gu10 spotjes.

Weet iemand hoe je gu10 spotjes moet verwisselen? Moet je eigenlijk draaien,duwen of trekken? Ik krijg zo'n lampje niet uit zijn fitting.

On 2019-12-09 J wrote in nl.hobby.elektronica:

Is een bajonet, dus eerst duwen, dan draaien, dan trekken.

Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

LOAD "LINUX",8,1
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Lampje naar binnen drukken, beetje draaien, loslaten.

Weggooien als dat niet lukt, en iets goeds aanschaffen.

Reply to
Sjouke Burry

Iets linksom draaien, dan valt hij er vanzelf uit. Een zuignapje kan helpen,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Ik ben toevallig net met GU5.3 spotjes bezig, daar heb ik ook een zuignapje bij. Maar dat is een andere aansluiting, alleen trekken.

Ik heb er lang geleden eentje van Mijnheer Osram cadeau gekregen, maar die doet dat geloof ik niet meer. Het hoorde bij de halogeen ideologie die zei dat aanraken absoluut verboten was,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Dat zal vast, maar ik kan ze er met mijn vingers ook niet uithalen, dan zou ik er een ander stuk gereedschap bij moeten hebben waarmee ik de voorkant van de lamp beet kan pakken om er aan te trekken. (de lamp ligt normaal vrij dicht tegen de reflector, 3-4mm er rondom omheen aan ruimte)

Inmiddels heb ik trouwens de vervangende GU5.3 LED spotjes binnen maar ik vind het geen succes. Ik denk dat ik het een paar dagen aankijk maar wellicht gaan er gewoon weer halogeenlampen in. Greta kan de rimbam krijgen, ik wil wel fatsoenlijk licht.

Tja, het spectrum van die 'witte' LEDs is niet ideaal, en zeker geen back body. Om te quantificeren hoe goed lampen zijn heeft men een Color Rendering Index (CRI) bedacht. Voor een zwarte straler en natuurlijk daglicht is die 100, voor gloeilampen bijna 100. Voor TL en LEds ligt die lager. Heel ingewikkelde verhalen allemaal, dus je kan als leek alleen maar op het getalletje afgaan.

Goede LEDs zitten ruim boven de 90, slechte bij 80. Philips maakt een 'Color Expert' serie waarvan ze opgeven dat de LEDs ruim boven de 90 zitten. Geen ervaring mee.

Duurder, uiteraard, maar je moet er wat voor over hebben,

Jan

PS Er zijn ook 'multi-phosphor' TL buizen met een goede CRI.

Reply to
J. J. Lodder

Het probleem is niet de kleurtemperatuur maar dat de spotjes een smallere bundel hebben en ook niet over de volledige 50mm diameter stralen zoals de halogeenspotjes maar alleen plm 20mm diameter in het midden.

Het gevolg is dat het nu midden in de bundel veel lichter is en meer naar de randen van de bundel veel donkerder, en dat er nu veel hardere schaduwen zijn.

Ik gebruik deze lampen in een armatuur wat midden in het plafond van mijn keuken gemonteerd is en waar 3 van die spotjes in zitten, een wijst er op het fornuis, een op het aanrecht, en een op de eettafel. Dat was met de halogeenspotjes een prima gelijkmatige verlichting van de hele keuken maar met de LED spots zijn het 3 harde bundels en sta ik te werken in mijn eigen schaduw.

De kleur van het licht valt nog niet eens tegen. Tuurlijk het is nooit de kwaliteit van een halogeenlamp maar niet zo bedroevend als het soms kan zijn. Maar het algehele lichtbeeld is slecht, en als je per ongeluk in de lamp kijkt is dat ook veel vervelender (meer licht uit een kleiner oppervlak).

Het wil bij mij nog steeds niet lukken. die gehele fitting draait mee als ik het spotje een kwart linksom draai. Ik denk dat ik maar de hulp van iemand anders in ga roepen. Of een gehele nieuwe lamp kopen.

Of een stukje ducttape. Zodanig tegen het glas plakken dat je er houvast aan hebt om het lampje te kunnen draaien. Het lampje moet er dan gewoon uitvallen en als hij dat niet doet kun je hem er met het tape uit trekken.

Reply to
O. Udeman

Probeer eens de Ledare Led GU10 van Ikea. Dimbaar, CRI>90, 5,3W, 400 lumen, 800 cd over een hoek van 36 graden. Iets meer lichtopbrengst dan

50W halogeen, betere lichtkleur en bredere bundel. Ik verlicht met drie van deze leds in drie plafondarmaturen mijn badkamer. Voor de prijs hoef je het niet te laten: 3.99. En ze zijn op dit moment (tot 23 december) ook nog eens in de aanbieding voor maar 3.19/st (zo lang de voorraad strekt, zegt Ikea..).
Reply to
O. Udeman

Ik had er ook altijd ruzie mee, maar rubber keukenhandschoenen bleken de perfecte oplossing, voor zowel GU10 als GU5.3. Bovendien werd er zo voldaan aan de halogeen ideologie.

Lichtkleur?

Weet Greta dat al? ;-)

Piet

Die 'ideologie' (wat het trouwens niet is, want het is geen flauwekul omdat de vette troep van je vingers in het glas van een halogeenlamp kan inbranden) betreft het glas van het lampje zelf, niet van het beschermglas.

Reply to
O. Udeman

Nouja ik heb in mijn "lampen la" dus een zuignapje met handvat en piefje om hem weer "open" te drukken, dus het verwijderen en plaatsen van lampjes is geen probleem.

Nee, ik heb het verhaal al in een andere reactie geplaatst, lees die even.

Nee maar maakt dat uit?

Nuttige tip. Een aanvulling: dimmen met een voor halogeen bedoelde dimmer gaat wel maar het regelbereik is wat kleiner: je kunt wat minder ver terugregelen.

--
Strijd de goede strijd
Reply to