{12V, 50Watt lamp} goedkoper in gebruik dan {220V, 50Watt lamp}?

"Tuan Besar aka Jan" schreef in bericht news:MPG.1aa87bde7a682c2f989753@192.168.123.193...

Ik vermoed (helaas) dat je met die laatste opmerking in de roos schiet, maar anderzijds zou je nog kunnen zeggen dat een kilo lood een veel kleinere hoeveelheid is (in volume) en dus op een kleiner plekje op je huid terechtkomt, en dus meer pijn doet dan een volumineuze zak die vol zit met een een kilo veren.

Groeten, Rene

Reply to
René

er bestaan zeer zeker reflectorlampen van 220V/50W

"Jopie" schreef in bericht news:c1lii7$i7i$ snipped-for-privacy@news3.tilbu.nb.home.nl...

Reply to
Cotedor

Ja zo kunnen we nog uren doorgaan, want we vergeten de hoogte ook nog :-)

Jan

--

Have you noticed how much they look like orchids?
Reply to

"PeterK" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

blijft.

Welke trafo.....het lampje staat op een accu.

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:403f547e$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net... | "PeterK" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | >

Op de accu verbruikt de 220 v lamp dan beduidend minder maar geeft ook minder licht, de weerstand is immers veel hoger... Als je dat meteen verteld had was mijn antwoord dus anders geweest.

Je moet overigens nooit appelen met peren vergelijken en vergelijken van vermogen en kosten doe je dan ook met gelijke criteria als uit- gangspunt..

| | -- | CU, Rob - news://news.kabel-inter.net |

-
| |

Reply to
PeterK

"Tuan Besar aka Jan" schreef in bericht news:MPG.1aa8fb30892a2267989757@192.168.123.193...

maar

met

Tja moet hoe moet ik hier op reageren?? Ik snap er blijkbaar niks van, en jij weet niet wat "van 1 meter hoogte" betekend.

Hier komen we zo niet uit, gewoon proberen maar. Ik verneem de resultaten wel :-)

jantje

Reply to
jantje

"Ron de Jong" schreef in bericht news:c1kifn$5s0$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl...

Wel heel veel antwoorden, en wat wordt er zijdelings bijgehaald wat niets met de vraagstelling te maken heeft.

De vraag gaat alleen over het vermogen.

50 Watt is 50 watt. De spanning maakt helemaal niets uit. Dus in het stroomverbruik maakt het dus geen fluit uit. Desnoods neem je een lamp op 1000 Volt. Dus hiermee is je vraag eigenlijk al beantwoord.

Wil je het komplete verhaal afmaken, dus ook aanschaf en afschrijving en lichtopbrengst, en eventuele verliezen dan komen er veel meer faktoren meespelen. Bij de 12 Volt lamp? hoe kom je aan de 12 Volt? Via een trafo? De trafo heeft verliezen, die betaal je ook, dus moet je meerekenen. Of op batterijen. Batterijstroom is vele malen duurder dan lichtnet. Of de accu uit de auto? De stroomprijs in je auto is hoger dan de gewone prijs voor je lichtnet. Accu moet opgeladen worden door dynamo. Automotor heeft een heel slecht rendement, en zuipt brandstof.

Een 12 Volts lamp geeft in het algemeen iets meer lichtopbrengst dan een 230 Volts lamp, van het zelfde type ne vermogen. Dit heeft met de constructie van de lamp te maken.

Afschrijving: Welke lamp is duurder, en hoe lang gaat deze mee.

Eigenlijk moet je het investeringsverhaal ook nog meetellen. Heb je even buiten licht nodig, dan gebruik je een zaklamp. Alhoewel de stroom uit de zaklamp vele malen duurder is, is de aanleg van een tijdelijke lamp buiten toch vele malen duurder.

BTW. Een posting over blindstroom etc. maakt het verhaal veel te moeilijk. Een gloeilamp of halogeen heeft een cos phi van nagenoeg 1. Dus van blindstroom (die je kWh meter trouwens normaal gesproken niet registreert) is dus geen sprake. Werkelijk en effektief vermogen. Bij wisselstroom praten we normaal altijd over het effetieve vermogen. Of de lamp op 230 volt wissel of gelijkspanning brand maakt niets uit. Het vermogen blijft 50 Watt. Dit geld ook voor een 12 Volts lamp.

jantje

Reply to
jantje

"PeterK" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

meer

Oja.....vertel eens.....veel dommer kan het waarschijnlijk niet zijn als wat je hier boven neer kalkt.

Onzin....50 Watt is 50 Watt.....we praten over een lamp.....niet over allerlei ranapparatuur.

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

"jantje" schreef in bericht news:403fa5b0$0$12845$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

Phoehe.....eindelijk iemand die er iets van snapt ;o)

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

50 Watt is 50 Watt

Maar, weet wel dat bij 12 Volt de stroom een stuk hoger is dan bij 220V.

Weet dat de warmteverlies kwadratisch beinvloedt wordt door de stroom.

P=I*U en P= R*I² (met R de weerstand van je lampje, je kabels en konnektoren, transfo...) Bij laagspanning gaat dus meer energie verloren in de *bekabeling*. Daar is de hele heisa vanaf de eerste booglamp die op 55Volt werkte begonnen, zodat we eerst aan 110V kwamen en daarna overschakelden op 220V om dezelfde vermogens te verplaatsen zonder veel verlies. (en men nu Kilo en MegaVolts op luchtleidingen in aluminiumdraad zet)

Dus, ik zou zeggen, dat je schoonvader het goed bedoelt met jou. ;-)) Hij wenst je licht en warmte toe. Maar goedkoper, euh, niet echt. Ik denk eerder dat je hem verkeerd "quote" of verkeerd begrepen hebt.

Reply to
Yves-

Juist. Maar de kern van het hele verhaal zit in de volgende opmerking van Jantje (en ik zag een andere post die ongeveer hetzelfde bedoelde):

"Een 12 Volts lamp geeft in het algemeen iets meer lichtopbrengst dan een 230 Volts lamp, van hetzelfde type en vermogen. Dit heeft met de constructie van de lamp te maken."

Zo heb ik het ook geleerd, en er zat een sluitend bewijs bij. Welk bewijs dat was ben ik helaas vergeten, maar het had (dacht ik) te maken met het feit dat de gloeidraden van een lamp die op lage spanning werkt, dichter bij elkaar geplaatst worden. Of het heeft te maken met het feit dat de gloeidraad dikker is, waardoor die minder snel breekt/doorbrandt en dus iets hoger opgestookt kan worden. Maar ik ga gokken. Het staat vast wel ergens op het net.

Dus wat er eigenlijk bedoeld werd, is dat je voor dezelfde lichtopbrengst een laagspanningslamp met een wat kleiner vermogen kunt nemen dan in het geval van een 230V-lamp.

=====

De mensen met een universitaire opleiding denken vaak door waar anderen het reeds zeker weten. Bij dat doordenken wordt de verklaring steeds moeilijker/onzekerder, of de oorspronkelijke uitleg is alweer vergeten (omdat die niet meer boeit). En daardoor denken de zekerweters het nóg zekerder te weten ;-)) Maar nu wordt het filosofie, dus off topic :-)

TelcoFan

Reply to
telcofan

lees eerst eens de vraag! Dan reageren s.v.p.

220v gelijkspanning heb ik nog nergens gezien! m.v.gr.

A.Stolwijk

"Rob / kabel->

Reply to
A.Stolwijk

"A.Stolwijk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@wanadoo.nl...

bv ?

Leer eens quoten

Domme antwoorden zijn erger dan domme vragen.

220 V wisselspanning ook niet. Het maakt geen f*ck uit of een lamp op wissel of gelijkspanning brand. We hebben het over _de_ lamp......niet over de voorziening om de lamp te voeden. Of staat bij jou op de lampen dat ze alleen voor wisselspanning zijn ???????
--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

"Yves-" schreef in bericht news:2aQ%b.15657$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

blijft.

en ook is P= U²/R dus is het vermogenverlies ook evenredig met het kwadraat van de spanning

is

zodat

Hij

Reply to
edg

Watt = vermogen. Dus als de ene 50W is en de andere 50W, dan verbruiken ze evenveel vermogen.

Misschien dat een 12V lamp op 50W efficienter is en dus meer lichtopbrengst oplevert dan een 220V 50W lamp. Maar de enige manier om dan stroom te besparen is om de 12V lamp met een lager voltage aan te sturen zodat er minder W gebruikt wordt. In de praktijk zou je dat met puls breedte modulatie doen, hoewel dat weer verliezen in de PWM schakeling met zich mee brengt.

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

Waarom neem ik eigenlijk nog de moeite om hier op te antwoorden? :)

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:403fb49b$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net... | "PeterK" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... | > "Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht | > | >

P=UxI stumper en dus zal een lamp die aangesloten op 220v een vermogen van 50 watt oplevert dit op 12 volt nimmer waarmaken;-) Als je wat van elektriciteitsleer of de wet van ohm snapte zou je jezelf met bovenstaande mededeling te kakken zetten.

Precies stumper.

| | -- | CU, Rob - news://news.kabel-inter.net |

-
| |

Reply to
PeterK

Door een 220 volt 50 watt lamp is die bij 12 volt juist veel lager;-))

[...]

"A.Stolwijk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@wanadoo.nl... | lees eerst eens de vraag! | Dan reageren s.v.p. | 220v gelijkspanning heb ik nog nergens gezien!

Stond niet in het originele bericht, maar maakt voor een gloeilamp ook niet echt uit mijn beste;-)))

-

PeterK

"PeterK" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

P=50 Watt U1=12 Volt

P=50 Watt U2=220 Volt

Lezen is niet je sterkste he ??

Nogmaals...lezen is niet je sterkste kant !