Puls waarmee de straatverlichting wordt geschakeld

Wie weet wat daar de techniek van is? Ik vraag dat omdat we hier een een elektrische klok hebben die sinds een aantal weken op tilt gaat op het moment dat deze puls de straatverlichting in-, dan wel uitschakelt.

Reply to
O. Udeman

Dat gebeurt met zogenaamde toonfrequente signalen. Zie bv

Maurice
Reply to
Maurice Janssen

Zou dat niet fraudegevoelig zijn? En is het geen netvervuiling? En zou het in potentie niet veel meer apparaten kunnen storen?

                             Bye, BugHunter.
Reply to
BugHunter

onze klok?

Reply to
O. Udeman

Er wordt een pulsje met een frequentie van typisch honderden Hertz bovenop de netspanning gezet. Met spoelen en condensatoren kan je daarop een relais laten aanspreken,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Je zal tch iets meer info over je klok moeten verschaffen. Over 'tilt' idem. En hoezo 'sinds een aantal weken'? Die pulsjes staan er echt al sinds de ertijd op,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Je hebt nogal wat power nodig om een pulsje op het lichtnet te drukken.

De neteigenaar vervuilt per definitie niet.

Valt onder eigen schuld, dikke bult,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Ik weet niet hoe je het kunt oplossen, maar er zijn meer mensen die last hebben van die signalen, zie

Ano

Zou het? Een babyfoon heeft er geen moeite mee. Maar misschien komt-ie niet ver.

Ik vind dat als het stoort, het vervuiling is. Je kan niet van ieder apparaat verwachten dat-ie rekening houdt met allerlei vervuiling op het net.

Eerder onder wie de langste heeft.

                             Bye, BugHunter.
Reply to
BugHunter

Het is een digitale klok met led display. Het effect is het zelfde als een spanningsuitval: de klok stopt en het display gaat staan knipperen. Het effect is er eerder niet geweest, het enige verschil is dat de klok in een andere kamer is geplaatst. Overigens heb ik ook een buitenlamp met bewegingssensor die door die zelfde puls wordt ingeschakeld.

Reply to
O. Udeman

On 2016-04-03 BugHunter wrote in nl.hobby.elektronica:

Als er een CE sticker op zit zou je dat wel mogen verwachten. Als het een beetje mee zit is het apparaat dan zelfs getest op het tolereren van een bepaalde mate van verstoring.

Met CE bedoel ik hier dan wel het officiele europese logo en niet het "China Export" logo.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Big book, big bore.
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Je klok is aan het stukgaan. Binnenkort doet ie helemaal niks meer.

Zou kunnen, maar dan is het toch wel apart dat het ding kennelijk alleen last heeft van de TF-pulsen/codes die het schakelen van de straatverlichting regelen en niet van de TF-pulsen die voor andere doelen dienen (dag/nachttariefomschakeling, boilerschakeling, enz.)

Het kan inderdaad ook een samenloop van omstandigheden zijn. Van de buitenlamp die ik noemde, weet ik in elk geval zeker dat hij aan gaat door die puls. Je ziet dat namelijk telkens gebeuren op precies het moment dat de straatlantaarns aan gaan. Overigens hangen er hier twee van die lampen. De tweede, die dus identiek is, reageert niet op die puls.

Reply to
O. Udeman

Dat moet je als mogelijke oorzaak inderdaad ook niet op voorhand uitsluiten. In tegenstelling tot bij mijn buitenlamp, weet ik n.l. niet precies wanneer de klok op tilt gaat omdat hij in een (op dit moment ongebruikte) kamer staat.

Ik heb hier trouwens nog zo'n onverklaarbaar iets met een draadloze deurbel die op 433.9 MHz werkt. Ik weet uiteraard dat dat niet de meest handige frequentie is, gezien de mogelijkheid van storing door andere gebruikers van die band. Mijn zoon heeft een auto met twee (originele) sleutels met afstandbediening, die ook op die frequentie werkt. (Ik weet dat het die frequentie is en dat het gaat om digitale signalen omdat ik dat heb gemeten met een digitale frequentieteller). Beide sleutels werken goed, de auto gaat er keurig mee open en dicht. Het rare is dat, bij gebruik van een van de twee in of bij mijn huis, ook de deurbel gaat rinkelen. Bij gebruik van de andere sleutel reageert de deurbel niet.

Reply to
O. Udeman

Het verbaast me niet. Ik denk dat de elco's in de voeding op sterven na dood zijn en dat zijn klok het ook niet meer doet als hij hem een nachtje uit doet (en evt in de koelkast legt).

Het kan makkelijk zijn dat de ene TF frekwentie of pulspatroon (er zijn verschillende systemen!) wel een probleem is en de andere nog niet. Maar dat komt dan nog wel.

Maar die lijken wel heel, heel veel op elkaar (zo ontdekte ik laatst).

Reply to
Ano

Volgens mij is dat gewoon een practical joke. Het officiele CE logo heeft voor de meeste produkten zowizo bijna geen status, en voor de produkten waar er iets meer aan vast zit wordt dat "China Export" logo echt niet gebruikt of erkend.

(het officiele CE logo is voor de meeste produkten geen keurmerk maar alleen een statement van de fabrikant dat het produkt aan bepaalde eisen voldoet. dat is echter niet gecontroleerd door een onafhankelijke keuringsinstantie van de overheid oid)

Niet vooraf. Maar er kan wel een controle achteraf plaats vinden en als dat blijkt dat de fabrikant ten onrechte het CE merk voert gaat hem dat erg veel geld kosten.

Reply to
O. Udeman

Nou, een echte grap is het volgens mij niet helemaal: en zijn pagina's volgeschreven over het feit dat de C en de E van het officiele logo precies in twee cirkels passen etc., en het 'nep' CE logo niet. Even googlen en je ziet de verschillen. Omdat het er net wat anders uit ziet, kun je het betreffende bedrijf er niet op aanspreken dat hij ten onrechte het CE logo voert, en het geeft de koper wel het idee dat het wel goed zit.

Voor mijn werk hebben we een keer de explosieveiligheid van een ionisatieapparaat door laten lichten door de 'KEMA' (heet nu anders). In dat rappport was meer dan een pagina gewijd aan het "China Export" logo wat op het apparaat stond...

Reply to
Ano