Tunerfel - Hitachi VT-F660E

Tunern i min Hitachi-video VT-F660E ger "blåskärm" av och till (inget uppenbart samband med om den är "varm" eller inte, utan det förefaller vara helt slumpmässigt), och jag tar tacksamt emot alla ev tips om felorsaken!

/ mw

Reply to
mw

Har du kollat så det inte är TV.n? Janne

Reply to
Janne

Jodå! :-) Med 100%-ig säkerhet...

/ mw

Reply to
mw

"mw" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

uppenbart

Är det den tunern som är "tvådelad" ? Alltså både tuner och MF sitter ihop i nån sorts specialkonstruktion. Om det är den (vanligt fel i.s.f.) så sitter det en stiftlist som förbinder enheterna. Dess stift brukar lossa i lödningarna. /Morgan
Reply to
Morgan

Har just "brutit upp" burken (f ö märkt "1730403, TMUG2-128A, 7310M66A"), och i den sitter mycket riktigt två PCB förbundna med en brygga (ser inte om det är en stiftlist) med 3 förbindelser. Enligt servicemanualen som jag nyss laddat hem och kollat i består den blockmässigt av RF converter, tuner och IF. Servicemanualen nämner inget ytterligare om tunern öht... Är detta vad du syftar på??

Ska ta mig an dessa lödningar och får hoppas på att just detta är felet. (I övrigt var alla dessa ytmonterade komp för smått för mig och min lödutrustning... :-)

Tack för tipset, Morgan!!

/ mw

Reply to
mw

> [...]

Ska ta mig an dessa lödningar och får hoppas på att just detta är felet. (I övrigt var alla dessa ytmonterade komp för smått för mig och min lödutrustning... :-)

Brygga var ordet jag aldrig kom på :-))

| Enligt servicemanualen som jag nyss laddat hem och kollat i består den | blockmässigt av RF converter, tuner och IF. Servicemanualen nämner inget | ytterligare om tunern öht... | Är detta vad du syftar på??

Ja det är det , titta på lödningarna under bra belysning och konstatera att dom behöver en omgång. /Morgan

Reply to
Morgan

Har nu åtgärdat det hela (och insett att jag behöver läsglasögon... :-), och det tycks ha gjort susen! Stort tack, Morgan!

/ mw

Reply to
mw