Aanslag spaarlamp

Kan iemand mij uitleggen wat die zwarte aanslag is die je ziet bij spaarlampen die al heel wat startcycli hebben gehad? Is dat wellicht van de gloeidraad? En zitten spaarlampen (technisch gezien) hetzelfde in elkaar als TL buizen (dus met gloeidraden, een starter (breaker) en werkend met ionisatie)?

Dank!

Rick.

Reply to
rick2910

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@u9g2000pre.googlegroups.com...

Is dat wellicht

Ja

En zitten spaarlampen (technisch gezien) hetzelfde

Maurits

Reply to
Maurits

Inderdaad ja op alles. Waarbij de moderne lampen wel elektronisch geregeld zijn. De eerste Philips spaarlampen waren van die jampotten die heel erg lang meegingen, met nog een echte xware spoel. Die gingen met een starter aaan, klik, klik, aan. Meer dan 30 jaar.

Maar dat ging veel te lang mee. Het moest elektronisch worden. Dat kan zuiniger zijn, en vooral de levensduur is veel beter regelbaar...

P.

Reply to
P.

Juist, en daarom wordt er zoveel effort in LED gestoken, met een levensduur tussen de 30 en 50 jaar. Blijkbaar kunnen ze puur op de vervangingsmarkt ook al heel veel verdienen.

Reply to
rick2910

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@t36g2000prt.googlegroups.com...

Ik ga er maar van uit dat dat van die levensduur cynisch bedoeld was. Een spaarlamp die 30 jaar meegaat (mijn oudste dateert uit 1989, ook zo'n philips jampot) is economisch minder interessant dan eentje die (redelijk vooraf te bepalen) er na 6 jaar mee uitscheidt.

Grtz, Ben

Reply to
Ben

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@t36g2000prt.googlegroups.com...

Korte termijn winst ? ( Na ons de zondvloed :-) ) Ghost

Reply to
Ghost

"Ben" schreef in bericht news:49f9fb70$0$761$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

In mijn buitenlamp van 12 jaar oud zit nu de vierde spaarlamp.

2 stuks van praxgam gaven na 1 en 5 dagen de geest. Heb even geen zin om de terugverdientijd uit te rekenen. Om over het milieu maar te zwijgen. Ghost
Reply to
Ghost

Vergeet dat maar met die led levensduur. Een led kent slijtage bij die vermogens.

En de elektronica gaat ook daar bagger uitgevoerd worden. Ik denk dat goede ledlampen inderdaad wel lang meegaan. Echter zullen veel (made in ...) voor de 10.000 uren al kapot gaan. Zeker tegenwoordig met die slechte elkos en alles ondergedimensioneerd.

P.

Reply to
P.

Ja

Maar het is niet alleen negatief. Die jampotten gingen waanzinnig lang mee. Werden hooguit iets donkerder.

Maar de elektronica kan ook een zachte start geven en de buis sparen. Dus har KAN wel. Mijn ervaring is dat veel spaarlampen door de elektronica kapot gaan.

Ik heb met Philips goede ervaring, vooral met kleurweergave en lichtopbrengst. Maar ook die heb ik wel eens na 2 maanden kapot gehad. En natuurlijk is de kassabon dan allang weg.

P.

Reply to
P.

Ik heb er bij mij een Philips inzitten. Gaat daarin zeker 2 jaren mee, en geeft veel meer licht dan een ander merk van hetzelfde vermogen. Enige nadeel van de Philips is dat bij koud weer hij een minuttje nodig heeft voor volle lichtsterkte.

Verder zijn er meer goede merken hoor. Alleen goedkope Chinese kun je daar niet gebruiken.

Het wordt in een gesloten lamp namelijk erg heet. Je hebt een lamp met een fatsoenlijke regeling nodig om hem heel te houden.

P.

Reply to
P.

Het probleem met die levensduur is, dat die erg theoretisch is, en dat vooral de voorschakelelectronica dat niet kan halen.

Lees: niet haalt. Het KAN het wel, kijk maar naar PL-lampen. Maar de bagger elektronica kan dit echt niet aan.

P.

Reply to
P.

Ook goede voorschakelelectronica haalt zonder onderhoud geen 30 tot 50 jaar. Of de LED's zelf het halen is de volgende vraag, en dat weet niemand helemaal zeker.

Ik doe tegenwoordig veel met zwaar industriële elektronica, en met militair en space. En ik zie dat dat kan.

Het is net als met metalen. Tot een bepaalde grens kun je metalen bijna oneindig verbuigen (zie autoveren). Pas boven een hoge grens gaat het kapot, de vloeigrens.

Maar er is een tussengebied dat hetzelfde is al bij elektronica. Waarin je iets dermate belast dat er toch slijtage optreedt. De analogie met metalen is metaalmoeheid, het ontstaan van miniuscule scheurtje. Die echter op de lange duur tot problemen kunnen leiden.

Elektronica die lang mee moet gaan moet daarom flink overgedimensioneerd zijn. En met alle spannings- en stroompieken moet rekening gehouden worden. Het enige echt kritieke dingen zijn elkos. Daar moet je een goede keuzen maken en sterk overdimensioneren, hier zijn echter ook goede. Liefst op andere soorten condensatoren overgaan waar mogelijk. Idem voor tantaal. Het voordeel van hogere frequenties is kleinere condensatoren waardoor je elkos weg kunt laten.

Het is met testen in omgevingen met bijvoorbeeld hogere temperaturen wel op een redelijke (niet 100%!) manier te voorspellen hoelang iets meegaat.

Het nadeel van degelijke elektronica is de prijs. Het kost x euro's extra. Die wil de fabrikant echter niet uitgeven, al helemaal niet in China.

50 jaar is wel erg extreem. 10 is goed haalbaar met overdimensionering. 30 al erg moeilijk, en duur.

Chinees spul is schat ik 2 jaar? En dan moet je blij zijn.

P.

Reply to
P.

In China geeft men uit wat de koper wil betalen. Als wij als afnemers tegen China blijven zeggen "kan het niet goedkoper?" dan zal men in China steeds goedkopere en slechtere onderdelen blijven gebruiken. Zolang wij elkaar blijven wijsmaken dat prijsconcurrentie een goed marktmechanisme is zal de kwaliteit in een neerwaartse spiraal blijven...

Dit is dus een gevolg van onze markteconomie, niet van China.

30 tot 50 jaar is inderdaad nogal lang, maar elektronica kan zeer lang meegaan indien in het ontwerp rekening gehouden is met verouderingseffecten van onderdelen, ruime marges gehanteerd worden, en ook gelet op de constructie, de kwaliteit van de onderdelen en op de warmtehuishouding. Echter voor de moderne consumentenelektronica uit China gaan geen van de hier bovengenoemde punten op.

Wat wel zeker is dat de lichtopbrengst van een LED terugloopt. Als de voorschakelelektronica het al overleeft zal de LED na 30 tot 50 brandjaren nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke lichtopbrengst zal leveren.

Reply to
Dombo

Het is daar een soort kultuur. Niet om kwaliteit omlaag te halen, maar om alles goedkoper te maken. En dat gecombineerd met het afwezig zijn van inzichten in kwaliteit leidt tot de huidige rommel. Inkopers worden afgerekend op prijzen, en willen elke cent eruit persen.

Wij zijn overigens als markt helemaal niet interessant voor China. De Chinese markt is véél groter.

P.

Reply to
P.

Mee eens.

Als echter het lichtgevend element (LED, PLbuis, spaarlampbuis zonder elektronica, natriumlampbuis) vervangbaar is, is dat laatste geen probleem. En dan is het wel milieuvriendelijk.

P.

Reply to
P.

Dat zeg ik. Als er niet steeds die druk was op de laagste prijs bij de inkopers dan zou men naar China kunnen gaan met de wens "wij willen een betere kwaliteit en het mag wat meer kosten" en dan zou China dit meteen gaan regelen.

Maar dat gebeurt niet want de klant in de winkel hier kiest op prijs. Kwaliteit en milieu zijn leuk om over te babbelen op TV en in de krant maar in de winkel liggen er toch van de goedkoopste spullen het meeste. En dat zie je niet alleen bij electronica, hoor.

En je denkt dat dat niet vraaggestuurd is?