mistlamp op aanhanger: aansluiting veranderen?

Sinds enige tijd schijnt het verplicht te zijn op kleinere aanhangers ook een mistachterlicht te voeren. Nou hebben de meeste aanhangers en ook auto's standaard een 7-polige connector om de twee met elkaar te verbinden en daarin is geen plaats voor de extra verbinding die hiervoor nodig zou zijn lijkt me. Hoe wordt dit opgelost?

Paul

Reply to
Paul

Daar is dus wel plaats voor.

iets omlaag scrollen

Reply to
Michiel Bruijn

Jij bent zeker de leukste thuis? Opzich kan je de permanente plus wel gebruiken met een puls- of toon-relais of een andere vorm van afstandsbediening. Ook is er volgens mij geen wet die zegt dat de mistachterlichtschakelaar in de auto moet zitten, je kan dus gewoon een knopje op je aanhanger maken... Anders is 13-polig een oplossing.

Verder herinner ik me recent een dergelijke discussie in nl.auto, dus je zou daar met google eens op kunnen zoeken. Ondertussen ben ik zo vrij om deze thread even te crossposten.

Ja ja, mensen gaan op de snelweg stilstaan om hun licht aan te doen?

Reply to
Michiel Bruijn

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:67d5c$42bc4a14$82a12456$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Verlichting moet 1:1 werken, en dat doet'ie in dat geval dus niet, tenzij je uitstapt. Bij de potdichte mist die een mistachterlicht vereist niet het eerste waar je aan denkt, tenzij behept met een vurige doodswens....8-))

Overigens heeft 'kleinere aanhanger' slechts betrekking op de ongekentekende categorie

Reply to
Willem-Jan Markerink

zoals ik het begrepen heb, moet er wel een mistachterlamp op, maar hij hoeft het niet te doen. (een wijde maas in de wet?). sk

Reply to
oilburner

"oilburner" wrote in news:d9htfe$5kg$1@nl- news.euro.net:

Jeen.

Ook auto's hebben pas sinds een (vrij recente, '94 of '98) bepaalde datum verplicht een mistachterlicht (net als achteruitrijlicht), waarmee je in de volgende patstelling verzeild raakt: Zonder mistachterlicht op de auto kun je die van de aanhanger niet bedienen, terwijl andersom lampen die aanwezig zijn ook moeten kunnen werken....en dat 'kunnen werken' wordt dan juridische haarkloverij, proefproces dus.

En een losse mistlamp aanbrengen zonder bedrading lijkt me in het geheel niet de bedoeling....dan konden fabrikanten van nieuwe aanhangers/voertuigen dat af-fabriek ook zo doen.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

WJ, jij bent toch zo'n techneut? Wat is dan je probleem met het werkend krijgen van een mistachterlicht op een aanhanger, terwijl er geen op de auto zit? Je gaat toch zeker niet tobberig lopen doen, waar je altijd zo aan het blaaskaken bent over schijnbaar onoplosbare regeltjes?

Ik zal je de oplossing even geven: Constante stroomdraad naar een nostalgische, maar liefst niet te opvallende schakelaar in de buurt van je stuur. Vandaar een draadje naar je stopcontact en klaar is k... eh...: WJ ;-)

:-D Peter

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to
*Peter* wrote in news: snipped-for-privacy@news.nb.nu:

datum

Het feit dat je een goed werkend 7 polig systeem (ipv de vrij brakke, iig niet-bagger-slijtage-bestendige 13-polige (zeker niet die downwards- compatible uitvoering)) moet vernaggelen om de oude funktionaliteit te behouden.

Is het jou al opgevallen dat er steeds meer lichte aanhangers rondrijden met brandend mistachterlicht? Zou het kunnen dat die oplossing met constante stroomdraad in het geheel niet compatibel is met de aanwezige installaties?

Ik raad oom agent aan niet met dergelijke suggesties te komen, want ik stamp hem op zijn muil.

*Ik* bepaal welke schakelaars en draden noodzakelijk zijn op voertuig en aanhanger, anders dan af-fabriek, *niet* de overheid.
--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns96808EC84A424wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Sterker nog, ik zorg er wel voor dat ik met mijn caravan de weg af ben als ik een mistachterlicht nodig heb om mezelf veilig te voelen. Dan sta ik echt al 4 keer aan de kant met m'n caravan.

IK heb dus helemaal geen mistachterlicht nodig want ik rij niet in de mist met een caravan.

Reply to
Bassie

"Bassie" schreef in bericht news:Xns96809072388C6Youremailnl@216.168.3.44...

Tja, ik rijdt ook nooit 's avonds op mijn (oldtimer) bromfiets, maar toch kreeg ik van Oom Agent een bekeuring omdat het licht niet naar behoren werkte.......... En ja, dat was overdag tijdens felle zonlicht.

Ben

Reply to
BenDeGek

Geblaat, zowel van WJ als van jou! Mist is net zoiets als kiespijn: ondanks alle goede zorgen kan het je zomaar plotsklaps overkomen. Ik erger me behoorlijk aan jullie kortzichtig gezeik, alleen maar omdat een overheid eindelijk iets voorschrijft en jullie te stom waren om tijdig zelf iets goeds naar je eigen zin uit te vogelen, terwijl je al jaren goede oplossingen voor het grijpen hebt. Dat heeft geen reet met oom agent te maken, maar alles met je eigen veiligheidsinzicht.

Groeten, Peter

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Als jij het zo goed voormekaar hebt, of weet hoe het moet, waarom ben je dan zo asociaal om als die prima oplossingen niet even met de groep te delen zodat die domme mensen alsnog het licht zien???

Ik weet niet hoe het met bromfietsen zit, maar met fietsen is het niet verplicht overdag een werkende verlichting te hebben. Maar dat heeft de amsterdamse politie er niet van weerhouden om te bekeuren...

Thomas

Reply to
Zak

"Paul" schreef in bericht news:8cfaa$42bc1cb0$513b43fb$ snipped-for-privacy@news.versatel.nl...

auto's

De draad die voor de mistlamp zorgt wordt ook gebruikt als constante stroomdraad. Er zijn meerdere mogelijkheden:

  1. Als je de constante stroomdraad niet nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je geen caravan hebt), gebruik dan deze aansluiting om de mistlamp te laten branden. Let op: in de contactdoos bevindt zich een wisselschakelaar. Hier moet je de inkomende én uitgaande draad van de automistlamp op aansluiten. Zolang de mistlamp is ingeschakeld en er is géén aanhanger aangesloten, zal de mistlamp op de auto branden. Wordt echter een aanhanger aangesloten, zal de mistlamp van de auto worden uitgeschakeld (om verblinding tegen te gaan) en zal die van de aanhanger branden.
  2. Heb je wel een constante stroomdraad nodig én een mistlamp, dan heb je weer twee mogelijkheden: a. maak de constante stroomdraad schakelbaar vanuit de auto. Voordeel: je kunt in zo'n geval de mistlamp van de aanhanger aanzetten en die van de auto uit laten staan. Dat scheelt verblinding door het licht van de automistlamp op de aanhanger. b. Maak een dertienpolige aansluiting op je auto en caravan. Deze is met een verloop compatibel te maken met oude aanhangers.

Succes.

André

Reply to
André

Al sinds een aantal jaren word in de 7 polige steker de voormalige "constante spanningsdraad" voor de aansluiting van de mistlamp gebruikt. Daarom zie je ook zoveel kleine aanhangers met een brandende mistlamp over de wegen stuiteren;-(( De hijkneuters die ze aansluiten weten nog van de prins geen kwaad blijkbaar, net als jij.

"Paul" schreef in bericht news:8cfaa$42bc1cb0$513b43fb$ snipped-for-privacy@news.versatel.nl... : Sinds enige tijd schijnt het verplicht te zijn op kleinere aanhangers ook : een mistachterlicht te voeren. Nou hebben de meeste aanhangers en ook auto's : standaard een 7-polige connector om de twee met elkaar te verbinden en : daarin is geen plaats voor de extra verbinding die hiervoor nodig zou zijn : lijkt me. Hoe wordt dit opgelost? : : Paul : :

Reply to
Peet

Nou, hij vraagt netjes hoe het moet. Het probleem zit em in de heikneuters die heel arrogant zeggen "het is al jaren opgelost", en er geen bruikbare tips bij vermelden.... Dat zijn waarschijnlijk eerder de mensen van wie het mistlicht brandt. Ik heb gelukkig wel wat suggesties zien langskomen die ook echt zouden werken.

Je moet wel een ongelooflijk grote heikneuter zijn over het antwoord in de eerste zin heen te lezen;-)) In je ijver te beleren lees je zelfs over het fout gespelde Hij heen;-))

schreef in bericht news:72cc9$42bfb671$82a12456$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl... : Peet wrote: : > Al sinds een aantal jaren word in de 7 polige steker : > de voormalige "constante spanningsdraad" voor de : > aansluiting van de mistlamp gebruikt. Daarom zie je : > ook zoveel kleine aanhangers met een brandende : > mistlamp over de wegen stuiteren;-(( De hijkneuters : > die ze aansluiten weten nog van de prins geen kwaad : > blijkbaar, net als jij. : : Nou, hij vraagt netjes hoe het moet. Het probleem zit em in de : heikneuters die heel arrogant zeggen "het is al jaren opgelost", en er : geen bruikbare tips bij vermelden.... Dat zijn waarschijnlijk eerder de : mensen van wie het mistlicht brandt. Ik heb gelukkig wel wat suggesties : zien langskomen die ook echt zouden werken. : : --- : Met vriendelijke groet, : : Maarten Bakker.

Reply to
Peet

Ik probeer jou niet te beleren (ik weet wel beter, Peter ;-P), maar die andere idioot die hier eerder in de thread kwam binnenvallen met beledigingen aan de intelligentie van de OP... Verder had ik jouw hijkneuter heus wel gelezen... Ik begin toch ook niet over je quotegedrag? ;-)

Maarten,

Laat toch gaan die hei-kneus, die wil alleen maar z'n gelijk halen , laat maar stuiteren dus... ;-)

Reply to
Manus