Het is nu snel afgelopen met Philips

Althans met de televisieproductie. Eerder al in het nieuws dat men in de VS stopt met de televisieverkoop (de productie was al jaren geleden naar Zuid-Amerika en Azie verplaatst bij mijn weten, maar nog wel in eigen fabrieken en naar eigen ontwerpen).

Men heeft, in navolging van de videorecorderproductie, de markt in de VS overgedaan aan Funai. Met videorecorders gebeurde dat daar al in de jaren '90 en hier pas in 2002.

Met televies zal wel hetzelfde gebeuren, maar mogelijk nog wat sneller. Ik voorspel binnen 5 jaar, dus daar komen we uiterlijk rond 2013 nog op terug.

Ook in Europa en Azie werd er de laatste jaren al wat meer geexperimenteerd met toeleveranciers voor televisies (Profilo-Telra, AOC) maar nog nooit met een merk als Funai waarbij vergeleken Profilo-Telra naar mijn mening een high-end merk is. Wie weet waarom juist met hen in zee gegaan werd, mag het zeggen. Zijn ze in de VS soms zo belangrijk?

In Brugge klaagde men kort geleden ook al dat alle productie naar Dreux, Polen, Hongarije en Azie verdween, maar dat zal dan het minste probleem blijken voor de werkgelegenheid. Wellicht kan het management een buy-out doen van een deel van de Europese faciliteiten zoals in 1994 locaal in Spanje al gebeurde (die boedel staat na een faillisement in 2006 nog steeds te koop of te wachten op een doorstart, als ik hun site goed begrijp).

Na de televisies blijft bij Philips nog wel wat over om ook aan geinteresseerde partijen te verkopen (*), dus de komende 10 jaar kunnen we nog rustig slapen in de wetenschap dat ze het op de beurs wel goed blijven doen. Zo zijn daar de medische afdeling, de audio-afdeling (die het dankzij slim uitbesteden van de productie aan tientallen Aziatische fabriekjes nog steeds leeft), het DVD-gebeuren (da's naast de televisieproductie de afdeling die ze naar mijn idee ook snel gaan afstoten), en de afdeling DAP&CC die het wonderlijk genoeg prima schijnt te doen.

(*) 1 ding moet je ze nageven, ze wachten niet op een faillisement, zoals bijvoorbeeld Grundig wel. Maar misschien zijn ze iets te voorzichtig, tenslotte zijn er op een aantal markten al steeds minder spelers over om mee te concurreren en hebben ze veel bekendheid en goodwill.

Het is een besmettelijke ziekte van de politiek die al jaren voortwoekert. Teveel mooie Nederlandse bedrijven zijn verkwanselt, mede door regelgeving in NL. Ook de consument is er debet aan, die kijkt alleen naar het prijskaartje, wat kwaliteitsverlies in de hand werkt. Nu leven we inmiddels in een tijd waar blijkbaar alleen het geld nog maar belangrijk is, dus dat komt voorlopig niet meer goed. Wat Philips nog wel doet s het bedenken van slecht klinkende reclame boodschappen in een soort van steenkolenengels.

-- Gerard

Reply to
Gerard

Hoe kun je nu consumenten de schuld geven van de ondergang van fabrikanten, het zijn juist de fabrikanten die elkaar zitten te beconcurreren en steeds lagere prijzen gaan voeren. Het is gewoon vragen om problemen als je onder de werkelijke prijs gaat verkopen.

-- Mvg, Arlé

Reply to
Arlé Mooldijk

Het antwoord op die vraag was al gegeven: zie quote.

Dan zul je het anders aan moeten pakken, bijv. door je niet in de massamarkt te begeven. Een bedrijf als B&O boert nog steeds goed.

On 18 apr, 06:36, "Arl=EF=BF=BD Mooldijk" wrote:=

,

Nou, schuld, meer niet onderzoeken of nadenken waar je mee bezig bent. Als je alleen naar de prijzen kijkt en niet wat er achter die prijzen gebeurt, ja, dan kweek je ook fabrikanten die elkaar beconcurreren. Vrije markt is net zoiets als de wildernis: het recht van de sterkste. Onderzoek maar eens waarom die goedkope spullen zo goedkoop zijn, het gaat altijd ten koste van iets. Wij kopen goedkoop en krijgen later de rekening gepresenteerd omdat de arbeidsplaatsen naar China verhuisd zijn. Even de hele toestand doordenken.

Reply to
Gerard

Arlé Mooldijk wrote:

De consument wil altijd tegen de laagste prijs. Was er geen concurrentie uit de lage lonen landen, dan betaalden we ons nog hartstikke blauw voor alle electronische wonderdozen die de laatste jaren over ons uitgestort worden. Ook onze PC werd pas betaalbaar en populair toen klonenbouwers uit het oosten de markt van solo-speler IBM overnamen. En zo is het bij elk electronisch artikel gegaan. Voor een bedrijf als Philips zit in de consumenten electronica geen winst meer. Directies die het bedrijf mee wilden laten doen op de wereldmarkt zijn van een koude kermis thuisgekomen. De verliezen op deze afdeling werden groter en groter. De nieuwe directie heeft als overlevingsstrategie gekozen voor het blijven deelnemen aan de sterkste markten, b.v. de medische apparatuur. Consumenten-electronica laat men aan prijsvechters over. Prijsvechters waar kwantiteit voor kwaliteit gaat. Helaas. Maar de consument wil zelf ook niet anders. Haalt liever zijn DVD speler van een onbekend merk voor 30 Euro bij Blokker dan een kwaliteitsspeler voor meer dan 100 Euro bij de vakhandel. Hierbij is ook de overweging dat als zo'n ding kapot gaat je het geval weggooit en dan haal je een nieuwe i.p.v. een kwaliteitsspeler te laten repareren, wat al snel 50 Euro gaat kosten. Electronica is daarmee gedaald naar het niveau van de wegwerpaansteker. Is het op gooi je het weg en haalt een nieuwe. We willen zelf niet anders.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Ik denk zelf eerder dat de hoofdoorzaak op de beurs ligt, en bij bestuurders die daar achteraanlopen omdat ze geen inhoudelijk verstand hebben van wat hun bedrijf doet, maar alleen van geld verdienen. De overheid en de consument zijn echter ook niet helemaal onschuldig, hoewel je van een consument niet kan verwachten dat hij precies weet wat hij koopt.

Dan kochten we al die speeltjes niet.

Dat geldt ook voor huis-tuin-en-keukenspullen. Maar het effect kan totaal anders zijn: zo betaal je, om maar een dwarsstraat te noemen, voor een simpel flutding als trekschakelaar zowat even veel als voor een gecompliceerd stuk electromechanica als een (inbouw)dvd-speler.

Vakhandel? Waar?

De eerste helft van je zin kan ik wat mee, hoewel ik denk dat je je ook met bovengemiddelde kwaliteit nog wel succesvol in de massamarkt kan begeven als je marketing maar goed genoeg is (als je de consument uitlegt waarom ze juist jouw product moeten kopen ook al is het een paar euro duurder). De tweede helft van je zin heeft een klein probleempje, namelijk dat het ook behoorlijk slecht gaat met B&O.

Sommige apparaten zijn zo slecht dat je het verlies aan arbeidsplaatsen niet eens in je overweging hoeft mee te nemen. Andere apparaten zijn kwa prijs/kwaliteit wel iets beter puur doordat ze goedkoop zijn, maar als je dan het verlies aan arbeidsplaatsen meeneemt in je berekening zijn we alsnog slechter af... Helaas ben ik het met je eens.

Gelukkig was er dan vaak nog de Aristona van 40 euro bij diezelfde Blokker... Voor mensen met wel enig kwaliteitsbewustzijn. Alleen 1 probleempje, als Philips de boel overdoet zal die speler nog steeds 40 euro kosten, alleen is het binnenwerk identiek aan die van 30 euro. Dit gebeurde al met videorecorders, of je nu een Philips koopt of eentje bij de Aldi, maakt geen verschil. Raad eens welke de duurste is. Dat die dan alsnog verkocht wordt betekent dat de consument wel enig gevoel voor kwaliteit heeft, maar dat alleen maar aan de reputatie van een merk en aan de prijs kunnen aflezen (en dus bedrogen uitkomen).

Waarmee de vergelijking met de computermarkt hier verderop in de thread dus mank gaat. Die zijn goedkoper geworden en vernieuwen zich constant, maar mensen laten ze alsnog onderhouden en upgraden.

Ik heb een Lifetec van Aldi. Als ie kapot gaat, gaat ie gewoon naar de stort. Hetzelfde zou ook gebeurd zijn met een Flipse of Aristona. Als ik een Harman Kardon zou hebben van Eurootje of 150 dan wordt het wel wat anders. En.. zelfs de MediaMarkt verkoopt dit merk.

Maar da's ook een stukkie makkelijker dan bij een RTV product vanwege de vele los verkrijgbare en makkelijk te vervangen onderdelen in een PC. Uiteindelijk worden ze toch wel allemaal vervangen, na een aantal jaren kan zo'n electronische rekendoos niet meer meekomen met de steeds meer rekenkracht vragende software. Ik heb hier diverse afdankertjes voorbij zien komen. Vaak kon ik er nog iemand gelukkig mee maken, maar na een jaartje of één, twee, kwamen deze bakken bij me terug omdat er een nieuw snel systeem was aangeschaft. En nu gaan oude Pentium 1 en 2 systemen nu zonder pardon naar de stort.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

"Gerard" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@8g2000hsu.googlegroups.com...

En wereldwijd lobbyen om hun spaarlampen en ledjes aan de man te brengen. Natuurlijk omdat ze bezorgd zijn om het klimaat. Niet beseffend dat er meer dan genoeg concurrenten zijn die dezelfde produkten kunnen maken en ze voor minder geld aanbieden.

Het is een heel sneu bedrijf geworden, als je kijkt naar de glorie die het vroeger uistraalde, het was iets waar een hele regio trots op was (en waar ook enorm veel mensen werkten). Gelukkig hebben ze nu een mondiaal hoofdkantoor in Amsterdam, Eindhoven was indertijd te kleinburgerlijk, terwijl juist daar technologiebedrijven vandaag-de-dag erg goed schijnen te draaien. Bij werknemers schijnt het nog heel hoog aangeschreven te staan (paar weken terug nog eens ergens gehoord of gelezen), terwijl je anderzijds ook juist van Philips heel vaak hoort dat mensen er "afgedankt" worden. Het meeste sneue vind ik wel hoe ze lopen te leuren met hun gekleurde verlichting. De ironie is dat de enige mensen die ik ken die echt enthousiast zijn over de kleurenmogelijkheden van leds, elektronicahobbyisten zijn en uitgerekend zij zullen vaak die dingen zelf maken, dat is ook net een van de dingen die het zo leuk maakt. Andere mensen hoor ik steeds zeggen "Wat heb je nou aan zo'n ding, volgens mij zet je dat, nadat je het voor erg veel geld heb aangeschaft, na een tijdje gewoon op een stand en is het niets meer dan een schemerlamp".

Een ding moet ik ze echter nageven, mijn tanden hebben nog nooit zo lekker schoon aangevoeld als sinds ik ze met een echte Philips Sonicare borstel poets, dat is een geweldig goed apparaat!

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Philips Stadskanaal - Halfgeleiders en beeldbuizen. Ooit 3000 man. Nu niks meer. Alles naar de lage lonen landen, mn het verre oosten. Philips Hoogeveen - Huishoudelijke apparaten. Niks meer. Alles naar de lage lonen landen. Philips Groningen - Designafdeling. gesloten en verplaatst, eerst naar Amersfoort, nu naar Amsterdam meen ik. Reden, in het westen is makkelijker personeel voor deze specifieke afdeling te krijgen. Net of er in Groningen geen kunstacademie bestond met een studierichting industriële vormgeving. Philips Drachten - HET ontwikkel en productiecentrum voor scheerapparaten. De productie van de 2 kops apparaten is al verplaatst naar China. Je kunt er op wachten dat de 3 kops gaat volgen en dat dan de ontwikkelafdeling ook naar elders wordt overgeplaatst. Philips Winschoten - Speciaal glasfabriek. Er wordt o.a. alle glas voor de halogeenlampjes (ook voor de auto) gemaakt. Philips zoekt een Joint Venture deelnemer. Momenteel draait een afslankoperatie, m.n. voor kantoorpersoneel. Lukken de joint venture plannen niet dan zou de fabriek misschien afgeslankt door kunnen gaan. Lukt een joint venture wel, dan zal Philips zich waarschijnlijk op den duur helemaal terugtrekken uit de glasfabricage.

En dit waren dan de Philips bedrijven in het noorden. Langzamerhand gaat zo onderhand werkgelegenheid voor misschien wel 10.000 m/v verloren. Kun je dan nog van maatschappelijk verantwoord ondernemen spreken als Philips zich zo nadrukkelijk uit onze maatschappij terugtrekt en naar de lage lonen landen verhuisd ? Inderdaad, het is bekend, ons land is te duur geworden voor de productie-industrie. Maar zouden we dan niet veel beter de positie van de arbeiders in de lage lonen kunnen verbeteren teneinde ze te behoeden voor de slavendiensten die men nu b.v. in China voor Philips verricht. Jonge Chinese meisjes worden verplicht in Philips pensions onder leiding van Philips pension- en toezichthouders te wonen en moeten lange dagen van wel 10 uur en meer maken voor een hongerloon in een 6-daagse werkweek.

Als je dat er even bijdenkt als je weer een goedkoop Philips prul uit het verre oosten koopt. Een deel van onze welvaart gaat ten koste van landen als China. En de 3e wereld is er door ons toedoen nog erger aan toe. Denk maar eens aan voedseltekorten omdat het westen bio-brandstoffen nodig heeft.

Helaas zit de wereld zo in elkaar.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

zowizo zijn philips tv's erg matig de laatste jaren. slechte beeldbuizen, fikkende netschakelaars, slechte trafo's die in philips veel meer schade aanricht(total-loss) dan in andere merken. Overgang naar telra, enz enz enz Beeld van philips plasma/lcd kwam ook vaak niet als beste uit de test. Wat wel goed was, waren hun L01/04 chassis, waren simpel(= weinig kans op storing) en gebruikte vaak buizen van diverse merken.

Merken gaan, merken komen. De tijd dat philips de grootste/beste tv producent was is voorbij. Merken als panasonic, pioneer, sony enz zijn gewoon beter. Zowel vroeger met crt, als nu met plasma. Ben absoluut niet verbaast met dit bericht.

Wat me wel verbaast is dat veel bekende merken vaak tv's uit rommel fabrieken laten komen als beko, vestel enz. Al vind ik ze voor de prijs nog niet zo'n ramp, maar na 3 jaar zijn ze wel echt op. Niet echt goed voor de reputatie, maar uiterraard heeft dit alles met geld te maken.

Reply to
radioamazing

Enschede, opgekocht door Fluke (om de Philips meet apparatuur de nek om te draaien?)

Tilburg, opgedoekt.

En Lighting, ook alles naar goedkope landen

Eindhoven, Hasselt, Brugge? Teveel om op te noemen.

En uiteindelijk gaan straks ook alle ontwikkelingsafdelingen naar China, en vergeet India niet. Dan moeten wij hier wel tot gebruikers vervallen. Maar dat duurt nog wel 10 à 20 jaar.

Gelukkig krijgen de Chinezen wel door hoe weinig ze verdienen, Ze weten steeds beter de weg naar het buitenland te vinden en passen zich prijsmatig ook aan. Wordt hopelijk later net als Japan. Goed om mee samen te werken.

Het probleem is dat bij Philips je pas goed bent als je UIT de techniek stap en management doet. Het ideaalbeeld is dan ook dat Philips helemaal niets meer doet, alleen projectleiers die alles inkopen of uitbesteden.

Pieter

Reply to
Pieter

Ik maak tegenwoordig mensen in Afrika (geen dumpen of ontwikkelingshulp, gewoon eerlijke handel) blij met alles vanaf Pentium 2. Ze zullen er daar ongetwijfeld iets als Ubuntu opzetten en kunnen dan weer prima een paar jaar vooruit. Bij een zakelijke klant hier in Nederland zijn er nu trouwens nog steeds een paar P2-233 in gebruik als werkstations op een terminalserver. Daar komen binnenkort thin clients voor in de plaats.

Die slechte trafo's kunnen in principe in elk merk voor total-loss schade zorgen, maar met de rest van je opmerkingen ben ik het helaas eens.

Dat komt exact overeen met mijn beeld van een beursgericht managersbedrijf, waar de vakinhoudelijke kennis langzaam wegvloeit.

Trafo's die bij mijn weten trouwens door Eldor gemaakt zijn, een bedrijf met een beetje een reputatie op het gebied van doorslaande isolatie helaas. Grundig heeft overigens in jarenlang eenzelfde probleem gehad met kaskades (en dat hebben ze voort laten sukkelen nadat het toch al lang ontdekt had moeten zijn, ik snap niet waarom). De uitfikkende schakelaars betrof trouwens elders ingekochte delen, dus was niet persee voorspelbaar voor Philips.