Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Ik heb thuis een garage onder het huis met afstandsbedieningen om open en dicht te doen. Het probleem is dat de garagedeur nog wel eens open blijft staan, met kinderen in huis wordt die vaak als in- en uitgang gebruikt. Je ziet vanuit het huis niet dat de garagedeur openstaat.

Om te voorkomen dat het huis wordt leeggestolen heb ik in de VS een draadloos signaleringssysteempje gekocht dat met een groene led aangeeft dat de deur dicht is. Dat werkt behoorlijk goed. Enige probleem is dat het lampje nauwelijks opvalt in de woonkamer, het kastje van de ontvanger op de muur schroeven zou beter werken, maar het is nogal lelijk. Het gaat om deze:

Mijn plan is om die ontvanger om te bouwen tot een 220v schakelaar en daarmee een schemerlamp aan te sturen die aangeeft dat de garage beneden openstaat.

Mijn electronicavaardigheden zijn beperkt, in heb de klok wel horen luiden, maar welke klepel er bij hoort...?

Ik heb het ontvangerkastje opengeschroefd en met een multimeter twee plaatsen gevonden waar 5.5v op staat als de deur dicht is en 0v als de deur open is.

Mijn eerste idee zou zijn om daar een relais op aan te sluiten, maar ik vraag me af of dat kastje dat wel kan trekken, een led verbruikt natuurlijk niet zoveel stroom en een relais een stuk meer.

Ik kwam op het Internet tegen dat een Solid State Relay misschien een betere keus zou zijn omdat dat minder stroom verbruikt. Op de Conrad website vond ik bijvoorbeeld deze:

Zou dat een goede oplossing zijn voor mijn probleem? Een 220v lamp aansluiten over de outputaansluitingen en de 5.5v stroom van de ontvanger over de inputaansluitingen.

Heb ik het juist dat 'Nulspanningschakelend' betekent dat de schemerlamp zal branden als er *geen* spanning van de ontvanger komt?

Zijn er betere opties?

Bedankt voor eventuele hulp!

X.

Reply to
Ximinez

"Ximinez" schreef in bericht news:62ab2$4e5262d7$4dfb4652$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Dat component lijkt me uitstekend geschikt voor je doel. Er zijn een paar zaken waar je wel even op moet letten.

De belangrijkste is elektrische veiligheid. Het ding moet in een of ander kastje gebouwd worden dat niet zonder gereedschap te openen is en waar je op geen enkele manier de netspanning kunt aanraken.

Een mechanisch stevige opbouw is in dit verband ook van belang. Het aansluiten op je deuropener vereist ook enige aandacht.

Controleer of de punten waar je die 5,5V ook de nodige stroom kunnen leveren zonder de werking van het geheel te verstoren. De spanning over de groen LED zelf is te laag maar in serie met die LED staat waarschijnlijk een weerstandje. De spanning over die combinatie zal wel hoog genoeg zijn. De vraag is dan of de stroom die daar geleverd kan worden ook op langere termijn groot genoeg is. Waarschijnlijk wel maar je zou gek staan kijken als de zaak op een dag niet meer zou werken en het zou blijken dat je de uitgang van een microcontroller hebt opgeblazen. Even kijken waar de spoortjes precies vandaan komen en waar ze heengaan (of omgekeerd) kan al veel leren. Ook de waarde van de serieweerstand (even aangenomen dat hij er is) en de grootte van de stroom door de LED zijn in dit verband van belang. De spanning over de LED is waarschijnlijk zo'n 2V maar als dat niet zo is, is dat des te belangrijker.

Ten overvloede: Verwissel de plus en de min niet.

Nulschakelend wil zeggen dat de SSR op een nuldoorgang van de netspanning wacht om in te schakelen. Ietsjes beter voor je lamp en minder of geen storende inschakelklik uit de luidsprekers van je Hifi-set.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ik denk dat ze bedoelen dat er geschakeld wordt tijdens de nuldoorgang van de 230 V sinus, het voordeel is dat het geen storingen opwekt in andere apparatuur wat op dezelfde groep zit aangesloten. Die +5 V kan je prima gebruiken als schakelspanning voor het solid state relais. Het ledje kan je laten zitten.

Maurits

Reply to
Maurits

"Ximinez" schreef in bericht news:62ab2$4e5262d7$4dfb4652$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Nee. Als je het soloid state relais aansluit op de spanning waarop het ledje brandt, dan zal de schemerlamp(of wat dan ook) branden gelijk het moment het ledje aan is.

Reply to
(on)wijs man

Die conclusie trok ik ook al uit de twee eerdere (overigens zeer hulpvaardige) reacties dat is inderdaad niet de bedoeling. SSR's met een breek contact bestaan zeker niet...? Dan wordt het plan B: een SSR dat

12v schakelt en een gewoon relais aanstuurt met een maak en breek contact.

X.

Reply to
Ximinez

Inderdaad, zeker met kinderen in huis. Ik denk dat ik de hele boel (ontvanger/12v voeding/relais) in een kastje ga bouwen.

De led krijgt iets van 2.2v in serie met een weerstandje. De combinatie krijgt zoals gezegd 5.5v (volgens mijn meter).

Ik zal eens kijken of ik de cijfertjes op de ic kan lezen.

Duidelijk.

Dat is helaas fataal, want dat betekent dat dat de schemerlamp aangaat met de led en dat moest precies omgekeerd.

Bedankt voor je reactie!

X.

Reply to
Ximinez

Helaas moet ik iets anders verzinnen omdat de lamp het tegenovergestelde moet doen van het ledje.

Dank voor je reactie.

X.

Reply to
Ximinez

Zoek het eens in een compleet andere richting: een draadloze webcam. Kun je niet alleen de garagedeur, maar ook de kinderen mee in de gaten houden. ;-)

Dat maakt het aansluiten iets lastiger maar nu ook weer geen heksentoer. Aangezien in het kastje kunt komen, kun je daar ongetwijfeld ook de 0V en de voedingsspanning (5V of 5,5V) vinden. Met een weerstand en een transistor maak je dan een omkeerschakeling waarmee je dan de SSR wel op de juiste manier aan kunt sturen. Zie hieronder. Wel een schrijfmachinefont gebruiken, bijvoorbeeld Courier New.

-+----+5V | | ___ |< PNP bijv. ---|___|-----| BC556,BC557, 8k2 |\ 2N3906 oid 0-5,5V | schakelspanning | .-------. | + | | ~|----- | SSR |naar | |schemerlamp | - ~|----- '-------' | | ----------------+----- 0V created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ximinez wrote: | Helaas moet ik iets anders verzinnen omdat de lamp het tegenovergestelde | moet doen van het ledje.

Als je het solid state relais niet tussen de schakelspanning en de 0V zet, maar tussen de 5,5V en de schakelspanning, dan zou het relais aan moeten gaan als de spanning 0V is. Maar het zou kunnen dat er dan niet voldoende stroom gaat lopen om het relais te bedienen. In dat geval kun je het signaal inverteren met een NPN transistor en twee weerstanden.

--
Dick
Reply to

Dit probleem is heel makkelijk op te lossen. Zoals je hierboven beschreef, heb je met de multimeter in ieder geval 1 plaats gevonden waarop 5,5 volt staat als de deur dicht is. Voor het gemak noem ik dit even X.

Dus als je een relais aansluit op de 0 en de X, dan gaat de lamp aan als de deur dicht is, en dat moet niet, het moet net andersom.

Dit is makkelijk op te lossen: Sluit het relais niet aan op de 0 en de X, maar op de +5V en de X.

Je moet dan alleen nog even in het ontvangerkastje een plek vinden die gewoon altijd +5V is...

Martin

--
... Jezus leeft! http://www.bestaatdehemel.nl
--- Sylpheed 2.5.0 (GTK+ 2.12.12; i486-pc-linux-gnu)

"(on)wijs man" schreef in bericht news:j2uh7p$38d$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

De meeste relais hebben een wissel-schakelkontakt. Dus heb je het zelf in de hand.

Reply to
Q.Pieters

Ja maar solid state relais meestal niet...

Een NO microswitch met een kleine 12V trafo en een 12v lamp? microswitch op garagdeur monteren zo dat de switch wordt ingedrukt. Voor voeding zou je bv zo'n lader kunnen gebruiken die je rechtstreek in een stopcontact steekt, ben je gelijk van het veiligheidsprobleem af.

Reply to
Bozweb

Nee, ik zoek iets dat mijn aandacht trekt, niet iets wat ik de hele tijd in de gaten moet houden. En ik heb liever geen permanent ingeschakelde beeldschermen in de woonkamer. Die heb ik elders al genoeg ;)

X.

Reply to
Ximinez

Klinkt goed, alleen de spanning van de stekkervoeding is 12v. Misschien kan ik wel ergens een permanente +5v vinden of kan het ook met +12v? Ander vraagje, die SSR was gekozen omdat die weinig stroom trekt, kan ik met deze constructie geen gewoon relais gebruiken? Komt de stroom die het relais voedt dan niet direct van de permanente voeding?

X.

Reply to
Ximinez

Bedrading trekken van de garage naar de woonkamer is nogal een klus, anders was ik niet begonnen met een wireless oplossing.

X.

Reply to
Ximinez

Ik zal het eens proberen.

X.

Reply to
Ximinez

Nee, met deze schakeling mag je niet bovenaan een +12V voeding gebruiken en het stuursignaal 0/5,5V houden, dan zal het relais permanent aan gaan.

Als het stuursignaal 0/5,5V is, zul je ook wel ergens een 5,5V voeding hebben. Die moet je kunnen gebruiken.

Als je een 5V relais hebt moet dat i.p.v. het SSR gebruikt kunen worden, let er alleen op dat de 5V voeding voldoende stroom kan leveren. Een elektromechanisch relais trekt meestal wat meer stroom dat een SSR.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If God wanted us to have a President, He would have sent us a candidate.
		-- Jerry Dreshfield
Reply to
Stef

Een gewoon relais is een inductieve belasting, dat geeft bij het uitschakelen een spanningspiek die je weer moet afleiden met een diode. Ook trekt een relais waarmee je veilig 220v kunt schakelen wellicht weer wat meer stroom bij 5v dan je met zo'n BC557 zou willen schakelen.

Ik zou maar gewoon een solid state relais gebruiken, dat is in handen van een ondeskundige een makkelijker te hanteren onderdeel.