Losse TL-buis laten branden

Een hele tijd terug heb ik eens een artikel gelezen over het laten branden van een losse tl-buis. Deze buis was dus geheel niet aangesloten (stond los in een hoek, zonder armatuur), maar brandde wel (hetzij met wat rimpelingen in het licht hier en daar). Probleem is echter dat ik het betreffende artikel nergens meer kan vinden en dus ook niet op welk principe dit berust (inductie wellicht?).

Weet iemand hier hoe deze tl-buis op deze manier werkend te krijgen is? En zijn er typen buizen die op deze manier zeker niet zullen werken (en welke wel)?

Alvast bedankt!

Rick.

Reply to
rick2910

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@y20g2000vbk.googlegroups.com...

Flink bestoken met een hf zender....

SFC

Reply to
SFC

Mijn vader zat heeeeel lang geleden in militaire dienst bij zo'n zender ingedeeld. Ze gingen dan 's avonds ooit naar buiten met een TL die dan inderdaad vanzelf licht begon te geven.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Hier een artikel waarin een losse tl-buis voorkomt:

raat_ontsmetten.pdf Kader "Wat is di=EBlektrisch ontsmetten?", laatste alinea.

Waar in de eerste alinea meteen al een fout staat:

"Het opwarmen door elektromagnetische golven, waarbij watermoleculen heftig in trilling worden gebracht, is voor tuinbouwdoeleinden losgelaten op potgrond en andere substraten, zoals kokos."

Al zoveel malen behandeld: het is onzin dat watermoleculen in trilling worden gebracht (de schrijver heeft het nu zelfs niet over waterstofatomen of ionen). De opwarming in een magnetron heeft niets met spinfrequenties etc van water of waterstof te maken maar enkel en alleen met verliesfactor.

P.

Reply to
P.

bstraat_ontsmetten.pdf

Valt wel mee.

Je verwacht serieus dat een kokosboer een diepgaande technische verhandeling gaat maken, geheel conform de laatste inzichten? Er zijn massa's bronnen waar het niet helemaal correct in staat, dus als je zin hebt om tegen windmolens te vechten...

Hier een artikel waarin een losse tl-buis voorkomt:

Kader "Wat is diëlektrisch ontsmetten?", laatste alinea.

Is niet gezond, levende organismen worden gesteriliseerd

Reply to
Willem van Zeijl

ws: snipped-for-privacy@opt-in.invalid...

voor de visuals...