Aarding van kabels

Ik ben bezig met een project voor school waarbij ik situatie moet bedenken voor aarding van kabels.

Ik moet gaan uitleggen wanneer het verstandig is om een kabel aan 1 kant te aarden, en wanneer het verstandig is om een kabel aan 2 kanten te aarden.

Ik vraag me nu af wanneer het verstandig is om aan 2 kanten te aarden. kan iemand mij hiermee helpen???

Jeroen

Reply to
Jeroen Visschers

te

  1. Als er kans is op afknappen van de kabel door bijvoorbeeld een graafmachine, dan zal er aan de afgeknipte kant geen aarding meer zijn bij aarding aan één zijde. Bij aarding aan beide zijde zullen beide kabeldelen geaard blijven.
  2. Als de kabel erg lang is kan bij een aardlek over de aardleiding toch nog heel wat spanning ontstaan, bij aarding aan twee kanten is in het ergste geval de spanning 4 keer zo laag. ( halverwege is de helft van de afstand en beide stukken werken parallel.)

Het gevaar bij aarding op twee punten is dat er zwerfstromen door de aardleiding gaan lopen. De ene aarde kan een andere potentiaal hebben dan de andere. Theoretisch wel niet, maar in de praktijk er is altijd een aardweerstand en als er dan in die buurt stroom (van een ander) de aarde ingaat (wat eigenlijk niet mag) heb je toch een spanning.

Shiva

Reply to
Shiva

"Jeroen Visschers" schreef in bericht news:412b2bce$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... | Ik ben bezig met een project voor school waarbij ik situatie moet bedenken | voor aarding van kabels. | | Ik moet gaan uitleggen wanneer het verstandig is om een kabel aan 1 kant te | aarden, en wanneer het verstandig is om een kabel aan 2 kanten te aarden. | | Ik vraag me nu af wanneer het verstandig is om aan 2 kanten te aarden. kan | iemand mij hiermee helpen???

Nou, in de grond gelegd kan een goed argument zijn, ook is afgeschermde kabel aan beide zijden te aarden.

Om een strijkbout te voeden volsta je met aarden aan EEN kant;-))

| | Jeroen | |

Reply to
Roodborstje

"Shiva" schreef in bericht news:412b3bdf$0$59011$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

bedenken

aarden.

kan

bij

De kabel is dan al door, dat het deel zonder spanning niet meer geaard is, is niet zo erg. Er staat immers toch geen spanning op.

nog

en

de

Reply to
Jantje

"Jeroen Visschers" schreef in bericht news:412b2bce$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

te

Vraag: Is het bedoeld voor sterkstroom, dus 230 of 400 Volt of zo, of bedoeld voor signaalleidingen, microfoon, data etc. ??? Jantje

Reply to
Jantje

"Jeroen Visschers" schreef in bericht news:412b2bce$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

te

over welke kabels spreek je? Energie of signaalkabel zoals telefonie, lan, etc.

Reply to
edg

Ik ben bezig. Ik moet bedenken. Ik moet uitleggen. Ik vraag mij af. Ik moet zelf het antwoord vinden. Niemand mag voorzeggen! GHA.

"Jeroen Visschers" schreef in bericht news:412b2bce$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

te

Reply to
Gerard

Glasvezelkabel hoeft helemaal geen aarde :-)

Tjeerd

Reply to
Tjeerd

"Tjeerd" schreef in bericht news:cgg1d2$1lc6$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Waar moet die dan in liggen???

Reply to
Jantje

"Jantje" schreef in bericht news:412b75e2$0$774$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

bedenken

aarden.

kan

gerard

Reply to
gerard

Tussen hoogspanningsmasten: Toch geen last van 50Hz brom :-)

Gr.Steven

--
Als je de puntjes voor de @ vervangt met een onderstreepje(_) mailt het
makklijker

kant

kabeldelen

Tenzij de voeding van de andere kant komt. Dan staat er wel spanning op.

afstand

dan

Reply to
Shiva

"Shiva" schreef in bericht news:412ba9da$0$16174$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

aarden.

zijn

is,

Stom van me dat ik daar niet aan gedacht had. Als je met een graafmachine aan de andere kant de kabel doorgraaft. Wat gebeurt er dan? Interesante vraag ;-)

Reply to
Jantje

"Jeroen Visschers" schreef in bericht news:412b2bce$0$42417$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

te

Jeroen,

Als het een elektriciteitskabel is, gelden de voorschriften van de plaatselijke energieleverancier. Die wilden in het verleden van plaats tot plaats wel eens verschillen. Misschien nog wel, ik heb geen recente ervaring. Elk gebouw met een eigen elektriciteitsvoorziening (kWh meter) moet in elk geval zijn eigen aarding hebben. Naar bijgebouwen, de schuur bijvoorbeeld, moet de aarde worden meegeleverd. Normaliter zal die schuur geen eigen aarde hebben.

Voor signaalleidingen wordt het (veel) lastiger. Computers zijn bijvoorbeeld om veiligheidsreden (verplicht) met de randaarde verbonden. Maar ook de gemeenschappelijke voedingsnul zit daaraan, zeker bij PC's. Als dan een signaaldraad twee computers die elk in een ander gebouw staan, met elkaar verbindt, kunnen er forse vereffeningsstromen gaan lopen. Daarom wordt in de praktijk dan ook het liefst glasvezel of in elk geval galvanische scheiding gebruikt.

(Van dat laatste heb ik ooit een mooi verhaal gehoord dat in Amsterdam gespeeld moet hebben. Soms zitten er meer gebouwen in één gebouw. Van buiten lijkt het één gebouw, maar van binnen zijn ze gescheiden en hebben ze ook elk hun eigen lichtnetaansluiting èn aarde. Nu was zo'n gebouw bij één organisatie in gebruik en in de catacomben liepen beide gebouwen gewoon in elkaar over. Toch werd de scheiding duidelijk gemarkeerd door een gloeilamp die tussen beide aardes was opgehangen. Uiteraard brandde die lamp lang niet op volle sterkte maar hij gaf toch duidelijk zichtbaar licht. Probeer je voor te stellen wat er kan gebeuren als daar een PC in het ene gebouw wordt verbonden met een PC in het andere.)

Randapparaten van computers, bijvoorbeeld printers, hebben hun eigen randaarde. - Als ze al randaarde hebben. Tegenwoordig zijn de meeste dubbel geïsoleerd en mogen geen eens randaarde. Deze apparaten bedoel ik hier dus niet. - Via de printerkabel ontstaat er dan een aardlus die in theorie veel narigheid kan veroorzaken. Mijn hoogst persoonlijke praktijkervaring leert echter dat de printerkabel het beste goed afgeschermd kan zijn en dat die afscherming aan beide zijden met het chassis moet zijn verbonden, dus geaard moet worden. Ik heb wel discussies meegemaakt waarbij op theoretische gronden aarding aan één kant werd voorgestaan. In de praktijk werkt dat echter slecht.

Er zullen wel omstandigheden zijn waaronder aarding aan één zijde beter is. De enige die ik ken - en dan nog alleen van horen zeggen - zijn opnemers (sensors) in de tuinbouw. Een Pt-opnemer (temperatuursensor) die vele meters van de computer af was, moest met een afgeschermde kabel die maar aan één kant geaard was (namelijk bij de computer) op die computer worden aangesloten. Daar was de aardlus kennelijk wel een groot bezwaar.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

ik zou ook eens zien naar het verschil van TNC - TNS en TT net , zo genoemd in Belgie -( maar nu we Europa zijn...).

veel studie genot

groeten Trampy

Reply to
Lucky

Ik veronderstel dat dit schoolproject is voor LS-installaties (230 -

400 V ) Ik zou dan ook eens zien (zoeken) naar het verschil van TNC - TNS en TT net , ( in gebruikt volgens de regio) zo genoemd in Belgie -( maar nu we Europa zijn...). veel studie genot

groeten Lucky

Reply to
Lucky

1

Hij kan aan de ene kant, aan de andere kant en halverwege worden doorgegraven. Of ergens ertussen. En de kabel kan aan de ene kant aan de andere kant of aan beide kanten worden geaard en aan de zelfde kant als de aarde worden gevoed of de andere kant of aan beide kanten (in een gesloten circuit).

Wat bedoel je nu ? :)) Wat er gebeurt weet je niet, er kan een kortsluiting optreden als de aders elkaar raken. Dan kan de beveiliging aanspreken en de leiding afgeschakeld worden of niet. Er kan een stroom naar aarde lopen via de aardleiding of via de graafmachine. Hij kan dan via een aardlekschakelaar worden afgeschakeld of niet. Hij kan gewoon uitelkaar getrokken worden zodat de eindjes draad en de aparte aders de lucht in steken, en op die adres kan al dan niet spanning staan. En de kabel kan door de hoge stroom terplaatse smelten als hij niet goed afgeschakeld wordt tot een knobbel.

Er zijn zo veel mogelijkheden joh, weet ik veel wat er zal gebeuren. ;-) .

Reply to
Shiva

"Jantje" schreef in bericht news:412baafd$0$153$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

1

Wat er gebeurt is niet te voorspellen. Wat er kan gebeuren ligt tussen helemaal niets en een enorme kortsluiting. Ik herinner me nog dat - lang geleden - de lichten in Delft knipperden toen er bij Zoetermeer een kabel werd doorgetrokken. Behalve een shock zou de dragline machinist ook last van lasogen hebben gekregen.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:dmOWc.1987$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

buiten

gloeilamp

niet

wordt

Duidelijk een broodje aap verhaal. Een gloeilamp begint pas te branden bij een volt of 100. Als er een spanningsverschil van zo'n 100 volt op de aardes voorkomt is er iets goed mis. De installatie is levensgevaarlijk, en menig medewerker zal wel eens een opdonder gekregen hebben. Als je bij zulke eigenschappen eerst eens leuk ga meten, zonder direkt het probleem aan te pakken, dan ben je levensgevaarlijk bezig!

Jante

Reply to
Jantje

Meestal hangen we die aan Luchtankers. En als het echt niet andres kan in een kabelgoot.

Tjeerd.

Reply to
Tjeerd