USB->Serial revisited

Hejhå!

Jag går vidare med denna fråga som vi diskuterade för något år sedan.

Det handlar alltså om USB-till-RS232-adaptrar. Och problemet var att XP fick blåskärmar troligen p.g.a dåliga drivrutiner och overflow när data skickas in på porten. Den gemensamma nämnaren var företaget Prolific som tillverkar elektroniken som majoriteten av dessa adaptrar bygger på (och dess drivis ser2pl.sys).

I våras hittade jag en ny tillverkare av dessa kretsar, FTDI.

Någon som provat denna? Antingen deras kretsar eller kanske någon adapter som bygger på den, t.ex. deras egna "US232B evaluation cable" som säljs av Lawicel
här i Sverige.

Annars får jag väl köpa en själv och ev. bita surt igen.

--
Reply to
Sado

Hallo--tjena--moss!

Jag anv=E4nder USBRS232 adapter varje dag i mitt jobb, ska jag vara exakt s=E5 har jag 3 stycken kopplade mot en USB-hub f=F6r kring utrustning. Det du beskriver har jag haft extrema problem med, och framf=F6r allt d=E5 jag anv=E4nder flera och byter port nummer per adapter. Ett flertal ras p=E5 min laptopp tror jag beror p=E5 att jag kastade om USB:n i hubben eller direkt i datorn f=F6r att sedan tvinga om portnumret.

Under denna tid hittade jag aldrig en drivare f=F6r XP utan det vart alltid f=F6r NT/2000. Och fler data haveri och bl=E5sk=E4rmar

Men nu har jag hittat en ser2pl.sys f=F6r XP och sedan dess har jag inte haft en enda uns av problem.

Jag mailar dig g=E4rna den (51,6kB) och den fungerar utm=E4rkt p=E5 2 olika adaptrar ink=F6pta p=E5 Dustin.

Reply to
Grodan Boll

Jag har mailat drivaren och h=E4r nedan =E4r l=E4nkar till de adaptrar jag k=F6pt av Dustin och anv=E4nder numera utan strul.

Grodan Boll

Det tackar vi för. Tyvärr är mailadressen fejk, men du får gärna prova igen på sado(ätt)telia(pönkt)com :)

Jag har provat bl.a. en adapter från Aten, UC-232A som säljs på Elfa. (Väldigt lik den första av dina länkar) Om jag kör med den nya, XP-signerade drivrutinen som följer med (v2.0.0.18) så blir det bara en massa problem. Däremot så hittade jag en osignerad 2000-drivare v1.5 som fungerar bättre. Men det känns ändå något osäkert.

Ska kanske prova Dustins grejer istället.

Reply to
Sado

Den f=F6rsta =E4r av m=E4rket "Aten" och XP-signade ser2pl.sys som jag hittat p=E5 n=E4tet =E4r tyv=E4rr v2.0.0.18 dock l=E5g den i en mapp med versions ID 1.5.

S=E5 tyv=E4rr s=E5 kanske jag skickar p=E5 dig en version du redan har om man ska f=F6lja ID.

Men som sagt sedan jag fick tag i denna har jag inte haft en enda bl=E5sk=E4rm som jag oftast fick vid uppstart och USB satt inkopplad.

Och n=E4r jag kollar i installationsinfo filen s=E5 st=E5r det NT/2000

Jag f=F6rs=F6kte hitta l=E4nken till var jag laddade ner drivaren men hittade en annan. H=E4r =E4r l=E4nken och katalognamnen =E4r inte riktigt samma h=E4r n=E4r man =F6ppnar nedladdad drivare.

Och jag provar att maila den jag har som fungerar f=F6r mig.

Reply to
Grodan Boll