czasem mignie mi minus na wyswietlaczu ale zero ani drgnie. A jak tylko wypne mernik i zewre koncowki bez miernika od razu sie kreci wiatra- czek.

W niedzialajacym mam to samo ;--? A tak na marginesie to czemu 2 lata?

Dobra. Poczekam az te ksiazki dostane ;--)

Reply to
Mr Dygi

W artykule <Xns947D89E225671dygimailpocztafm@127.0.0.1> Mr Dygi napisal(a):

Sprawdż:

- czy w mierniku nie trzeba sond w inną dziurkę do mierzenia prądu wsadzić (oznaczonej literką A),

- czy przestawiłeś pomiar na prąd (DC),

- czy nie poszedł w diabły bezpiecznik w mierniku - powinno na mierniku być napisane, że wejście mA jest "fused" i ile ten fus ;-) ma.

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Marcin Stanisz snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> wrote in news: snipped-for-privacy@COS13.ilf.com:

Trzabe i jest [mA]

Tez. DC [A] zakres 200[mA]

MAX 300[mA] FUSED

Reply to
Mr Dygi

Osoba podająca się za: Marcin Stanisz przyczyniła się do uszczuplenia moich skromnych zasobów dyskowych ;-) wraz z kolejną wiadomością wysłaną

2004-01-26 18:39:

Chyba Marcin trochę przesadziłeś ;-) IMVHO Marek cytując posta z pl.sci.chemia miał chyba na myśli nie dawanie bezpośredniej odpowiedzi na posty z których wynika, że chodzi o rozwiązanie jakiegoś zadania domowego(lub czegoś podobnego). A pytania Mr Dygiego raczej wskazują na chęć samodzielnego nauczenia się czegoś z elektroniki :-) Osobiście mogę mu polecić kurs Oślej Łączki z EdW i książki z serii "Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz..." - czyli klasyka ;-)

Reply to
badworm

Dnia Tue, 27 Jan 2004 15:21:49 +0100, badworm snipped-for-privacy@post.pl napisał(a):

Tak mi się ładnie te posty 1 po drugim przeczytały, ale masz rację. Zresztą, chyba pomocy koledze D. udzieliłem, nie? ;-)

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

badworm snipped-for-privacy@post.pl wrote in news: snipped-for-privacy@badworm.pl:

Bardzo bardzo. Po nocach siedze czytujac ;--)

Mam tylko 6 pdfow Oslej laczki. Reszte staram sie zalatwic, ale jakos do mnie nie docieraja, choc mialem obiecane ;--/ A z Dieter'em i jego ksiazka to trudno ja dostac na miejscu, szybko i taaaanio. Szukam jej nadal po miejscowych antykwariatach. Poki co dzisiaj dostalem fajna ksiazke z podstaw elektro techniki Bolkowskiego i jutro jeszcze mam jedna miec w reku, zobaczymy co ciekawego wpadnie w garsc.

Pozdrawiam i licze na cierpliwosc okazywana do tej pory ;--)

Reply to
Mr Dygi

Marcin Stanisz snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> wrote in news: snipped-for-privacy@localhost.localdomain:

Jak najbardziej.

Reply to
Mr Dygi

Mr Dygi zeznal:

No nareszecie. Nic nie chcialem mowic o Bolkowskim :)

Reply to
kap3lush

kap3lush snipped-for-privacy@no.spam.terror.org.pl> wrote in news: snipped-for-privacy@terror.icm.edu.pl:

Nie rozumiem. Dlaczego?