Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst

=_NextPart_000_003F_01C8257E.1AC64E90 Content-Type: text/plain; charset="Windows-1252" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

F=F6r en vecka sedan fick jag prova ett exemplar av DVD recorder = RDR-HXD870 som Sony hade modifierat med en ny mjukvara. Det =E4r med = stor gl=E4dje jag kan rapportera att den digitala mottagaren nu fungerar = helt perfekt. Sony har s=E5ledes l=F6st problemet med den gamla = mjukvaran som under vissa mottagningsf=F6rh=E5llanden fr=F6s bilden.

Jag har upplevt ett mycket proffsigt jobb och bem=F6tande fr=E5n Inside = Service organisationen i Solna. All heder g=E5r till Claes Reneg=E5rd = p=E5 Inside Service organisationen samt Sony som tycks ha l=F6st = problemet. RDR-HXD 870 =E4r en recorder som jag nu kan p=E5 det varmaste = rekommendera d=E5 den =E4r mycket anv=E4ndarv=E4nlig samt har alla = tekniska kvaliteter som man kan f=F6rv=E4nta av dagens digitala HDMI = system.=20

Bravo Sony

Ulf J=E4gfors

Reply to
Ulf Jagfors

Vet du om det är den mjukvaran som kommer att levereras med nya enheter, eller måste man felanmäla för att få den?

--
John-Henri Eklund
jonne@swnet.nu

Jag förutsätter att alla nu levererade apparater kommer att vara modifierade. Men det är väl bäst att kolla med handlaren innan köp. Han kan ju ha en tidigare leverans i lager. Troligen kommer många handlare inte att förstå vad du menar. Sån här information brukar ju ofta rammla bort på vägen. Men stå på dig så kollar dom väl med Sony om status för aktuellt serienummer.

Angående apparater som är ute hos kunder med problem så antar jag att det är bara att skicka in dom till Solna eller Linköping för uppgradering. Alla lär väl fortfarande ha garanti kvar. Kolla Sony´s hemsida för serviceplatser. Ring först och kolla status.

Och åter igen. Det är en perfekt kompliment till en platt TV utan digital box och där man också önskar högsta möjliga kvalite på digitala inspelningar via HDMI ut.

Ulf

"John-Henri Eklund" skrev i meddelandet news:0190c798$0$28829$ snipped-for-privacy@news.astraweb.com...

Reply to
Ulf Jagfors

Jag ringde Sony idag och på fredag hoppades dom ha en lösning för hur existerande burkar skall fixas. Låt som om dom kanske skulle ordna så att man slapp ordinarie serviceköer, vi får se. Netonnet som sålde den visste dock ingenting alls. Så jag skulle nog vänta ett par veckor innan jag köpte en ny, att affären skulle ta sig tid att hitta någon på Sony support som verkligen har pejl på serienummer kontra mjukvara är kanske inte så troligt (även hos mer seriösa handlare). Eftersom fixen bara är en vecka gammal finns det nog en hel del osålda lådor med gammal mjukvara ute i handeln.

Håller med dig om att Sony plockar lite poäng på att ta tag i problemet. Och i övrigt är det en av de bästa leksaker jag haft, gör verkligen att HDTV:n lyfter bild,ässigt i förhållande till vanlig SD, bilden via uppskalad bild till full HD är förvånansvärt bra, hade inte väntat mig det (medan samma bild via Scart är precis lika dålig som tidigare, men felen blir tydligare på den större skärmen).

/Martin

"Ulf Jagfors" skrev i meddelandet news:Qqi_i.258$R snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Martin

=_NextPart_000_0036_01C8263C.DB6742D0 Content-Type: text/plain; charset="Windows-1252" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

"Ulf Jagfors" skrev i meddelandet = news:vS3_i.247$R snipped-for-privacy@newsb.telia.net... F=F6r en vecka sedan fick jag prova ett exemplar av DVD recorder = RDR-HXD870 som Sony hade modifierat med en ny mjukvara. Det =E4r med = stor gl=E4dje jag kan rapportera att den digitala mottagaren nu fungerar = helt perfekt. Sony har s=E5ledes l=F6st problemet med den gamla = mjukvaran som under vissa mottagningsf=F6rh=E5llanden fr=F6s bilden.

[...]

Kan man inte uppgradera den via markn=E4tet? Verkar ju omst=E4ndigt = att beh=F6va l=E4mna in maskinen bara f=F6r att uppgradera.

/Malte

Reply to
Maltsov

=_NextPart_000_000F_01C82763.71100520 Content-Type: text/plain; charset="Windows-1252" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Nej=20 Markn=E4tet har troligen ingen m=F6jlighet att g=F6ra detta. Det =E4r = ett mjukvarufel som ligger inb=E4ddad i apparaten vilket troligen = beh=F6ver =E5tg=E4rdas genom att rensa ut det gamla programmet. Vill du = ha en s=E4ker apparat i framtiden s=E5 =E4r en inl=E4mning f=F6r = uppgradering enda m=F6jligheten.

Enligt personal p=E5 Inside Service =E4r nu m=E5nga inblandade att = uppgradera apparaterna s=E5 en viss prioritet tycks det finnas f=F6r att = bli av med problemet inf=F6r julhandeln.

Fick tillbaka min original apparat som nu ocks=E5 fungerar klanderfritt. = Vid uppgradering skall tydligen inte CI Viacess modulen sitta i. D=E5 = brinner den upp vilket h=E4nde i min apparat. Givetvis har Sony ersatt = den med en ny. Om du skickar in apparaten f=F6r uppgradering, ta bort CI = modulen (liten plattt=E5ng beh=F6vs f=F6r att dra ut den) med eventuellt = betalkort. Skicka bara in apparaten, inga sladdar eller = fj=E4rrkontroller.

Jag har informerat de flesta stora butikskedjorna om problemet och = l=F6sningen. Om det sedan n=E5r ut till enskilda butiker =E4r mycket = tveksamt. F=F6rs=E4ljare brukar ju s=E4llan vara speciellt intresserade = av problem. Struts etc..........

Ulf J=E4gfors

"Maltsov" skrev i meddelandet = news:RSn_i.278$R snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

[...]

Hej

Tack f=F6r all info! Kan man p=E5 n=E5got s=E4tt se i menyn p=E5 enheten om man har den gamla ell= er nya mjukvaran?

/Patrik

Reply to
patrik.holgersson

Kan instämma med Ulf!

Inside returnerade boxen efter en dag (men posten skulle så klart ha 3 dagar på sig eftersom företagspaket absolut inte kan köras ut till privatperson..). Fungerar i det närmaste perfekt. Några mycket små frysningar, men inget i klass med problemen tidigare. Se till att prata med med Clas på Inside om ni skickar in mottagaren. Hans kollegor är lite mindre insatta i problemet, och försöker med de traditionell (dålig antenn osv). Självklart skall man kolla att man har en bra signal (enklast genom att jämföra med ett par andra digitalmottagare, fungerar dom så..., att mäta upp kvaliten blir dyrare). Men INGEN mottagare skall tappa bild helt i flera sekunder som en icke uppgraderad HXDRDR kan göra. Ett test att göra kan vara att koppla en annan mottagare på HXD:ns antenn ut (en box som inte krånglar om den körs direkt på antennsignalen). Om den visar upp samma frysningar när den får signalen från HXD:n kan man rätt säkert skylla på HXD:n.

Slutet gott, förhoppningsvis allt gott. Skönt att kunna spela in från EPG istället för från en extern box. Lite smolk i bägaren dock att det skulle ta över 2 månader för Sony att lösa det.

Notera att inställningarna är borta när den kommer tillbaka så det kan vara klokt att bränna ut på DVD om man vill spara inspelat material (jag hade inget sparat så vet inte om det rederas, men efersom väldigt grundläggande inställningar raderats så är risken stor).

Martin

Reply to
Martin