plafond ventilator

Lezers,

Op onze slaapkamer hebben wij een plafond ventilator hangen die op drie verschillende snelheden kan draaien. Nu vinden mijn vrouw en ik dat zelfs de langzaamste stand nog te snel is. Kan ik middels een licht dimmer de snelheid verder verlagen/regelen. Gewoon proberen zou je zeggen, maar misschien heeft iemand dit al eens gedaan

Kietje

Reply to
Kietje

"Kietje" schreef in bericht news:4113bae7$0$2310$ snipped-for-privacy@nova.planet.nl...

de

da kan, maar dan moet je een dimmer hebben die inductieve belastingen aankan. Met zo eentje waarmee je halogeentransfo's kan dimmen moet het lukken.

Gilbert

Reply to
Gilbert

zelfs

Dat brengt me dan op het tweede deel van mijn probleem. Ik heb een dimmer liggen, maar weet niet hoe je dimmers van elkaar kunt onderscheiden. Ok op die van mijn staat dat hij alleen geschikt is voor gloeilampen, maar hoe zit dat technisch. Nog zoiets, hoe dim je een tl buis?

Kietje

Reply to
Kietje

"Gilbert" schreef in bericht news:cf0e6v$25nn$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

zelfs

Dan heb je nog wel kans dat de ventilator een rotgeluid gaat maken, had een kennis van mij die het op die manier op wou lossen. Maar ja, dat weet je inderdaad alleen als je het uitprobeert.

Hou in elk geval je hoofd koel ;-)!

Groeten, Rene

Reply to
René