2 Kookgroepen door 1 buis?

Hoi vaklui,

Mijn moeder heeft een nieuw huis, nu krijgt ze een inductiekookplaat die word aangesloten op een dubbele kookgroep en een Perilex aansluiting. Vraagje: mag deze dubbele groep door 1 buis naar de daarvoor bestemde perilex WCD worden getrokken?

Vraagje: Mag een magnetron combi oven samen met meerdere apparaten op 1 groep? Bijv. met de koelkast / vriezer enz. of moet ik daar ook maar een aparte groep voor bijmaken. Bij een vriend van mij (in een huis van 3 jaar oud) staat de gehele keuken (vaatwasser, koelkast , vriezer, magnetron-combi) op 1 groep.

Ik ben 20 jaar geleden elektricien geweest maar de NEN 1010 is na al die jaren enorm veranderd dat ik veel regels en theorie niet meer weet. In de praktijk sluit ik alles met mijn ogen dicht aan en het werkt nog ook.

Bij voorbaat dank, grts Dirk.

Reply to
Bikkel

Wat versta jij ander een dubbele kook groep ??

Als er gewoon 5 draden door gaan voor een krachtstroom aansluiting net als de pirilex ja anders nee er mag maar een groep door een buis de drie fasen van die ene groep zorgen bij leken vaak voor verwarring met hun 3 smeltveiligheden'

Alles mag op een groep aleen tegelijk gebruiken wordt wat moeilijk de gemiddelde hoofd zekering is 20 ampere al heb je thuis 8 groepen je kan in het totaal niet meer als die 20A gebruiken ander gaat die eruit en wordt het gewoon donker.

Op Mon, 20 Dec 2004 00:37:04 +0100 schreef "Bikkel" :

Reply to
bokbushaalweg

Ik versta onder en dubbele kookgroep inderdaad 5 draden door 1. 3/4 buis naar een perilex, en in de meterkast zijn deze groepen doormiddel van een koppelstukje aan elkaar gekoppeld dat als er iets fout gaat beide groepen uitschakelen.

Grts Dirk.

keuken

ook.

Reply to
Bikkel

Twee fase een nul en een aarde mag je wel door een buis trekken.

Ja dat mag wel.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.
5 draden ja, maar welke kleuren dan? Er zijn nl. ook gemeenten die geen 3-fase geven voor elektrisch koken maar 1-fase van bv 50 Ampere. en dan zal je of dikkere draden moeten gebruiken dan 2.5 mm2 of 2 x bruin en 2x blauw 2.5mm2 en aarde en dat zijn ook 5 draden. De beschrijving van de OP is niet geheel duikelijk.

The life form known as "Bikkel" wrote:

Reply to
Henk

Je hoeft maar een nul er heen te brengen, dus een maal blauw en twee bruine en een aarde.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

"Bikkel" schreef in bericht news:41c61098$0$27840$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

ook.

Is het niet zo dat tegenwoordig *alles* mag, in de zin dat het electriciteits bedrijf zich alleen bekommert tot en met de meter? Even afgezien van nieuw op te leveren huizen - die aan 1001 voorschriften moeten voldoen en afgezien van verhuurders die in hun huurcontract clausules opnemen die al te chaotische zelfklusserij aan banden legt.

Volgens mij 'mag' je in een bestaand huis, als huiseigenaar, desnoods blank koperdraad langs de plint spijkeren. Niet dat dat verstandig is natuurlijk.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Wat is dit voor ranzige oplossing? Kan me niet voorstellen dat dat mag...

Bm

Reply to
Badmuts

Alles mag. Maar wat is er ranzig aan?

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

afgezien

blank

natuurlijk.

Ben alleen bang dat de verzekering niks zal vergoeden in geval van (brand) schade!!

Reply to
Henk Veldhuis

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:41c6d13d$0$30588$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Frank,

*Het* mag *niet*. Slechts hebben de elektriciteitsmaatschappijen na een korte luistertest besloten dat zij niet geroepen zijn om dit bij de huishoudens te controleren. Daar worden ze niet voor betaald (vinden ze.) Zodoende kun je in huis aanrotzooien wat je wilt zonder dat er een haan naar kraait... totdat het mis gaat. Dan is niemand verantwoordelijk en krijgt de eerste de beste toevallige voorbijganger de zwarte piet.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

"Henk Veldhuis" schreef in bericht news:cq6v68$30eh$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

nieuw

Klopt!

Rene

Reply to
René

bruine en

Beste Andre,

Het gaat erover dat er maar een fase is, wat jij zegt geldt voor twee fasedraden van verschillende fase. De fasedraad zou je in dit geval dubbel kunnen nemen om de grotere stroom te kunnen verdragen, zoals Henk schreef. De nul krijgt diezelfde stroom, dus die zou je ook dubbel moeten nemen. Wat de regels zeggen over een dergelijke oplossing, daar blijf ik buiten, maar als je voor een hogere stroom de "aanvoer" (tussen aanhalingstekens want bij wisselspanning verandert de richting telkens) verdubbelt, dan moet de "afvoer" ook.

Groeten, Rene

Reply to
René

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:VKDxd.124727$ snipped-for-privacy@amsnews05.chello.com...

Voor alle duidelijkheid een kookgroep 2x230V mag, dit doet men op een 1 fase aansluiting en hierbij is de automaat gekoppeld, het zijn als het ware 2 automaten maar ze schakelen gelijktijdig zowel handmatig als bij sluiting en/of overbelasting. De bedrading naar de perilex wcd bestaat dan uit 5 draden waarvan 2 x blauw,

2 x bruin en 1x geel groen. Aangesloten op de wcd was het volgens mij zo dat de blauwe naast elkaar zaten en de bruine ook dus 1 blauwe komt op de aansluiting waar normaal bij 3 fase systemen een fasedraad zou zitten. Kookplaat moet dan dus ook aangepast worden maar meestal zit er bij nieuwe aflevering geen snoer aan en moet die zelf gemonteerd worden (schema staat meestal op de kookplaat. Er moeten dus echt 2 blauwe draden inzitten zoals ook al opgemerkt ivm. de dubbele stromen die kunnen lopen. Dit type aansluiting word meestal gebruikt als er geen 3 fase is en de hoofdzekering 35A is of verzwaard kan worden (zelfde vastrecht) Kan even niet scannen maar moet hier nog ergens een schemaatje van hebben maar iedere vakman kan je dat zo vertellen.

Succes ,

Joop

Reply to
Joop

Wat een hoop onzin antwoored. Zelfs een levensgevaarlijke (mag raden Ja Bausie)

Ik ga er maar vanuit dat je moeder in Nederland woont.

"Bikkel" schreef in bericht news:41c61098$0$27840$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Ja, dat moet zelf. Er moet al een lege 19 mm (3/4") nuis liggen van je meterkast naar het kookpunt. Vijf draden door de buis. met een dubbelle kookgroep, je benaming is niet goefd, maar ik snap precies wat je bedoelt. Je hebt een een-fase aansluiting, en een gekoppelde dubbelle groep, oftewel een fornuis, of kookgroep. Twee bruine draden door de buis, voor twee maal de fase Twee blauwe draden door de buis, voor twee maal de nul, en een groen/gele (of geel/groene) voor de aarde. De fase op de linker aansluitingen in de perilex, de Nullen op de rechter aansluitingen, en de Aarde op de middenpin.

Ja hoor, waarom niet?

Nee hoor hoeftniet. Mag wel, maarverstandig is diet niet. Sluit bij voorkeur je vriezer aan op een groep waarop de verlichting van je woonkamer zit, of iets anders wat gelijk opvalt. Zo heb je vrij snel in de gaten dat de stroom van je vriezer af is. Maak je de vriezer op een aparte groep, en er gebeurt iets met die groep, dan merk je het pas asl de maden de deksel van binnenuit openen.

Het kan wel, maar een beetje oppaseen. Normaal gebruik je de vaatwasser na het eten, en de magnetron ervoor. Tegelijk?? komt niet zo veel voor. De vriezer, en de koelkast hebben niet zo'n hoog aansluitvermogen.

Echt veel is er niet veranderd. Andere opbouw, splitsing diverse ruimte's, kabelberekeningen etc, de aardlekschakelaar, en alle wcd's geaard dat zijn wel de belangrijkste wijzigingen tov het oranje boekje. Die loze buis naar het fornuis stond er toen in als een 3/4" buis, nu als 19 mm buis.

Juul de Corte ook, ;-)

Je bent welkom.

jantje

Reply to
Jantje

Spanning op een groep waarvan de schakelaar op "uit" staat.

Ach, zolang je er geen 230 V op zet...

"bausie." schreef in bericht news:cq6bjf$28a7$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Maar niet voor een een fase kookgroep!!!!!!!!!!!!!!! Beslist niet doen. Kan brand veroorzaken.

Reply to
Jantje

of bedoelt hij dat de schakellippen van de automaten met een kunststof brug zijn verbonden zodat ze in één beweging samen uit te schakelen zijn?

Reply to
harry

"harry" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Heel goed. Het moet zelfs op die manier, (of een vergelijbare manier). Dus met 1 beweging alles uitschakelen. jantje

Reply to
Jantje