TV och Boxer - Page 2

Re: TV och Boxer

PDC används inte. (OK, det lär finnas beskrivet i någon obskyr del av
DVB-standarden men det är ingen som använder det) Det som Sagem kör
med verkar vara något liknande "Accurate Recording" som används i UK,
men det kommer sannolikt inte att fungera i Sverige (heller).

För övrigt ryktas det om att version 0.8.6 skall läggas ut under v14.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

Är det buggar kring denna funktion som ställt till med inspelningsproblemen
tidigare?
Och är i så fall dessa problem åtgärdade nu?

Och vilka är förbättringarna i denna version?

Jag skulle gärna vilja läsa en bra lista över fel rättade.

Har t ex noterat en försämring till: i programguiden minns inte längre boxen
vilket läge (vill ha listvy) jag hade före senaste avstängningen - den
återställer sig alltid till läget jag inte vill ha (grid-vy). Före
uppdateringen vill jag minnas att boxen kom ihåg mitt läge ända till nästa
gång man var tvugnen att boota om dvs bryta strömtillförseln.

Eller går det att byta till mitt ösnkade defaultläge i någon meny som jag
missat?

/Patrik

Re: TV och Boxer

Har inte följt rapporteringen så ingående att jag vågar mig på att
svara där.

Kolla http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic15%0865

Tydligen kunde övergång mellan regionalt program och riksprogram finta
bort boxen, det skall vara löst. Vet inte om några andra buggar rättats.

Tyvärr är boxtillverkarna generellt usla på att tillhandahålla "change
log"

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

Nix, idag kom beviset på att senaste uppdateringen av boxens mjukvara inte
hjälper. Tänkte se aktuellt och spela in Wallander på tv4. Satte boxjäveln
igång att spela in kl 2100 tror ni?

Rätt gissat, istället hängde den sig i läget att när man stänger av så
dimmas kanalsiffran man ser på men den sätnger inte av ordentligt. Dra ut
strömsladden för hård ombootning enda lösningen och sen sätter den igång och
spelar in.

Vad ska man med timer då man måste passa boxen för inspelning?

Hade inte sverker tagit upp canal digital så många gånger hade jag snabbt
bytt till dem.

/Patrik

Re: TV och Boxer
On Sun, 30 Mar 2008 22:43:15 +0200, "Patrik Törnkvist"

Hela den här branschen är mycket omogen fortfarande!

misslyckad uppdatering.... Re: TV och Boxer
Och imorse var det dax för ny programvaruuppdatering. tryckte OK för att
installera och direkt komemr felemdelandet Err009 upp i displayen. Står det
något om felkoder i manualen - nix. Trycker OK och boxen startar om men med
oförändrad mjukvaruversion 0.8.2Btv.

Ringer skämtet SAGEMsupport och pratar med någon där som inte tyckte jag
skulle tryckt OK mvid felkoden utan istället då dragit ut antenn-och
elsladden men kunde inte förklara varför jag skulle göra så.

Det går enligt supporten inte att forcera hämtning av mjukvaran utan "den
finns ju i luften nu och den kommer igen sen någon gång".

Än en gång har SAGEM och deras supoprt briljerat med att inte leverera något
vettigt.

/Patrik, ytterligare ett steg närmare canal digital.

och

Re: misslyckad uppdatering.... Re: TV och Boxer
On Fri, 4 Apr 2008 15:50:39 +0200, "Patrik Törnkvist"

Ja Sachämm är ju franskt  :-)

4:e försöket = uppdatering... Re: misslyckad uppdatering.... Re: TV och Boxer

det
med
"den
något

På fjärde försöket att uppdatera (de tre första med Err009 som resultat) så
lyckas jag komma upp till 0.8.6 BTV. Att versionen börjar med 0. låter som
betaversioner i mina öron och funktionen verkar ju vara på det stadiet.
Fortfarande minns inte boxen listvy framför gridvy efter avstängning.
Hitills en lyckad timerinspelning och inga misslycklade jag har på känn att
det förhållande kommer att ändras inom kort.

Ha en bra dag!

/Patrik

Re: TV och Boxer

,

Jag som är en av de missnöjda innehavarna av SAGEMbox har bara fått en
uppdatering och kan ännun inte säga om det bilr bättre eller sämre eller
oförändrat. De programmerade inspelningarna uteblev ju slumpmässigt och
huittls kan ju slumpen stått på min sida alternativt så är felen borta.

Återstår att se men hoppas det funkar.

/Patrik

Re: TV och Boxer

Setup boxars programvara är inte vatten värt. Ren skit.
Ingen box hittils verkar vara fungerande. Bäst verkar vara att köra en
riktig pc med ett pålitligt os. Om man inte ska vara fysiskt närvarande och
se till att saker fungerar.

Re: TV och Boxer

Nja, det beror kanske på vad man menar med kvalitet och vilka aspekter
som bedöms. Skulle nog påstå att de tillhör de bättre i många fall,
vilket förstås inte säger så mycket. Har haft oturen att mickla med
boxar av en del andra fabrikat och det är makalöst hur många riktigt
usla boxar det finns. Mjukvaran i Dilogs dubbeltunerboxar lämnar dock
en del övrigt att önska.

Men när det gäller mottagning i områden med dålig signal så vet jag
många som har haft strul med andra boxar men fått det att funka
problemfritt med Dilog. Kompisen är antenninstallatör och har lekt
lite med hur dålig signal hans gamla DT355 klarar, och även när han
knappt får sina riktiga instrument att fungera så löser boxen det ändå
utan problem.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer
On Fri, 22 Feb 2008 11:40:57 +0000 (UTC), Henrik Johnsson

Det är dessvärre riktigt dåligt med vissa boxar.  Rent skräp!
Gamla Sagem-boxar hade en mycket bra tuner, det har inte de nyare.
Jag vet idag inte vad jag skulle våga köpa.
Helt klart bör den klara MPEG4 och ha bra tuner, annars köper jag inte.

Re: TV och Boxer

Och du har ställt in den på rätt frekvens innan du mäter? Att båda
staplarna pendlar en smula är normalt, lite större svängningar i
signalnivän men sällan mer än +/- 5 procentenheter. Har man låg
signalnivå så kan man ju tänka sig att det finns en brytpunkt där
signalkvaliteten kollapsar helt och därmed får kraftigare svängningar.

Att jag tjatar om det där med mätning på rätt frekvens är för att om
det varit så svajiga signaler som det verkar på din beskrivning så
borde det nästan inte funkat alls, och det är ett vanligt misstag med
dessa boxar.

Vill man slippa höra tutandet medan man mäter så går det att stänga av
med mute-knappen (funkar åtminstone så på min box).

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

Så här skriver boxer på sin hemsida:

Tillfälligt problem med CA-moduler

Vi har för närvarande problem med att bilden fryser med jämna mellanrum när
man tittar på kodade kanaler. Problemet uppstår endast vid användande av
CA-modul dvs då din mottagare är inbyggd i TV:n. Vad felet beror på är inte
känt i dagsläget. Felsökning pågår hos Teracom.

Malte

begin 666 invis.gif
`
end