divx på dvdspelare

Vissa dvdspelare sägs spela upp divx. Klarar den alla divx? ex. dx50. Och
när det kommer
nya divx format hur klarar den det?

Re: divx på dvdspelare

Det är olika på olika spelare. Jag har en Lumatron DVX1020, inköpt på Coop
Forum för mycket rimliga 995:-, och den är jag väldigt nöjd med. Den har
svalt allt jag matat den med hittills: DivX 3.11, 5.0, XviD och till och med
nån mysko DivX 4 som inte ens min dator vill spela. En nackdel är att den
inte visar text till divx-filmer, men det finns en uppdatering som ska fixa
detta (har inte testat den dock). Just det att det går att uppdatera
spelaren borde göra den hyfsat framtidssäker, så länge formatet i grunden är
mpeg4 så bör den funka.

En sak som retar mig litegrann med den: Användargränssnittet är inte
speciellt bra, man ser alldeles för få tecken på filnamnen. Tex har jag en
mp3-skiva med massor av Iron Maiden-album, och mapparna heter "Iron Maiden -
Fear of the dark" osv. Då ser man bara "Iron Maiden - ", alltså inte vad
albumet heter, så man får gissa på vilket som är vilket.

Men sen var den ju så billig också så för min del har det varit med i planen
redan från början att köpa en ny om ett tag när det kommer fler, bättre och
billigare spelare som har hårddisk, dvd-r och nätverksanslutning.

/Erik

Re: divx på dvdspelare

> [...]
och
| billigare spelare som har hårddisk, dvd-r och nätverksanslutning.

Det är rätt Erik , så ska man resonera.
Köper man billigt så ska man också sänka kraven.
/Morgan

Re: divx på dvdspelare

Det kommer alltid något nytt format..
(t.ex. mpeg-7)

En spelare, En mjukvara..

Dvs en PC utan bildskärm och tangentbord.

Med en PC i stereo-låde-format så kan man byta komponenter efter behov, och
framförallt byta _mjukvaran_. Det är nog större risk att t.ex mplayer
uppdaterar än att en specifik tillverkare gör det. Plus risken med EOL,
konkurs, uppköp etc.

Re: divx på dvdspelare
fixa

Jo, men som jag skrev längre ner så är den här maskinen inte tänkt som en
evighetslösning. För tillfället fyller den mina krav bra (och sen kan den gå
i pension i sovrummet eller hemma hos morsan).

planen
och
och

Faktum är att spelaren ersatte mitt tidigare försök till HTPC, en pc kopplad
till teven och stereon, och med fjärrkontroll, lan och dvd-läsare. Jag
tröttnade på att vänta på uppstart, strula med codecs och meka med myHTPC
för att få användargränssnittet funktionsdugligt via fjärrisen. Dessutom
väsnades den friskt, och jag ville inte lägga tusenlappar på att få den
tyst. Så, jag får leva med att ha allt på skivor, men slipper de andra
problemen (hade inte nåt tv-kort i datorn så jag kunde inte spela in med den
heller). Det bästa vore förstås en kombination, men jag är ändå nöjd.
Dessutom fick jag en tusenlapp över efter att ha sålt datorn för 2000.

Mvh,
Erik

Re: divx på dvdspelare
On Tue, 05 Oct 2004 17:25:25 GMT, "Erik Eriksson"

Den spelaren låter intressant, har några frågor om den
Spelar den divx i när de ligger brända på en dvdskiva?
Går det att spela fram/bakåt i divx?

Re: divx på dvdspelare

Något som kan vara värt att tänka på:
 * DivX versioner som stödjs
 * Filsystem som stödjs (RockRidge, Iso9660, Juliet, hsfs etc..)
 * Layout av filer på skivan (jfr dvd)

Re: divx på dvdspelare

Ja. Du väljer i mappen vilken film du vill titta på.

Ja, "spola" framåt och bakåt i 2x -32x

Re: divx på dvdspelare
Jag kan rekomendera K|i|S|S DVD spelare med hårdisk. DP-558 är "topp of the
line" med egen tuner och hårddisk samt nätverkskort men dyr.(ca 5000,00 sek)
Billigare alternativ är DP-1504 eller DP-1508 med 40 resp 80 gig HDD och
nätverkskort för kabel eller trådlöst. Jag har en DP-1504 med kabel nätverk
till routern och det funkar klockrent. Samtliga K|i|S|S kan köra DivX filmer
följande format. DVD, DivX, MPEG-4, XviD, MP3, Ogg Vorbis, Jpeg.
VCD och SVCD så klart.
K|i|S|S är även firmware uppdaterad allt eftersom nya format och funktioner
kommer. Den klarar även av DVD + - RW och CDRW skivor vilket sparar
en del om man inte har för sig att långtidslagra filmerna. Jag har en
K|i|S|S
DP-450 till salu för den som är intresserad. Den klarar alla format utom
ogg.vorbis.
Därför som jag bytt upp mig till DP-1504. Spelaren är ett år gammal.
Pris idé 2000:-
Pepe

Re: divx på dvdspelare
En länk till K|i|S|S kanske kan vara på sin plats.
http://www.kiss-technology.com/?p=dvd&v=users

Pepe