lysdiod inkoplling

hej, byggt helt nytt elsystem i båten och gjort lite snyggt med lysdioder
som visat status för olika funktioner, läste dock efteråt att resistorerna
ska kopllas in på minuskabeln (korta stiftet tror jag)..   Jag har gjort
tvärt om, men allt funkar perfekt. Spelar det nån roll?

Mvh Johan

Re: lysdiod inkoplling
On Mon, 04 Aug 2003 09:06:24 GMT, "Johan Stenkilsson"

Nej det spelar ingen roll, det ända är att motståndet skall ligga
i serie med lysdioden, på vilken sida spelar ingen roll.
Lysdioden måste däremot vändas åt rätt håll för att lysa.
Om lysdioden får över 5V i backriktningen går den troligen sönder.

--

 + Ken +

Re: lysdiod inkoplling
On Mon, 04 Aug 2003 09:06:24 GMT, "Johan Stenkilsson"

Nej det spelar ingen roll, det enda är att motståndet skall sitta
i serie med lysdioden, på vilken sida spelar ingen roll.
Lysdioden måste däremot vändas åt rätt håll för att lysa.
Om lysdioden får över 5V i backriktningen går den troligen sönder,
så där gäller det att se upp.

--

 + Ken +

Re: lysdiod inkoplling

lysdioder
resistorerna
Tack för svaret, det sista lät intressant, backström..  hur kan där bli
backström? Mvh Johan

Re: lysdiod inkoplling

gjort

En lysdiod är inte gjord för att tåla speciellt hög backström, därför går
den ofta sönder om man kopplar in den fel.

/Micke

Re: lysdiod inkoplling

det förstår jag, men när den väl är inkopllad rätt, så får den väl ingen
backström?! Mvh Johan

Re: lysdiod inkoplling

jaja, men det visste jag redan då.. trodde det hade med smygströmmar att
göra..  tack för hjälpen...

Mvh johan

Site Timeline