detektor 5V

Faktycznie śmieszne bo to raczej jest 0.3 - 2 V albo i więcej ( a nawet mniej dla minimum ).

Zasadniczo o czym tu dyskutować charakterystyki Uf=f(If) są powszechnie dostępne.

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

W dniu 23.01.2016 o 21:34, platformowe głupki pisze:

Znajdź sobie dokumentację przewijaka PT 3M

tyłu, po zdjęciu blachy (która raczej zawsze była zdjęta) był miernik z zerem pośrodku skali. On służył do regulacji napięcia 5V zasilającego żarówki czujników stref. Żarówki były 6,3V , ale zasilane z 5V ;) Był potencjometr z naciętą ośką na wkrętak, którym to napięcie się regulowało, o ile mnie pamięć nie myli w zakresie +-10%. Jak spadała taśma, to większość ludzi podkręcała to napięcie ;) Nie oglądałem schematu tego miernika, bo zawsze starałem się wymienić fotodiodę, żeby działała przy odchyłce zarówno na plus, jak i minus. Może to nie najprostsze, ale poważnie wygląda.

Reply to
Czarek Grądys

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:56a9df89$0$22821$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2016-01-28 o 10:03, J.F. pisze:

Bootstrap tez zrodlo pradowe ... tym niemniej zwykla dioda dobrze "stabilizuje" swoje napiecie przewodzenia. O ile oczywiscie minimalny prad jest jakis rozsadny.

teraz odszukalem co on proponuje. LED szeregowo z kilkoma diodami jako wskaznik napiecia ? Faktycznie glupio. Tzn - przy zbyt niskim napieciu nie bedzie swiecic. A raczej bedzie slabo, co moze troche mylic w nocy. Przy zbyt wysokim tez nie bedzie swiecic, bo bedzie dymic :-)

Proba ratowania rezystorem niewiele da, bo prostu splaszczy ch-ke jasnosc (napiecie). Po przekroczeniu pewnego progowego zacznie swiecic coraz mocniej i niewiele z tego bedzie wynikalo. No, ale pokazac ze jest ponizej ~4V, to sie uda.

P.S. dobrze sie do tego uzywa TL431. Ten element to niejako czuly tranzystor z dobrze okreslonym napieciem progowym. Jak na wejsciu jest ponizej 1.4V, to noga wyjsciowa jest zamknieta, jak powyzej - to otwarta do masy. Dzielnik na wejsciu, LED z opornikiem na wyjsciu, i swieci jak napiecie jest wyzsze niz ustawione na dzielniku. Niestety - do przekroczenia napiecia trzeba drugi uklad.

2,5V oraz 1,24V w wersji TLV431.

Panowie, nie kombinujcie, mamy 21. wiek. :-) Komparator okienkowy na pojedynczym LT6700 (zakres zasilania do 18V, wbudowane napięcie odniesienia, dwa komparatory w takiej konfiguracji, jaka jest akurat potrzebna -- ostatnia cyferka o tym decyduje). Do tego trzy oporniki do dzielnika, LED i JFET o prądzie nasycenia ~10mA (BF(2|5)45B), aby diody nie upalić w szerokim zakresie napięć. Dwukolorowym LEDem nawet da się zobaczyć, w którą stronę napięcie przekracza normę -- wersja DeLuxe.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 2016-01-28 o 12:24, J.F. pisze:

Ale tylko z punktu widzenia AC. Dla DC to zwykły rezystor.

Najgorzej, że jak zacznie się sama podgrzewać, to już w zasadzie będzie nie do uratowania.

No i to w zasadzie tyle.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2016-01-28 o 12:39, Piotr Wyderski pisze:

Też można, ale to nie jest 21 wiek, tylko 20. W 21 to byłby raczej jakiś malutki ARM albo chociaż Tiny ;) Ale my tu nie o tym jak można, tylko dlaczego nie można inaczej.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Niby nie ma o czym a jednak dyskusja stala się dość ozywiona i nadal trwa. A to dlatego, ze mój pomysl wykorzystania tego nieliniowego kawalka charakterystyki diod nie jest tak popularny. Studiujac charakterystyki diod prostowniczych, czy ich dane, interesuje nas maksymalne napiecie, które ona może "wyprostować" i maksymalny prad, który może dostarczyć. Tego malutkiego zakrzywienia kawałeczka linii w okolicach zera nikt nie zauwaza i nie analizuje. I dlatego mało kto wiedział, ze to napiecie tracone, zmierzone w kierunku przewodzenia, dla diod prostowniczych produkowanych na bazie krzemu, jest staale i rowne około 0.6 V. Ty jesteś tej niewiedzy typowym przykładem. I przykładem osobnika, który nie dopuszcza do wiadomości tego, ze ktoś inny może mieć racje. I nadal będziesz pisal, ze 0.3 - 2 V i więcej podczas gdy to napiecie zawiera się w bardzo malym przedziel około 0.5 V - 0.6 V. I wysmiewal się ze mnie. A powinieneś plakac, ze jesteś tak niedouczony a scislej niedoinformowany a rownoczesnie taki nadęty. Możesz to zmierzyć ale zapewne nie umiesz. Ale nadal będziesz sie upieral jak osiol, ze to niemożliwe. Wiec zapytaj mnie ja Ci napisze, jak to się mierzy bo widze, ze na tej grupie mało jest osob, które potrafią to zmierzyc. No może oprócz Pytającego. I kilku osob, które nad tym pomysla i się domysla i zaraz to napiszą, udając ze wiedzialy o tym od zarania dziejow. Pzdr Tornad

Reply to
tadeuszwajda

W dniu 28.01.2016 o 14:11, snipped-for-privacy@hotmail.com pisze:

To uważasz, za bardzo mały przedział? Przecież, żeby uzyskać 5V musisz połączyć ok 10 szt, czyli przedział będzie 1V!

Reply to
Czarek Grądys

Tornad, nie pogrążaj się, Takie farmazony pleciesz teraz, że żal się robi. Popatrz na charakterystyki diod, zamiast pisać o ich "studiowaniu", bo nie zrobiłeś tego, albo nie zrozumiałeś tego, co tam jest napisane i narysowane. Nie bądź jak Szczepan. Przecież potrafisz zachować się z klasą.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "ACMM-033" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:n8bjpc$93o$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

ARW - regulacja poziomu sygnału.

Reply to
Desoft
[...]

Facet, już się wystarczająco ośmieszyłeś - po co brniesz dalej?

rys. 3 i (błednie podpisany) 4
rys. 4

No tak, sprawa już się wyjaśniła. Idę płakać.

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

Użytkownik "Czarek Grądys" snipped-for-privacy@wa.onet.pl> napisał w wiadomości news:56a9c696$0$696$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

I zdaje mi się, że tym samym, kompensuje się np. dryft temperaturowy końcówki mocy?

Reply to
ACMM-033

Facet ja pisałem o zwykłych a może nawet antycznych wrecz diodach prostowniczych. A tymi tu wyjezdzasz z jakimiś superspecjal szybkimi, o których jeno czytales a zapewne w reku nie miałeś. A nie przyszlo Ci do glowy, ze w tej powlekanej szklem obudowie mogą się znajdować dwie struktury diodowe polaczone szeregowo? Kogo jak kogo ale Ciebie nie podejrzewałem, ze tak zajadle potrafisz walczyc z upowszechnianiem praw fizycznych. Ja jestem takim cwierc elektrykiem i trzycwierciowym fizykiem i wiem, ze kazda struktura typu szpilka, która dotkniesz do odpowiednio spreparowanego krysztalu kwarcu, ma te opisana przeze mnie wlasciwosc. Jeśli ta szpilka dotkniesz krysztalka galeny to uzyskasz diode pozbawiona tej wady. Bo tak Bozia dala i tego nie zmienisz. Skoro jesteś taki do przodu i uważasz, ze się pograzam, to sruuu. Weź z szuflady pare diod i zmierz to napiecie. Chyba nie sprawi Ci to większego kłopotu. I zapodaj wyniki tych pomiarow tu, wszem i wobec. Ja to mogę zrobić dopiero za miesiąc bo wszelki sprzet pomiarowy marznie mi gdzies w starej chałupie, w której go przed laty zlozylem. Wtedy tez mogę opisac metode pomiaru, która zapewne jest wam doskonale znana tyle, ze prawdopodobnie tego pomiaru nie wszyscy sami potraficie wykonać. bez regards Tornad

Reply to
tadeuszwajda

W dniu 2016-01-28 o 19:57, ACMM-033 pisze:

Dokładnie po to tam jest. A jeżeli nie jest (są) zamocowana(e) do radiatora, to jest to błąd konstrukcyjny. No chyba, że rezystory emiterowe są tak duże, że nie ma się czego obawiać. Zdaje mi się, że coś takiego widziałem we wzmacniaczach do M2405, ale pewien nie jestem.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2016-01-28 o 19:59, snipped-for-privacy@hotmail.com pisze:

Zwykła prostownicza 1N4001 jest zła jako przykład? Spójrz w dokumentację jaką ma charakterystykę.

Reply to
Jawi

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości news:56a9cde7$0$22826$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ależ przecież oczywiścież! Choćby schemat zastępczy, gdzie na rezystancji wydzieli się moc, bo przeciez i prąd płynie i jest napięcie, a moc, w odniesieniu do czasu działania, to energia. Na fizyce uczono mnie o równoważności 3 wielkości (niektórzy podają, ze 2, ale ja uważam, ze 3), którymi są energia, ciepło i praca. Przez równoważność tutaj energii i ciepła, mamy grzanie diody i wiadomo co dalej. Na szczęście 2N3055 & KD502 są na wynikłe z tego ryzyko zjawiska wtórnego przebicia odporne.

Dlatego piszę, że lokalnie, na teraz, dla sprawdzenia, że w ogóle jest coś i mniej-więcej wypada w tej okolicy, co chcemy. W Każdym zegarze będącym wyższej klasy niż robota pijanego kowala, część ramienia wahadła stanowi element autokompensujący wpływ temperatury otoczenia. Jak sobie uruchamiam zasilacz, to mogę to sprokurować, ale i tak jakiś oporek daję, oporek jednak jest tańszy od najtańszej nawet LEDki, ujaram jeden, nadtępny daję. No chyba, że mam nastawione najniższe ograniczenie prądowe, to zdążę odpiąć diody... ale wiesz, ja tu wolałbym raczej użyć zwykłego miernika, takiego z bazaru za 8 zyla, chyba będzie dokładniejszy?

Otóż właśnie. Przedstawiałem filmiki z zabaw LEDami - stuprocentowe potwierdzenie twoich słów.

Reply to
ACMM-033

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości news:56a9df89$0$22821$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

No, jeszscze jakby charakterystyka nie miała w tym potrzebnym w takim przypadku miejsca tego zaokrąglenia, znaczy się, gdyby była bliska idealnej. A z taką zmiennością w funkcji prądu, to pardon, chyba jednak wykosztuję sie na dedykowany element, Zenerkę 9V 1A kupiłem nawet nie tak drogo i spokojny jestem, że tym razem nie przepali się w zasilaczu (powód nieznany)... Poprzednia to była taka malutka, ledwo widoczna. Zasilacz działa należycie.

Dobry LDO, ileż może kosztować scalak, który nam da takie napięcie? To już chyba naprawdę chęć jakiejś radosnej zabawy, twórczości, ze chce się tak zrobić :) Dobra, zgoda, już niech będzie ta przetwornica :))

Reply to
ACMM-033

Wyjeżdżam z pierwszymi lepszymi diodami krzemowymi, w których podano charakterystykę przewodzenia. Diody UF4001-4007 są szybkimi odpowiednikami klasycznych 1N4001-4007, diody BYV26 są produkowane od co najmniej 30 lat. Niec specjalnego, bardzo popularne diody.

Gdybyś mi to powiedział w rzeczywistym świecie, po prostu dostałbyś w pysk. Za głupawą argumentację ad personam w odpowiedzi na fakty.

Ręce opadają.

rys. 4