Nachtstroom opslaan

Hoi,

Nachtstroom is over het algemeen een stuk goedkoper dan dagstroom. Ik
heb eens de jaar afrekening van ons bekeken en wij hebben verbruikt:
1198kWH nachtstroom
5190kWH Dagstroom
Totaal kostte dit zo'n 800 Euro.

Als ik nu kijk naar de kosten per kWh en op dit alles het nachttarief
toepas, dan kom ik op 465 Euro, dus bijna 400 Euro per jaar goedkoper.

Is het mogelijk om 's nachts stroom af te tappen en in accu's op te
slaan en alle apparaten overdag van die accu gebruik te laten maken?

Hoe zit het met verliezen? Wissel / Gelijkstroom? Vermogen?

(Ik heb weinig verstand van electro)

Ps. We wonen in belgie, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik.

Groeten
Gabrie

Re: Nachtstroom opslaan
Dat zal erg lastig worden. Je moet dan eerst de wisselspanning omzetten naar
gelijkspanning dan opslaan op accu(of meer, omdat 1 accu niet veel energie
geeft) en dan weer naar wisselspanning. Dus vergeet het maar.

Re: Nachtstroom opslaan

En het wordt dan drie keer zo duur.
--
Groeten,
André

800 Euro?
En ge wilt gaan sjoemelen.
Wat zou jij doen mest je een rekening hebben van 100 Euro maandelijks en een
afrekening van 120 Euro opleg?

Jij bent wel echt een kleine klant voor je elecmaatschappij hoor.
Hoeveel kaarsen gebruik jij dan jaarlijks?

Re: Nachtstroom opslaan
On Tue, 01 Jul 2003 17:54:00 GMT, "Marco Polo"

 Dat is larie, ik denk dat dat verbruik zelfs  boven het gemiddelde
ligt.
Als je de opgegeven cijfers bekijkt is er een verbruik per dag van
meer dan 14kWh dagstroom en meer dan 3kWh nachtstroom, dus een
dagelijks verbruik van meer dan 17kWh.
Voor partikulier gebruik is dit niet zeker niet weinig.

Re: Nachtstroom opslaan

Je zou Carlos eens moeten vragen (post hier ook in de nieuwsgroep) of hij
nog wisselstroombatterijen heeft liggen.

--
CU, Rob - Uw eigen netwerk aanleggen, dat kan....
W9x www.kabel-inter.net - W2K www.nl-netwerken.com

Re: Nachtstroom opslaan

Oh, die heb ik hier ook nog wel liggen.  Maar ze zijn helaas niet
oplaadbaar.

--
Maurice

Re: Nachtstroom opslaan

Die had ie toch al weggedaan toen die gelijkspanningstransformatoren op de
markt kwamen?

Gr. Peter.

Re: Nachtstroom opslaan

hij

ja  dat klopt maarre er is nu een nieuws probleem ontstaan
ik heb nu konstant wisselspanningstroomrimpel op mijn gelijkspanningtrafo
staan
dat vindt ik minder , want hij ruist zo en bonkt ook......

carlos

Re: Nachtstroom opslaan
de
Dat heb je vaker in het voorjaar. Gewoon wat beter koelen, dan gaat het wel.
--
Mazzels!

Gerard

Re: Nachtstroom opslaan

dagstroom. Ik
verbruikt:
nachttarief
jaar goedkoper.
accu's op te
laten maken?
Vermogen?

Nee dat kan niet.
Als dat zou kunnen hadden de electriciteitscentrales dat ook
al lang bedacht en gedaan.
Nachtstroom is zo goedkoop omdat ze daamee proberen de
belasting van de centrales wat beter over de dag (hoog) en
nacht (laag) te verdelen.

MRe

Re: Nachtstroom opslaan
On Tue, 1 Jul 2003 20:17:30 +0200, "MRe"

..en dat doen ze dan ook. Ergens in Luxemburg is een stuwmeer dat 's
nachts wordt volgepompt en overdag leegloopt. Het stuwmeer wordt niet
gevoed door een rivier oid.

--
 - René

Re: Nachtstroom opslaan

moije eens in een grote leidsefles stoppen die stroom
kaije ook beware wel effe lette op houdsbaardatum  , anders worre stroom
zuur ...

carlos

Re: Nachtstroom opslaan
4ax.com:

in Belgisch Luxemburg doen ze dat inderdaad (watervallen van Coo) maar je
krijgt nogal moeilijk een bouwvergunning voor zo'n installatie vrees ik.

Re: Nachtstroom opslaan

Dat moet toch een behoorlijk energie verlies betekenen ...?

Re: Nachtstroom opslaan
Aardig idee.....ik pomp 's nachts het water op mijn dak en overdag laat ik
het door de regenpijp naar beneden lopen.

--
CU, Rob - Uw eigen netwerk aanleggen, dat kan....
> [...]

Natuurlijk kan dat wel.....

Er zijn al plannen geweest in de trant van een groot verhoogd meer
aanleggen in het huidige IJsselmeer en dat overdag te vullen en in de
uren van verhoogde energie afname door turbines weer terug te laten
lopen. En dat is maar EEN mogelijkheid, je kan ook energie in de
vorm van warmte opslaan in vulkanisch steen en dat in de avond/
nachtelijke uren gebruiken voor verwarming van een woning o.i.d.
Er zijn legio mogelijkheden om "goedkope" nachtstroom efficient
te gebruiken op de dag en avond.
Het is alleen de vraag of het lonend kan zijn een en ander te doen.
Er gaan namelijk altijd forse investeringen aan terugverdienen vooraf.

> [...]
| Nachtstroom is zo goedkoop omdat ze daamee proberen de
| belasting van de centrales wat beter over de dag (hoog) en

Re: Nachtstroom opslaan

Het best kan je 's nachts gaan leven en overdags slapen. Met gebruik van
spaarlampen ben je dan alsnog goedkoper uit.

Re: Nachtstroom opslaan
On Tue, 1 Jul 2003 19:45:42 +0200, "Peter Govaere"

nee dat is zeker geen goed idee,  ik wou dat iemand eens nadacht
hoeveel herrie die dingen maken. nooit wassen en drogen in de nacht.

Re: Nachtstroom opslaan

Alles kan maar de kosten van het laad omvorm apparatuur en accu's zijn zo
hoog dat je het in 10 jaar er nog niet uit hebt en dan zijn de accus alweer
versleten.

--
Out there, Somewhere