{12V, 50Watt lamp} goedkoper in gebruik dan {220V, 50Watt lamp}?

Nou ben ik reuze benieuwd hoe je de beste man alle antwoorden uit dit draadje gaat uitleggen.....daar heb je inmiddels ook bijna een graad of wat voor nodig.... :-(

Reply to
Manus

kent.

Je had me bijna beetgenomen, maar gelukkig denk ik er net op tijd aan om te vragen van welke vogelsoort de veren afkomstig zijn!

Groeten, Rene

Reply to
Harrie

Hoi,

Harrie wrote:

Ik denk dat Ron er inderdaad wat teveel tegenop ziet, hij wil het goede antwoord van Bert eigenlijk niet eens aannemen (ondanks de opmerking) omdat hij het zelf toch nog niet helemaal vertrouwd (ondanks dat het dan klopt dat de het verbruik van lampen gelijk zijn als je rekent met het aangegeven opgenomen vermogen op de lamp zelf, ze zijn dan inderdaad gewoon gelijk) en denkt dat zijn schoonvader het niet zal willen aannemen. Of de "beste man" heeft gewoon een foutje gemaakt of heeft er betere redenen voor waarom een stelling in de richting van die in de mail staat nog wel kan kloppen, de manier van aansturen kan hierin een rol spelen vanwege het inductieve gedrag van de vrijwel altijd "spoelvormig" gedraaide gloeidraden bijvoorbeeld, DC of AC, al dan niet met 50Hz of HF), gewoon overleggen dus.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

"Ron de Jong" schreef in bericht news:c1kifn$5s0$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl... | Mijn schoonvader zeg dat een 12V 50Watt lamp goedkoper is in gebruik dan | een 220V 50Watt lamp omdat een 12V 50Watt lamp minder vermogen verbruikt | dan een 220V 50Watt lamp. | | Ik zeg dat het voltage niets uitmaakt, omdat 50Watt gewoon 50Watt blijft. | | Waar ligt de waarheid?

Je hebt helemaal gelijk, de 12 volt variant zal mogelijk zelfs iets meer verbruiken omdat de trafo ook verliezen heeft....

| | Graag alleen in de nieuwsrubriek posten :) | | Groet, Ron de Jong |

Reply to
PeterK

"Ron de Jong" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@where.nl... | Bert, | | Bedankt voor de moeite in de eerste plaats. | Mijn schoonvader heeft een graad in electronica en heeft een | universitaire opleiding.

Nou, dan mag hij wel zijn collegegeld terug gaan vragen;-)))

Reply to
PeterK

Oh ja, daar zijn jullie natuurlijk ook nieuwsgierig naar.

Ik heb bijna al jullie posts uitgeprint en laat dat zometeen lezen.

Bedankt Gents!

Reply to
Ron de Jong

oh jeetje....gelukkig zit ik hier.....doe voorzichtig met schoonvaders..... lol

Reply to
Manus

Nee hoor, en trouwens, ik loop ook op een universiteit rond (en ook wel meer dan rondlopen gelukkig).

In mijn geval doe je dat zeker niet. Ik ben nog bezig om mijn doorzettingsvermogen te tonen en ik weet ondertussen wel een beetje wat er verder hier en aan andere universiteiten rondloopt. Overigens kan ongebruikte kennis ook diep zakken.

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:c1kphp$1k179h$ snipped-for-privacy@ID-133164.news.uni-berlin.de...

ik denk dat een 12 volt 50 watt goedkoper is want een 220 volt peertje van

50 watt bestaat niet !! Om die zelf te maken is het onbetaalbaar. Het was dus een strikvraag.

Jopie

Reply to
Jopie

"Harrie" schreef in bericht news:403df2c2$0$319$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

Universiteit van Harderwijk??

Les gehad van professor Vetsealsvanouds.

Reply to
jantje

"Tuan Besar aka Jan" schreef in bericht news:MPG.1aa81fe1fb26ea4698974c@192.168.123.193...

Laat maar eens van 1 meter hoogte op je tenen vallen. Dan weet je gelijk wat het zwaarste is.

Jantje

Reply to
jantje

Het is duidelijk, je snap er dus echt niets van!

--
Weer een geval van parlando
cervicalis posterior acuta!

Er is al heel veel gezegd n.a.v. deze stelling.

Toch denk ik dat jouw schoonvader best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Waarom dan?

In principe klopt de formule P=U×I wel alleen is de vraag of je die hier wel mag toepassen, omdat we met wisselspanning te maken hebben. De truuk zit em volgens mij in het volgende. Werkelijk Vermogen, Schijnbaar vermogen en vooral Blindvermogen ( voor vermogen mag je ook stroom in vullen) Dit moet dan met vektoren opgeteld worden en dan kan de uitkomst wel eens heel anders zijn.

Vraag hem maar eens of de kneep in deze richting gezocht moet worden.

Ruud van de Leensel

"Ron de Jong" schreef in bericht news:c1kifn$5s0$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl...

Reply to
Ruud van de Leensel

"Ruud van de Leensel" schreef in bericht news:c1lpmv$kls$ snipped-for-privacy@news3.tilbu.nb.home.nl...

wel

3 fase misschien ?

Schijnbaar

Bij een Ohmse belasting ?

Hersenkronkel of dementeren ?

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:403e6d68$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net...

hebben.

eens

Is een travo Ohms dan?

Reply to
Ruud van de Leensel

"Ruud van de Leensel" schreef in bericht news:c1lqoi$v55$ snipped-for-privacy@news2.tilbu.nb.home.nl...

Welke trafo ? Of uhhh bedoel je die in de wijkcentrale staat waar ze van 10 KV 220 Volt maken ?

Mijn schoonvader zeg dat een 12V 50Watt lamp goedkoper is in gebruik dan een 220V 50Watt lamp omdat een 12V 50Watt lamp minder vermogen verbruikt dan een 220V 50Watt lamp.

Volgens mij is en blijft een lampje van 12 Volt of 220 Volt een Ohmse belasting.

--
[...]

Misschien uw schoonvader gelijkgeven om er later nog mee overeen te komen. Vraag hem misschien eens of een koffizet van 1000Watt meer verbruikt dan een van 750Watt om uw koffie te zetten.

Reply to
edg

Zou het niet eerder liggen aan het feit dat "schoonvaders" het "beter" denken te weten?

50 Watt = 50watt Alleen bij 12 volt heb je nog te maken met trafo verliezen! Bij 220v lamp niet, Alles wordt in licht en warmte omgezet. Succes met het uitleggen aan schoonpa :-)

M.v.gr A.stolwijk

Reply to
A.Stolwijk

"A.Stolwijk" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@wanadoo.nl...

Welke trafoverliezen ?????? Branden lampje tegenwoordig niet meer gelijkspanning......uit een accu bv ?

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

komen.

Das ook een optie, Zeker als het een rijke schoonvader is ;-))

Gilbert

Reply to
Gilbert