Jak zasilac diode LED o mocy 3 W

Witam! Ostatnio mozna kupic diody LED o niespotykanej kiedys mocy 3 W a nawet 5 W. Tak sie sklada ze musze zastosowac taka diode w profesjonalnym urzadzeniu medycznym. Maksymalny prad ciagly diody wynosi 700 mA, szczytowy do 1 A. Chcialbym zasilac te diode pradem 700 mA ze stabilizacja. Chodzi glownie o utrzymanie stalej mocy swiecenia I tutaj mam pytanie czy robic w ogole jakis stabilizator? A jesli tak, to czy mozna do tego wykorzystac LM317 T (1,5A) ? Czy trzeba zastosowac w szereg z dioda jakis opornik jako obciazenie zasilacza (sama dioda pewnie powodowalyby zwarcie w ukladzie) ? A moze wystaczy tylko prosty uklad teransformator, mostek Gretza, kondensator i dioda LED w szereg z opornikiem ? Nie wiem jakie moga byc spadki napiecia w sieci zasilajacej, ale moze nie ma to wiekszego znaczenia dla swiecenia takiej diody? Dodam ze nie chodzi aby sobie ona jakos tam swiecila tylko chodzi o wyciagniecie co sie tylko da z niej bez obawy o jej zniszczenie no i o stabilna dosc moc swiecenia.

pozdrawiam Janusz

Reply to
sofu

Mozesz uzyc LM317T - sciagnij sobie note aplikacyjna, zobacz przyklad zrodla pradowego, policz sobie rezystorek i gotowe. Kazdy LED powinien byc sterowany ze zrodla pradowego...

Reply to
PAndy

możesz podłączyć LM317 jako źródło prądowe, ale opór szeregowy będzie dużo hajcować (chyba 1.2V spadku na nim jest). Możesz zrobić do tego sterowane źródło prądowe, wtedy odpadnie ci przekaźnik z poprzedniego postu ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Piotr Pitucha snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> pisze:

Ja już coraz bardziej boję się szpitala... ;-)

Reply to
Patryk Sielski

że pozwolę sobie pospamować w odpowiedzi na pytanie.

Można LM317T użyć jako dokładnego źródła prądowego...

Dałbym w szereg rezystor, żeby w razie awarii dać szansę zadziałać bezpiecznikowi a nie palić od razu diodę.

Też może być.

Jeśli ma świecić tylko dla samego świecenia, to wahania napięcia sieci będą mało istotne. Jeśli od jasności diody zależy wynik jakiegoś pomiaru, to lepiej stabilizować.

ja dałem w naszych lampkach LEDowych bezpiecznik polimerowy. Zamienia i opornik, i bezpiecznik ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Ale prąd udaru może być wyższy...

Czyli naprawde malym kosztem mozesz zaprzac do tego LM317 jako zrodlo pradowe i sterowac tym zrodlem przy pomocy timera - czy to w wersji cmos na ukladzie serii cd4000 czy to analogowo na 555 czy to na bazie jakiegos mikrokomputerka w kilku nozkowej obudowie - z rodziny pic czy avr....

Mozesz tez sterowac LED'em pradowo - pewnei bedzie mial lepsza sprawnosc... i mniejsze straty mocy w ukladzie....

A juz tak z czystej ciekawosci a zamiast tego niebieskiego LED'a nie mozna uzywac LED'ow UV?

Reply to
PAndy

może być, ale to, co na ogół statystycznie szlag trafi, to LEDy, a bezpiecznik jest po to, by resztę ochronić przed spaleniem (się). Przewody doprowadzające prąd do LEDów to AWG32 (też pracujące jako opornik szeregowy ;-))

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok
[...]

Opis masz w PDFie do LM317 - to jest tylko jeden rezystor o wartości

1.25V/0.7A = 1.8 oma. A po dodaniu jednej diody i rezystora będzie można tym sterować bezpośrednio z NE555.

j.w.

Ewentualnie mam też inny pomysł. Zrezygnować z oryginalnego zasilacza, dać małe trafko na ok. 10V zmiennego na wyściu bez obciążenia, mostek, mały akumulator żelowy 12V, NE55, stabilizator prądu lub przetworniczkę i uzyskasz zasilacz do diody LED z własnym awaryjnym źródłem prądu - w razie braku prądu nie zostawisz pacjenta z otwartą gębą ;-)

[...]

Dobra - ja tu gadu, gadu a klienci na przetwornice czekają...

Tak jak pisze RoMan, na LM317 stabilizacja napieciowa to 2 rezystorki, a pradowa 1 :) wniosek upraszczasz uklad :D

Reply to
PAndy

ja bym się chetnie pobawił EKG , może mi ktoś jakis układ/projekt podesłaś

Reply to
Piotr Chmiel

Waldemar Krzok napisal(a):

********

Heh, nie widzialem tego slowa od czasow dziecinstwa...

Reply to
Marcin E. Hamerla