Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Kort fråga:
Ungifär hur mycket ström kan man ta ut ifrån ett standard 1.5V AA batteri?

Tillverkarna är ju väldigt dåliga på att ange detta.

Mvh
Erik Lindstein

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
De har laddat ur med knappt 1A så de alkaliska batterierna framstår
verkligen som skit.
Man kan få ut betydligt mer ur ett alkaliskt batteri om man inte laddar ur
så kraftigt.
/Martin

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Ursäkta att jag skrev så lite information.

Jag tänkte använda 2st parallellkopplade grupper med 8st seriekopplade AA
batterier i.
Det jag skall driva är en 5.6" LCD - TFT Skärm som drar ca 950mA vid 12v.

Sen en helt off-topic fråga:
Jag blir varje gång förvånad över hur någon kan besitta en sån enorm kunskap
innom
elektronik så som du Torbjörn Ekström gör, det skulle vara kul om du kunde
skriva en liten kort resume
om hur du fått all denna kunskap dvs vad du pluggat/jobbat/jobbar med osv..

Självklart endast ifall du vill dela med dig av denna information..

/ Erik Lindstein

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

kunskap
osv..

Ja, Torbjörns kunskap inom elektronik är synnerligen god. Inläggen håller
mycket hög kvalitet och är ofta mycket pedagogiska. Torbjörn gör även inlägg
i andra grupper, och de inläggen är också mycket "välskrivna".
Torbjörn är verkligen en värdefull tillgång för framför allt denna grupp och
jag ser fram emot nya inlägg i intressanta elektronikfrågor!

--
Michael

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Ja, vi är säkert många som är nyfikna, kan man få en kort presentation
av
"nestor" :-)
/peterj

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

batteri?
AA
12v.

Jag behöver inte alls lång drifttid, 1h räcker gott och väl.

Jag tror inte heller att skärmen använder 12v som intern spänning utan det
sitter nog någon regulator innuti den.
Öppnar jag skärmen försvinner garantin osv vilket jag inte har lust med.

--
Det var också kul att läsa lite om din bakgrund.

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Godkväll.

Tyvärr har jag ej just den 5.6" skärmen kvar men jag har däremot en 7" skärm
ifrån samma tillverkare.
Lite test resultat:
Uin = 13.4v    I = 760mA    100% upplyst
Uin = 12.1v    I = 740mA    100% upplyst.
Uin = 10.1v    I = 690mA    ~85% upplyst
Uin = 9.4v      I = 670mA    ~ 60% upplyst

Den lägsta inspänningen skärmen klarade av var lite olika, ibland kunde den
slockna vid 9.3v och ibland nedåt 8.6v.

Det sitter ju även en TV-mottagare i skärmen som började strula vid fallande
inspänning men den hängde oftast med lika bra som panelen.

Några andra test som kan vara av intresse?

Mvh
Erik Lindstein

Re: Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Här är några länktips om batterier.