Re: Bi-stabiel waterdicht 24v relais?

Marcel. wrote in news: snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl:

> [...]

Start-akkus houden niet van continue drains. Heb ook geen flauw idee wat een mono-stabiel relais trekt, maar bi-stabiel is gewoon veel eleganter.

Maar goed, dan heb ik niet zo 1-2-3 een oplossing, zat te denken aan > iets slims met een thristortje of mosfetje of zo en hoewel dat met 20 of > zelfs 200 A wel moet kunnen, heb ik dat niet zo bij de hand.

Knutselen kan altijd nog, dan is het waterdichte natuurlijk ook wel op te lossen, ik had echter gehoopt op een massa produkt uit eoa toepassing.

Gewone mechanische schakelaars heb je natuurlijk ook gewoon voor deze > stroom.

Maar ik wil de hoofdstroom niet in de cabine hebben, alleen de schakelstroom (en dan alsnog alleen de massa daarvan, niet de plus).

Een grote mechanische knevelschakelaar met kabelbediening kan natuurlijk ook....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote in news: snipped-for-privacy@de-ster.xsall.nl:

Ja, dat weet ik, van die 'naakte' magneetspoelen....

Alles kan, maar ik hou niet van al te veel geknutsel, mocht het ooit vervangen moeten worden. Slimme bedrading/schakeling van 1 of meer standaard componenten kun je op papier zetten, waterdichte knutselarij is andere koek.

Die luxe had ik mij al toegedacht, al moet dat vanwege de stroomafname uiteraard een LEDje zijn....;))

En foets is dan de stroomloze schakeling weer....want net dat bi-stabiele vermogensrelais zoek ik....waterdicht, met automotive AMP-stekkers....:)) (volgens mij zitten er ook iets teveel bewegende & open toegankelijke componenten in zo'n ding om het domweg in een blok hars te gieten, of niet?)

--
[...]

Doorzichtig kunststof is meestal niet het sterkste spul, zeker niet bij strenge vorst of hitte....als je er naar kijkt breken ze al....:))

Wordt te groot....

Ik wilde een *stroomloos* bi-polair relais hebben, weet je nog? ('latched solenoid' schijnt dat in het Engels te heten, zie vervolgberichten in de thread 'Zou het RDW dit goedkeuren?' in nl.auto,nl.hobby.elektronica van vandaag; of zoek direct op

-> product-catalog -> solenoid -> next -> latched / 24200) (110A continu, 25A make & break) (wie vergelijkbaar spul in Europa kent mag zijn vinger opsteken....:)) (zwaarder mag ook nog steeds, zelfs voor start- en hoofdstroom onderbrekers zijn zinnige toepassingen te bedenken (bv meerdere tienstanden-draaischakelaars achter elkaar, waarvan maar 1 route, door alle schakelaars, een verbinding oplevert....defacto een cijferslot)

Enfin, stroomloos, dus dan ook een miniem stroomverbruik van eventuele verklikkerlampjes....;))

Ja, maar niet die vermogensrelais er achter, en dat is nou net de essentie van wat ik zoek. 10-polig is toegift, eerst moet ik een robuust vermogensrelais hebben....:))

Maar nou nog robuust & in een redelijke vermogensklasse?

Is 16A zo'n beetje het maximum in de reguliere range van relais, of is dat ook al exotisch?

--
[...]

Die dingen zijn niet zo populair. En dat heeft waarschijnlijk een reden. De verbruiker zal heel wat stroom trekken - anders neem je geen relais.

Dan kan de stroom van het spoeltje er ook wel bij, zou je zeggen.

Andere oplossing: een stevige FET nemen als schakelaar. Die gebruikt geen stroom om ingeschakeld te blijven. Maar dit is beduidend minder misbruikbestendig dan een relais.

Thomas

Reply to
Zak

"Stompy" wrote in news:3f5adb61$0$49098$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Volgens mij is de essentiele term 'bi-stabiel', of 'latched' in het Engels....en daar staat er maar eentje van (helaas zonder verdere spec's):

26003100 bi-stabiel 1x0m 12v 16,00

Een puls-relais kan tenslotte ook een moment-kontakt zijn (voor de geschakelde stroom), ongeacht de lengte van de schakelende stroom.

--
[...]

Zak wrote in news:V8B6b.2496$P51.5261@amstwist00:

Men neme een 12v standkachel, met omvormer vanaf 24v. De hele zomer staat die omvormer stroom te trekken, en 's winters staat'ie welisaar vaak via de timer geschakeld, maar niet elke dag, en bij het inschakelen moet ik toch de auto in (ook om het ventilatiesysteem in de juiste stand en richting te zetten), dus een schakelaar op het dashboard om het ding helemaal stroomloos te schakelen zou ideaal zijn. Startakku's hebben een hekel aan continue kleine 'drains'....

En bij

geven ze zelf ook al wat toepassingen aan: Remotely-operated battery isolator, remote battery disconnect switch

Het moet idd minimaal foolproof zijn van -50C tot +150C.... Bij

wordt voor hun electronic solenoid (48785, 85A continu) als levensduur een miljoen cycli genoemd....da's geen kattepis volgens mij.

En waarschijnlijk gaat dat MOS-FET spul ook niet snel richting tientallen amperes, of wel? Zelfs voor 400-600A zie ik nog toepassingen....:)) (start-/lier-/hoofdstroom)

Bottom line: ik wil op afstand iets doen wat men normaal eigenlijk met grote knevelschakelaars doet, en net zo stroomloos.

--
[...]

Hmm... waarom staat de omvormer in de zomer aan?

Enfin, een heel aardige oplossing lijkt me om de omvormer pas te laten starten als er een gebruiker actief is.

Dat kan misschien door een soort parallelvoeding te maken, die de uitgang op 12 volt houdt. Wordt de spanning te laag, dan wordt de omvormer bijgeschakeld.

Maar ik vraag me af of die omvormer niet helemaal uit kan via een stuursignaal, of dat ie zo'n functie al ingebouwd heeft.

Dat valt wel mee denk ik, zolang de accu maar niet leeg raakt. Officieel is de zelfontlading van een loodaccu zeer gering. Maar stel dat je 100 Ah hebt, waarvan je 10 Ah kan verspelen aan lekstroom, in 2 maanden. Dan is dat nog altijd 7 milliampere ter beschikking - voor alles bij elkaar, dat wel.

Voorbij de FETs kom je bij IGBTs. Die komen soms in een 'solid state relay' behuizing - vanzelf al waterproof en zo met stevige contactlippen.

Probleem is dat die elektronica niet goed tegen overbelasting kan als een relaiscontact.

Maar je omvormer heeft van binnen ook FETs. Als de omvormer verteld kan worden dat ie niet moet omvormen is het geregeld zonder extra verliezen.

De makkelijkste manier voor de fabrikant is een grotere elko aan de uitgang te zetten, en de omvormer helemaal uit te schakelen als de belasting erg laag is.

Thomas

Reply to
Zak

Zak wrote in news:XdN6b.2660$P51.5310@amstwist00:

Zeg maar wat ik er aan waterdichte schakeling tussen moet zetten dan....

*stroomloos*.

Die dingen trekken altijd een beetje stroom....

Slimme omvormers wel, maar in 20A, met 90-95% efficiency, en ook nog eens waterdicht (zit onder de motorkap ten slotte) wordt dat een duur geintje.

Vergeet de boordklok en de standkachelklok niet....plus radio- geheugen....en eventueel alarm. Vandaar ook dat zelfs een hoofdstroom-schakelaar nuttig kan zijn, voor langer parkeren. Akkuklem losdraaien is werkverschaffing, en igv brand oid kun je er dan niet snel genoeg mee uit de voeten.

De duurdere omvormers, of iig inverters, hebben dat, maar voordat je die ook in een waterdichte uitvoering hebt ben je weer enige honderden euro's verder....terwijl de goedkope omvormers haast per definitie waterdicht zijn (in een grote koelrib gegoten).

Daarnaast wil ik bij die standkachel ook ooit nog een GSM-afstandsbediening creeren, en ook die wil ik niet 365 dagen per jaar aktief hebben.

--
[...]

Onzin, is polycarbonaat.

Ze zijn er in diverse maten.

Je bedoelt vermoedelijk bi-stabiel. En die zijn uiteraard altijd stroomloos, zolang ze niet schakelen. En controlelampjes zijn optioneel.

Dat kan wel simpeler, want voor een codeslot geldt dat het best stroom mag trekken in de aan stand.

Nee hoor, 16A is heel normaal, en wordt ook in de normale installatietechniek wel gebruikt ipv hotelschakelingen. Ze zijn er met diverse bekrachtigingsspanningen, van 6 tot 230 Volt,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

'Bipolair relais' zijn een gewoon item, hoor. En zijn bij bosjes te koop. Gooi de woorden maar een een zoekmachine zoals Google. De eerste de beste hit geeft als twee types, in 12 en 24 V.

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote in news: snipped-for-privacy@de-ster.xsall.nl:

Lijkt me overkill in 230v schakelkasten....wat ik me van dat soort zooi herinner is dat het zonder veel moeite aan gruzelementen gaat....

Kwil een automotive component, met een simpele montage-lip met boutgat....:))

Yep, sorry.

Mja, maar waarom leg je dan de nadruk op 16A, als zijnde de stroom van het lampje niet relevant/significant, in verhouding?....;))

Waarom stroom trekken als het niet nodig is? En al was het maar omdat je dan bij lege of rotte akku's met Murphy te maken krijgt. Schakelen is schakelen, daarna moet er geen stroom meer nodig zijn.

Mja, die ken ik, maar die komen niet echt water/stofdicht op mij over....:))

Ik ben zeer bescheiden, ik hoef slechts 12 of 24v te hebben, maar dan wel flink wat amperes....:))

Noem eens een merk/groothandel die meer dan 16A in zijn katalogus heeft staan?

--
[...]

"Maurits" wrote in news:iLO6b.2678$P51.5316 @amstwist00:

Nee, ik bedoelde idd bi-stabiel, zijnde geen stroom trekkend in beide posities (aan/uit).

Overigens lees ik in de .pdf bijlage dat die Colehersee #24200 maar 1 schakeldraad heeft, dus aan en uit gaan via de zelfde (moment-schakel) verbinding....daarmee is terugkoppeling met een LEDje al wat lastiger....jammer, ook niet ideaal dus.

Bestaan 2-voudig geschakelde bi-stabiele relais ueberhaupt? Die dan ook continu geschakeld/aangestuurd kunnen blijven? Of altijd uitsluitend met een moment-schakelaar, en aan/uit over dezelfde schakeldraad?

--
[...]

koop.

Ik ben niet zo thuis in relais, maar met die schakelaar in de datasheet bedoelen ze een gewoon drukknopje wat weer terugveert na loslaten.

Ha,

Ik ben deze thread half aan het volgen, dus misschien is het al eens voorbij gekomen...

Is het niet een optie om, als het een probleem is om een 'dikke' jongen te vinden, een klein bistabiel relais te nemen om een veel groter 'gewoon' relais te bekrachtigen? Misschien per saldo ook nog goedkoper.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

"Eric Rullens" wrote in news:bjhaee$5bu$ snipped-for-privacy@news3.tilbu.nb.home.nl:

Nee, want dan trekt het geheel weer continu stroom (of in de aan-stand, of in de uit-stand)....:)) Alleen het schakelen mag even stroom kosten, daarna moet de boel stroomloos in die stand blijven staan.

Heb net een paar dikke pillen doorgewerkt, eentje van RS/Mulder-Hardenberg, en een Duitse (daar heet het 'stromstoss-relais')....maar dat blijft allemaal bij 10A/30V steken. (ook een 11-polige trouwens, met gescheiden maak/breek aansturing (was een van mijn latere vragen, die zware van colehersee schakelde maak en breek over dezelfde impuls; beantwoord dus), en 2 kanaals hoofdstroom)

Overigens kwam ik her en der ook wat opmerkingen tegen over extreme schokbestendigheid....da's bij een (elektro)mechanisch relais voor automotive gebruik natuurlijk ook relevant....G-spec's heb ik niet gezien helaas....:))

--
[...]

Ja, stroomloos in de 'uit' stand is natuurlijk de gedachte. Ik zie het probleem niet zo dat een die paar Watt van een dik relais er toe doen als je een kachel ermee schakelt. Zal ie niet veel korter warm van zijn...

Hetzelfde effect krijg je dan natuurlijk ook met een simpele schakelaar en een dik relais.

Maar goed, een beetje rondzoeken bij leveranciers kan ook leuk zijn. ;-)

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

"Eric Rullens" wrote in news:bjhkh8$r5n$ snipped-for-privacy@news2.tilbu.nb.home.nl:

Wel als dat ding lang geparkeerd staat, met name bij strenge vorst. Let wel: ik schakel de kachel er niet mee, maar de omvormer die *voor* de kachel zit....en ook die zit in de motorruimte (kachel zelf trekt ook iets stroom trouwens, voor de timer-klok (maar die is bijzonder snel/ergonomisch weer op tijd te zetten, waren alle klokken maar zo))

En ik zit met nog een andere constructie, zgn. battery-equalizers/charge- balancers, voor gemengde 12v/24v systemen....die doen het perfect als de motor draait, maar trekken ook stroom bij stilstand, en dat zou niet moeten, althans niet in alle gevallen (anders kon'ie achter key/ignition).

Yep....:)) En de stroom zelf is te zwaar om naar het dashboard te voeren.

Ik zoek wel vaker onmogelijke produkten....:))

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns93F07E7148ACFwjmarkerinka1nl@130.133.1.4...

Misschien kan jezelf iets construeren met met solenoïde(s) van grote startmotors? Die kunnen meestal ook wel 100-200 A schakelen en zijn in veel uitvoeringen op de sloop te koop. De eventuele veer die het maakkontakt verbreekt bij het wegnemen van de stuurspanning is te verwijderen.

snel/ergonomisch

Ok duidelijk. De eerste posts stonden al niet meer op de server, dus dat stuk had ik gemist.

In dat geval lijkt bistabiel me ook een mooie oplossing. Indien één grote niet te vinden is, zou ik kleinere, beter verkrijgbare typen parallel zetten denk ik.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

"Maurits" wrote in news:bjhnd5$ao9$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl:

Aha....maar krijg je die zonder veer 'van buiten' dan wel weer los/verbroken? Een 2e stuur-kanaal heeft'ie niet namelijk....:)) (en op een 2e puls zal'ie ook wel niet reageren)