Meten (en betalen) van blindvermogen

Hallo,

In een vorig draadje worden wat opmerkingen gemaakt over het meten van blindvermogen. Ik heb hier een gerelateerd vraagje over. Voorheen had ik een ouderwetse energiemeter in huis; eentje met een draaiend wieltje. Het is bekend dat deze meters alleen het verbruik bij een cos phi van 1 meten (dus niet het blindvermogen/verbruik).

De meter is niet te lang geleden vervangen door een elektronische versie met een knipperend ledje. Op deze meter staat niets over cos phi (dat zover ik mij herinner wel op de oude meter stond)

De vraag die ik heb is: Meet deze moderne meter ook alleen het 'echte' verbruik (dus met cos phi=1?

N.B. Laatst was ik wat aan het meten aan een redelijk grote transformator (die wat warm werd). Ik wilde weten hoeveel stroom dat ding verbruikt (zonder belasting) om te weten wat alleen het aanstaan van die trafo mij zou kosten. Ik gebruikte daarvoor een goedkope verbruiksmeter (zo eentje van Conrad voor Euro 25). Ik schrok ervan omdat aangegeven werd dat het verbruik iets van 80W was. Verder meten leerde dat er nogal een faseverschuiving was dus dat het 'echte' verbruik minder moest zijn. Ik ben er echter nooit achtergekomen of een goede meter, zo eentje van Nuon, niet hetzelfde blinde verbruik aangeeft.

Reply to
Bu

Onmiddellijk tijdens dat vorige draadje heb ik daar over gemaild met Nuon\netwerkbeheer en zowaar werd ik enkele dagen later teruggebeld door een vrindelijke dame met de vraag "uhuh wat is dat eigenlijk blindvermogen".....daar begreep ze geen snars van dus, "u wordt teruggebeld door onze technicus over dit onderwerp"....dat moet dus nog gebeuren, nada.

Ik heb zojuist de vraag opnieuw bij Nuon neergelegd, ben benieuwd of er nu een antwoord komt.

groet : Manus.

Reply to
Manus

Bij een faseverschuiving, dus wanneer spanning en stroom niet meer helemaal in fase zijn neemt het gemeten vermogen af en het blind vermogen toe. Bij bedrijven eist het energie bedrijf blindvermogen compensatie om zo te lage rekeningen te voorkomen. Blind vermogen heet zo omdat dit niet gemeten kan worden, wel kan de zogenaamde cosinus phi de werkelijke faseverschuiving gemeten worden. Deze stelt de leverancier op eenvoudige wijze in staat te controleren of de afnemer aan zijn verplichtingen voldoet, het blindvermogen zo laag mogelijk te houden of geheel te compenseren.

Bij echte grootverbruikers word deze cos phi met elke controle gechekt, jij krijgt een consumentendesk aan de lijn, en bij de consument is dat thema niet aan de orde. Een consumentenmeter eilt gewoon een (afgesproken met het ijkwezen) fractie voor om in gemiddelden het blindvermogen bij thuisgebruikers te compenseren... De telefoonmus die jij spreekt voorziet je dan ook van info die ze uit een PC opleest op consumentenniveau.

"Manus" schreef in bericht news:ad6d2$43ce11fb$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net... : >

: > N.B. Laatst was ik wat aan het meten aan een redelijk grote : > transformator (die wat warm werd). Ik wilde weten hoeveel stroom dat : > ding verbruikt (zonder belasting) om te weten wat alleen het aanstaan : > van die trafo mij zou kosten. Ik gebruikte daarvoor een goedkope : > verbruiksmeter (zo eentje van Conrad voor Euro 25). Ik schrok ervan : > omdat aangegeven werd dat het verbruik iets van 80W was. Verder meten : > leerde dat er nogal een faseverschuiving was dus dat het 'echte' : > verbruik minder moest zijn. : > Ik ben er echter nooit achtergekomen of een goede meter, zo eentje van : > Nuon, niet hetzelfde blinde verbruik aangeeft. : : : Onmiddellijk tijdens dat vorige draadje heb ik daar over gemaild met : Nuon\netwerkbeheer en zowaar werd ik enkele dagen later teruggebeld door : een vrindelijke dame met de vraag "uhuh wat is dat eigenlijk : blindvermogen".....daar begreep ze geen snars van dus, "u wordt : teruggebeld door onze technicus over dit onderwerp"....dat moet dus nog : gebeuren, nada. : : Ik heb zojuist de vraag opnieuw bij Nuon neergelegd, ben benieuwd of er : nu een antwoord komt. : : groet : Manus.

Reply to
DeviceZero

Ik zou het iets anders willen formuleren. Het is niet zo dat alleen belasting met een cos phi van 1 wordt geteld, maar van iedere belasting wordt alleen werkzame vermogen geteld. Van een belasting met cos phi = 1 is dat 100% van het gemeten product van spanning en stroom, bij een belasting met een lagere cos phi wordt maar een deel van dat procuct geteld. In formule: P = S . cos phi met S het schijnbare vermogen (S = V x A) met als eenheid VA. en P het werkzame vermogen met als eenheid Watt.

En verder heb je nog het reactieve vermogen Q, dat is (simpel gezegd) het andere deel van S ( Q = sqrt(S^2 - P^2) ) dat dus niet door een kWh meter geteld wordt. (Eenheid van Q is VAr.)

Wat staat er als eenheid op? Ik vermoed kWh. Als hij dan toch het reactieve vermogen telt, dan doet het ding niet wat hij belooft te doen.

Ik verwacht van wel. Voor consumenten-aansluitingen is dat wel gebruikelijk. Alleen voor grote verbruikers wordt een vergoeding berekend voor het reactieve vermogen. Als een bedrijf erg veel VAr's gebruikt, kan het voordelig zijn om maatregelen te nemen om het reactieve vermogen te compenseren. Bijvoorbeeld een condensatorbank plaatsen als het schijnbaar vermogen sterk inductief is.

Dat hangt er een beetje vanaf hoe dat apparaat werkt. Als hij S meet (V x A) en doet alsof het P is (en jij meet zelf een faseverschuiving), dan zal de kWh meter inderdaad veel minder tellen dan die 80 W. Maar als die Conrad-meter zelf ook al naar de fase-verschuiving kijkt en V x A x cos phi op het schermpje zet, dan stookt de trafo blijkbaar toch echt 80 W aan warmte op.

--
Maurice
Reply to

dvermogen compensatie om zo te lage rekeningen

Knip

Ja technisch is met dat wel duidelijk, ook de constante van een kWh meter die er voor zorgd dat er gecompenseerd wordt en dat betalen we dan ook. Voor bedrijven ligt dat anders, die kunnen zelfs gedwongen worden om de cos phi te verbeteren bv. met een condensator batterij. De volgende link geeft een wel aardig beeld over deze materie :

groet : Manus.

Knip

Reply to
Manus

Als je alles wat ik schreef begrijpend gelezen had zou je die link niet meegestuurd hebben, jammer want zo ontstaan nu vaak van die lamme en vooral off topic discussies.

"Manus" schreef in bericht news:59638$43ce1c1f$5469b1dc$ snipped-for-privacy@cache20.multikabel.net... : DeviceZero schreef: : > Bij een faseverschuiving, dus wanneer spanning en stroom : > niet meer helemaal in fase zijn neemt het gemeten vermogen : > af en het blind vermogen toe. Bij bedrijven eist het energie : > bedrijf blin : dvermogen compensatie om zo te lage rekeningen : > te voorkomen. Blind vermogen heet zo omdat dit niet gemeten : > kan worden, wel kan de zogenaamde cosinus phi de werkelijke : > faseverschuiving gemeten worden. Deze stelt de leverancier op : > eenvoudige wijze in staat te controleren of de afnemer aan : > zijn verplichtingen voldoet, het blindvermogen zo laag mogelijk : > te houden of geheel te compenseren. : >

[...]

Kort lontje of slecht geslapen ? begrijpend schrijven is ook een mogelijkheid, off topic ?? leg eens uit.. ;-)

Reply to
Manus

Dat is onjuist. Elektriciteitmeters meten het netto verbruikte vermogen, onafhankelijk van faseverschuivingen.

Je zou daar in die situatie dus je elektriciteitsmeter, of 'ie nu mechanisch of elektronisch is, voor kunnen gebruiken.

--
Ruben

	We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
Reply to
Ruben van der Leij

Dan wil ik jou even wijzen op de volgende link:

Maw. Onder de tekst reageren svp.

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates)

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk
Reply to
pim schaeffer

Zwaar off topic, dus wegwezen zij lelijke troll;-((

"pim schaeffer" schreef in bericht news:dqljrg$mv3$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : DeviceZero wrote: : > Als je alles wat ik schreef begrijpend gelezen had zou je die link : > niet meegestuurd hebben, jammer want zo ontstaan nu vaak van : > die lamme en vooral off topic discussies. : : Dan wil ik jou even wijzen op de volgende link: : : : Maw. Onder de tekst reageren svp. : : -- : "Life is short, art is long, opportunity fleeting, : experimenting dangerous, reasoning difficult.? (Hippocrates) : : pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
DeviceZero

En hops.. Weer een onbeschaafde asociaal in de killfile.

--
Ruben

	We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
Reply to
Ruben van der Leij

"Bu" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Je meter van het energie-bedrijf geeft alleen het werkelijke vermogen aan. Dus gewoon P, in kilo-Watt-uur. oftewel U x I x cos phi x h / 1000 Zou dit anders zijn, bv omdat je blindstroom zou moeten betalen, dan wordt je dit van te voren medegedeeld. Je krijgt dan een speciale meter, of meerdere meters, afhankelijk van......

Je trafo word warm, geef je zelf al aan. De warmte is werkelijk vermogen, wordt door je kW.h meter geregistreerd, en moet je dus betalen. Het is best mogelijk dat je trafo 80 Watt (onbelast) verstookt.

Wat is het vermogen (kijk op het type-plaatje) van de trafo, en hoe oud is deze???

Toet

Reply to
Toeternietoe

Door je foutief quoten lees je ook slecht. Manus heeft echt geen uitleg over blindvermogen nodig. Je antwoord op het onbekende IC laat ook zien dat je slecht leest.

Mensen vragen om zich aan de standaard te houden is niet off topic.

Maar dat weet je natuurlijk allemaal niet, want je bent een newbie sinds 1-1-2006. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je een reden had om van naam te wisselen. Bv. trolling.

Zie ik je weer boven de text reageren, dan kom je in mijn killfile.

--
[...]

Die ontstaan eerst en vooral door bovenkloten.

Ongeveer twee weken geleden heb ik ook per email de vraag gesteld. Totop dit moment nog geen antwoord gezien. Dit kan een aantal dingen beteken. Slechte klantvriendelijkheid van Nuon (waar heb ik dit vaker gehoord)? Ze weten het niet (hetgeen mij ten zeerste zou verbazen). Ze willen niet toegeven dat blindvermogen in rekening wordt gebracht. Ben en blijf benieuwd naar het antwoord. Bu

Reply to
Bu

Het gaat niet om te lage rekeningen. Alleen het gedeelte met cos phi=1 is energie, de rest is blind en geen echt vermogen.

De reden dat ze maximaal een cos phi=0.8 willen is dat de blindstroom WEL door de kabels loopt. Dus over grotere gebieden gezien moet het koper overgedimensioneerd worden. De meeste grotere verbruikers zijn inductief, en geven daarmee een aardige netbelasting. Er is dus meer koper nodig, en er zijn meer koper(weerstand)verliezen in de kabel van de elektriciteitsmaatschappy (verliezen bij jou vinden ze niet erg...).

Pieter

Reply to
Pipo

Nu pas? Bij mij zit ie er al een jaar of zo in. Scheelt een hoop ergernis. 8-)

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

Ik heb nog even op de meter gekeken en daar staat op: "Wisselstroommeter KWh-meter"

En dat is natuurlijk de vraag. Doet hij wat beloofd wordt.

Ik weet niet hoe de Nuon-meter werkt. Van de Conrad meter vermoed ik dat deze eenvoudig de stroom (= spanning over een serieweerstand met de belasting) meet en dat deze vervolgens (analoog of digitaal) vermenigvuldigd wordt met de spanning (die mogelijk gemeten wordt maar men zou ook gewoon uit kunnen gaan van 230V gezien de nauwkeurigheid). Dit vermoeden is gebaseerd op een eigen meting. Ik heb een kleine weerstand in serie gezet met de belasting (in mijn geval een dikke onbelaste trafo van 1500Watt) en vervolgens met een scoop de netspanning en de stroom (=spanning over de weerstand) gemeten. Als ik vervolgens het opgenomen vermogen van de weerstand extrapoleert naar de netspanning dan kom ik globaal uit op dezelfde waarde als de Conrad meter. Schat ik het vermogen door gebruik te maken van een oude verbruiksmeter (met wieltje) dan kom ik uit op ongeveer 30 Watt (VA?).

Bottom line: Wat meet de Nuonmeter (en wat moet ik dus betalen)?

Reply to
Bu

Misschien staat dit wel ergens in de kleine lettertjes van een contract (dat ik er niet op nageslagen heb).

Mijn inschatting is (zover dat mogelijk is zonder meetapparatuur te gebruiken) dat hij niet zo warm wordt als b.v. een 80W lamp.

Het is een degelijke Amerikaanse verhuistrafo (autotrafo met 1 winding van een dikte koperdraad) van 35 jaar oud, primair 220-250V, sec

110-125V 1500Watts, 50/60Hz).
Reply to
Bu

Daar probeer ik via dit draadje dus achter te komen. Overigens kan ik om praktische redenen niet het verbruik meten van de trafo met gebruik making van de Nuon meter. Dit zou beteken dat ik alles in het huis moet afzetten (mijn vrouw ziet me al komen) om het verbruik te meten. Hierbij zou ik dan ook nog eens naar het knipperende ledje moeten kijken zonder dit te missen gedurende langere tijd! Dit is dus praktisch niet uitvoerbaar.

Reply to
Bu