Naprawa tv światłem

Jakie zjawisko występuje?

Reply to
Marek

Pan Marek napisał:

Fotoelektryczne. Co wygrałem?

Nic Pan nie wygrał, bo to zła odpowiedź jest.

Reply to
Kaczin

Użytkownik "Kaczin" snipped-for-privacy@poczta.interia.pl> napisał w wiadomości news:n838mq$3r0$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

Postawiłbym na dyskretne, poza kadrem, przyginanie powierzchni stołu, przez co niewidocznie przygina się i matryca, i załapuje na niej kontakt. A światło dla zmyły raczej. Nie mogę jednakże wykluczyć, że uległ mechanicznemu uszkodzeniu jakiś element, co częściowo naruszyło jego strukturę elektroniczną, która odsłonięta, stała się wrażliwa na światło. Oświetlona, zamyka jakiś obwód i matryca dostaje masy tam, gdzie ją na jakiejś sekcji utraciła. Także, wtrącenie jakiegoś fotoelementu, rozmyślne, który mało oświetlony, nie zamyka obwodu i sekcja na matrycy dziwaczy. Oświetlony, obwód ten zamyka, lub przez jakiś element wykonawczy takie zamknięcie powoduje i uszkodzenie "znika". Jednakże, skoro piszesz, że nie fotoelektrycznie, to stawiałbym na niewidoczne na filmie, ukryte działanie mechaniczne, a światło latarki dla zmyły. Zbliżyłem się? :)

Reply to
ACMM-033

Tak objawia sie mechaniczne uszkodzenie tasmy laczacej matryce z elektronika.

Reply to
LeonKame

ACMM-033 napisało:

Żadnej w tym -- nomen omen -- ściemy nie ma. Reakcja półprzewodników na światło, to rzecz normalna.

Nie ma co używać tu słowa "jakiś" -- dokładnie widać na co tam świecą. To są takie śmieszne układy demultiplekserów 256 linii obecne w każdym monitorze czy telewizorze. Śmieszne, bo niczym nieosłonięta struktura krzemowa przyklajstrowana jest wprost do taśmy połączeniowej. Na taśmie ścieżki oczywiście tak gęste, jak ze złego snu termotransferowca z laminatorem z Lidla.

Na płocie było napisane "DUPA". Niejeden się zmylił.

Zbliżać się nie warto (mam na to wpis w scorefile).

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Ależ, ja nikogo nie oskarżam o ściemę! To IMHO zupełnie co innego, niż zmyła. Tylko, w jaki sposób ma zareagować półprzewodnik w nieprzezroczystej obudowie? Bo jeszcze się z takimj nie spotkałem. Ergo - albo jest jakiś uszkodzony z pękniętą obudową i odsłoniętą, jak też i zapewne, nadkruszoną, ale jeszcze mogącą działać strukturą.

A... jak niczym nie osłonięta, to zmienia postać rzeczy. Zatem, struktura (lub otoczka) uszkodzona, oświetlona cos tam doziemia i sygnały przestają się mieszać... dobrze to próbuję rozgryźć, czy zupełnie źle?

Ja SMD robiłem słynną lutownicą 100W ze... (cholercia, zapomniałem skąd), z efektem pozytywnym. Ale, to jak mi się łapy jeszcze nie trzęsły. I przyznam, wolałbym swoją setkę, niż gówienkowatą piętnastkę. Jedyne co bym zrobił, to trochę inaczej grot zaostrzył. Dobry topnik do kompletu i wio... Już wolałem co jakiś czas grot piłować... Gdzieś mi się zawieruszyła...

Niestety, "DUPA" na płocie jest dla mnie jedynie napisem, jak zresztą każda inna inskrypcja, inna rzecz, jak to zinterpretować. Nie zrobię jednak spodziewanej tu rzeczy, która skończyla by się wyciąganiem drzazg... no... No, ale włączając czajnik elektryczny, zawsze najpierw łapię za niego zorientować sie, czy ma dostatecznie wody w środku. Dziś mu zresztą piłowałem jedną ze styczek, bo się zaizolowała.

E... nie nie chcesz chyba "wąchać kwiatka przez maskę pe-gaz"? :)) Jak już, to na całego, byle dyskretnie :)

Reply to
ACMM-033

A możesz poprzeć jakiś zdjęciem czy cóś ? Bo jako żywo nie chce mi się wierzyć. Może dlatego że nie widziałem. A nie widziałem może dlatego, że nie rozbierałem TV LCD. Albo dlatego że zmyślasz ?

Nie to, żeby ci nie wierzył... ale wiesz, czasy takie niepewne...nie wiadomo kto mówi prawdę...

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:n83mst$tl9$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Dla mnie to wygląda o tyle irracjonalnie, że jakoś nie mogę sobie wymyślić, co może być strzelone, że na ciemno odcina masę, a na gorąco jakoś ją dokluczowuje, co objawia się w pojawianiu się bądx znikaniu syfów na obrazie. Zbyt stabilnie sie to przełącza, aby to ot, tak było walnięte. Choć nie mówię nie, widywałem już takie uszkodzenia, że kto nie zobaczył, nie uwierzyłby. Osobiście, zawsze bym chciał taki układ najpierw zobaczyć osobiście, "temi palcyma" obmacać, jak dziecko do buzi też, czasem tak niektóre rzeczy badam. Ale, jak się pod butem wyczuwa nadepnięcie na chodniku na szpilkę, to się tak ma. Moge gdybanie nie jest z tyłka wyjęte, lecz opiera się, no, na tym, co inni mówią w podobnych sprawach, oraz na obserwacji i wyciąganiu wniosków. Niestety, czasem się zdarza (tu nie o Jarka chodzi, nie posądzam go o to), że ktoś "sprzeda bzdurę", lub jest "osobliwość" w literaturze fachowej, itd., i już wkrada się błąd, który leci po wszystkim. Bo ktoś kiedyś coś, np. zażartował, zakpił sobie. Toteż poważniejsze sprawy potwierdzam przynajmniej z 2 miejsc, nie z niewiary, tylko, aby się dobrze wdrukowało. Bo w razie niezgodności jest jak dociekać, co jest błędne, co nie. Choćby prędkość światła, przecząca sama sobie...

Reply to
ACMM-033

sundayman pisze:

A film nie może być zamiast zdjęcia? Zjawisko oddaje dobrze. Te taśmy z krzemowymi elementami też tam jakoś widać. Ja to sobie obejrzałem z bliskka w swoim zepsutym monitorze, zanim go wyrzuciłem. Teraz już nie mam jak zrobić zdjęcia. Ale monitor każdy ma, gdy kto bardzo ciekaw, niech rozkręca i ogląda.

Struktury półprzewodnikowe nanoszone wprost na szkło znano zanim monitory LCD stały się powszechne. Zwykłe czarno-białe wyświetlacze graficzne zintegrowane z multiplekserem na szkle montowano choćby w telefonach Nokii z przełomu wieków. Tu mi się spodobało, że już nawet nie na szkle, ale na kawałku zwykłej taśmy plastikowej łączącej szklany panel z resztą kontrolera. Jak dokładnie ten chip jest zrobiony, jakie ma metalizacje, jak grube są nieprzejrzyste struktury, tego nie wiem. Czy po zamontowaniu starano się to pomaziać jakąś farbą -- nie pamiętam. W każdym razie nic a nic nie jestem zaskoczony, że coś takiego jest wrażliwe na światło.

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Tylko jakie jest konkretne uszkodzenie tego czegoś, że tak się zachowuje? Zresztą, już sobie wyobrażam naprawiaczy monitorów, którzy w pobliżu elementu będą umieszczać jakieś miniaturowe źrodło światła i kasując grubszą kasę, oddawać, jako naprawiony... za naprawę 300, w tym za to, że naprawiłem

3 złote, za to, że wiedziałem jak 297 złotych. :P
Reply to
ACMM-033

ACMM-033 napisało:

Rzekłby, że pokazane na filmie uszkodzenie jest bardzo niekonkretne.

Ja sobie nie wyobrażam. Autoryzowany serwis będzie chciał wymienić całą matrycę i weźmie za to tyle kasy, co za nowy sprzęt. Ale gdzyby mnie się takie coś przytrafiło, i gdybym mógł wykorzenić zepsucie przez przyklejenie gdzieś LEDa srebrną taśmą -- to bym tak zrobił.

Im bardziej rozwinięta technologia, tym łatwiej o takie niekonkretne uszkodzenia. Ale już wcześniej podobne rzeczy się zdarzały. Coś działa tylko wtedy, gdy się toto trzyma w ręce. Pomóc mogło np. owinięcie folią aluminiową czy cóś.

Jarek

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Ale konkretny jest efekt. Teraz, choćby teoretycznie, idźmy do tyłu i znajdźmy, gdzie się ujarało.

No widzisz - i zarobiłbyś 300 zotych :)

Warto spróbować, tylko, żeby się coś jeszcze śmieszniejszego dziać nie zaczęło.

A zaszywałeś sobie kiedyś rozdarte na biwaku spodnie, krosówką? :)) Tylko wiązać po zewnętrznej trzeba, bo inaczej kłuje, w... wiadomo...

Reply to
ACMM-033

Ha, bo to raz... to jest bardzo uniwersalna rzecz, taki drucik :)

Reply to
sundayman

ACMM-033 napisało:

(K)rosówka też może być.