Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Ik heb thuis een garage onder het huis met afstandsbedieningen om open
en dicht te doen. Het probleem is dat de garagedeur nog wel eens open
blijft staan, met kinderen in huis wordt die vaak als in- en uitgang
gebruikt. Je ziet vanuit het huis niet dat de garagedeur openstaat.

Om te voorkomen dat het huis wordt leeggestolen heb ik in de VS een
draadloos signaleringssysteempje gekocht dat met een groene led aangeeft
dat de deur dicht is. Dat werkt behoorlijk goed. Enige probleem is dat
het lampje nauwelijks opvalt in de woonkamer, het kastje van de
ontvanger op de muur schroeven zou beter werken, maar het is nogal
lelijk. Het gaat om deze:

https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Mijn plan is om die ontvanger om te bouwen tot een 220v schakelaar en
daarmee een schemerlamp aan te sturen die aangeeft dat de garage beneden
openstaat.

Mijn electronicavaardigheden zijn beperkt, in heb de klok wel horen
luiden, maar welke klepel er bij hoort...?

Ik heb het ontvangerkastje opengeschroefd en met een multimeter twee
plaatsen gevonden waar 5.5v op staat als de deur dicht is en 0v als de
deur open is.

Mijn eerste idee zou zijn om daar een relais op aan te sluiten, maar ik
vraag me af of dat kastje dat wel kan trekken, een led verbruikt
natuurlijk niet zoveel stroom en een relais een stuk meer.

Ik kwam op het Internet tegen dat een Solid State Relay misschien een
betere keus zou zijn omdat dat minder stroom verbruikt. Op de Conrad
website vond ik bijvoorbeeld deze:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel18%6635

Zou dat een goede oplossing zijn voor mijn probleem? Een 220v lamp
aansluiten over de outputaansluitingen en de 5.5v stroom van de
ontvanger over de inputaansluitingen.

Heb ik het juist dat 'Nulspanningschakelend' betekent dat de schemerlamp
zal branden als er *geen* spanning van de ontvanger komt?

Zijn er betere opties?

Bedankt voor eventuele hulp!

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Dat component lijkt me uitstekend geschikt voor je doel. Er zijn een paar
zaken waar je wel even op moet letten.

De belangrijkste is elektrische veiligheid. Het ding moet in een of ander
kastje gebouwd worden dat niet zonder gereedschap te openen is en waar je op
geen enkele manier de netspanning kunt aanraken.

Een mechanisch stevige opbouw is in dit verband ook van belang. Het
aansluiten op je deuropener vereist ook enige aandacht.

Controleer of de punten waar je die 5,5V ook de nodige stroom kunnen leveren
zonder de werking van het geheel te verstoren. De spanning over de groen LED
zelf is te laag maar in serie met die LED staat waarschijnlijk een
weerstandje. De spanning over die combinatie zal wel hoog genoeg zijn. De
vraag is dan of de stroom die daar geleverd kan worden ook op langere
termijn groot genoeg is. Waarschijnlijk wel maar je zou gek staan kijken als
de zaak op een dag niet meer zou werken en het zou blijken dat je de uitgang
van een microcontroller hebt opgeblazen. Even kijken waar de spoortjes
precies vandaan komen en waar ze heengaan (of omgekeerd) kan al veel leren.
Ook de waarde van de serieweerstand (even aangenomen dat hij er is) en de
grootte van de stroom door de LED zijn in dit verband van belang. De
spanning over de LED is waarschijnlijk zo'n 2V maar als dat niet zo is, is
dat des te belangrijker.

Ten overvloede: Verwissel de plus en de min niet.

Nulschakelend wil zeggen dat de SSR op een nuldoorgang van de netspanning
wacht om in te schakelen. Ietsjes beter voor je lamp en minder of geen
storende inschakelklik uit de luidsprekers van je Hifi-set.

petrus bitbyter

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Ik denk dat ze bedoelen dat er geschakeld wordt tijdens de nuldoorgang
van de 230 V sinus, het voordeel is dat het geen storingen opwekt in
andere apparatuur wat op dezelfde groep zit aangesloten.
Die +5 V kan je prima gebruiken als schakelspanning voor het solid state
relais. Het ledje kan je laten zitten.

Maurits

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Helaas moet ik iets anders verzinnen omdat de lamp het tegenovergestelde
moet doen van het ledje.

Dank voor je reactie.

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Zoek het eens in een compleet andere richting: een
draadloze webcam. Kun je niet alleen de garagedeur,
maar ook de kinderen mee in de gaten houden. ;-)
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel99%0764

-p

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Nee, ik zoek iets dat mijn aandacht trekt, niet iets wat ik de hele tijd
in de gaten moet houden. En ik heb liever geen permanent ingeschakelde
beeldschermen in de woonkamer. Die heb ik elders al genoeg ;)

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Dat maakt het aansluiten iets lastiger maar nu ook weer geen heksentoer.
Aangezien in het kastje kunt komen, kun je daar ongetwijfeld ook de 0V en de
voedingsspanning (5V of 5,5V) vinden. Met een weerstand en een transistor
maak je dan een omkeerschakeling waarmee je dan de SSR wel op de juiste
manier aan kunt sturen. Zie hieronder. Wel een schrijfmachinefont gebruiken,
bijvoorbeeld Courier New.

                   -+----+5V

         ___      |<  PNP bijv.
     ---|___|-----|   BC556,BC557,
         8k2      |\  2N3906 oid
 0-5,5V             |
 schakelspanning    |
                  .-------.
                  | +     |
                  |      ~|-----
                  |  SSR  |naar
                  |       |schemerlamp
                  | -    ~|-----
                  '-------'

    ----------------+----- 0V
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

petrus bitbyter

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Klinkt goed, alleen de spanning van de stekkervoeding is 12v. Misschien
kan ik wel ergens een permanente +5v vinden of kan het ook met +12v?
Ander vraagje, die SSR was gekozen omdat die weinig stroom trekt, kan ik
met deze constructie geen gewoon relais gebruiken? Komt de stroom die
het relais voedt dan niet direct van de permanente voeding?

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
In nl.hobby.elektronica,

Nee, met deze schakeling mag je niet bovenaan een +12V voeding gebruiken
en het stuursignaal 0/5,5V houden, dan zal het relais permanent aan gaan.

Als het stuursignaal 0/5,5V is, zul je ook wel ergens een 5,5V voeding
hebben. Die moet je kunnen gebruiken.

Als je een 5V relais hebt moet dat i.p.v. het SSR gebruikt kunen worden,
let er alleen op dat de 5V voeding voldoende stroom kan leveren. Een
elektromechanisch relais trekt meestal wat meer stroom dat een SSR.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If God wanted us to have a President, He would have sent us a candidate.
Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Een gewoon relais is een inductieve belasting, dat geeft bij het uitschakelen
een spanningspiek die je weer moet afleiden met een diode.
Ook trekt een relais waarmee je veilig 220v kunt schakelen wellicht weer
wat meer stroom bij 5v dan je met zo'n BC557 zou willen schakelen.

Ik zou maar gewoon een solid state relais gebruiken, dat is in handen
van een ondeskundige een makkelijker te hanteren onderdeel.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Helaas, deze schakeling kan niet met 12V gevoed worden als de stuurspanning
maximaal 5V is. Er is wel een oplossing, wat zeg ik een aantal oplossingen.

Het eenvoudigste is kijken waar is het kastje een 5V voeding zit. Gezien het
feit dat je een 5,5V stuurspanning hebt, kan het bijna niet anders of die
moet er zijn.

Is die 5V onvindbaar, dan kun je hem zelf maken. Ziehier twee manieren
              ___                         ____
 uit ---+----|___|---- in                |    |
 5Vdc   |     560R   12Vdc   uit ----+---|7805|--+--- in
        |                    5Vdc    |   |____|  |   12Vdc
        |                            |     |     |
        |                            |     |     |
        | Zener                     ---    |    ---
        Z diode                     ---    |    ---
        A 5,1V                       |100nF|     |100n
        | 250mW                      |     |     |
        |                            |     |     |
        |                            |     |     |
    ----+------------           -----+-----+-----+----
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Je kunt natuurlijk ook de schakelspanning versterken. Omdat versterken ook
omkeren betekent, zijn hier twee NPN-transistors gebruikt.

                  +------+--- 12Vdc
                  |      |
                 .-.     |
                 | |5k6  |
                 | |     |
                 '-'     |
                  +----|   BC546,BC547,
                  |    |>  2N3904 oid
                  |      |
                  |      |
       ___      |/     .-------.
------|___|-----|      | +     |
       8k2      |>     |      ~|-----
0-5,5V            |    |  SSR  |naar
schakelspanning   |    |       |schemerlamp
                  |    | -    ~|-----
                  |    '-------'
                  |      |
                  |      |
------------------+------+----- 0V
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

petrus bitbyter

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Thanks. Een 5VDC/240VAC SSR in combinatie met garagedeur's
sensoromkeertruc klinkt mij nu als de simpelste oplossing in de oren
(hoe minder soldeer hoe beter).

Mooi programmaatje waar je die schema's mee maakt!

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
| Helaas moet ik iets anders verzinnen omdat de lamp het tegenovergestelde
| moet doen van het ledje.

Als je het solid state relais niet tussen de schakelspanning en de 0V
zet, maar tussen de 5,5V en de schakelspanning, dan zou het relais aan
moeten gaan als de spanning 0V is. Maar het zou kunnen dat er dan niet
voldoende stroom gaat lopen om het relais te bedienen. In dat geval
kun je het signaal inverteren met een NPN transistor en twee
weerstanden.

--
Dick

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Inderdaad, zeker met kinderen in huis. Ik denk dat ik de hele boel
(ontvanger/12v voeding/relais) in een kastje ga bouwen.

De led krijgt iets van 2.2v in serie met een weerstandje. De combinatie
krijgt zoals gezegd 5.5v (volgens mijn meter).

Ik zal eens kijken of ik de cijfertjes op de ic kan lezen.

Duidelijk.

Dat is helaas fataal, want dat betekent dat dat de schemerlamp aangaat
met de led en dat moest precies omgekeerd.

Bedankt voor je reactie!

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Nee. Als je het soloid state relais aansluit op de spanning waarop het
ledje brandt, dan zal de schemerlamp(of wat dan ook) branden gelijk het
moment het ledje aan is.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Die conclusie trok ik ook al uit de twee eerdere (overigens zeer
hulpvaardige) reacties dat is inderdaad niet de bedoeling. SSR's met een
breek contact bestaan zeker niet...? Dan wordt het plan B: een SSR dat
12v schakelt en een gewoon relais aanstuurt met een maak en breek contact.

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Dit probleem is heel makkelijk op te lossen.
Zoals je hierboven beschreef, heb je met de multimeter in ieder geval 1
plaats gevonden waarop 5,5 volt staat als de deur dicht is. Voor het
gemak noem ik dit even X.

Dus als je een relais aansluit op de 0 en de X, dan gaat de lamp aan
als de deur dicht is, en dat moet niet, het moet net andersom.

Dit is makkelijk op te lossen:
Sluit het relais niet aan op de 0 en de X, maar op de +5V en de X.

Je moet dan alleen nog even in het ontvangerkastje een plek vinden die
gewoon altijd +5V is...

Martin

--
... Jezus leeft! http://www.bestaatdehemel.nl
--- Sylpheed 2.5.0 (GTK+ 2.12.12; i486-pc-linux-gnu)
Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje
https://garagedoors.wordpress.com/2010/02/11/did-you-remember-to-close-the-garage-door /

Ik zal het eens proberen.

X.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

De meeste relais hebben een wissel-schakelkontakt. Dus heb je het zelf in de
hand.

Re: Een 220v lamp schakelen met de spanning van een ledje

Ja maar solid state relais meestal niet...

Site Timeline