Re: EL-priset

34.2 öre?!
Jag pröjsar drygt 60 öre. Mummel, mummel.
Vad heter din leverantör?

--
FenrisulfR ®
Luonnonrakkaus

Pris med skatt och moms.

--
FenrisulfR ®
Luonnonrakkaus

"Fria marknaden" i Sverige betyder högre priser.
Alla snackar om att marknaden det skulle göra det billigare.
När vi var en egen värld i Sverige var elpriset väldigt lågt,
men på grund av den stora marknaden med all konkurrens utifrån
blev dom tvungna att höja.

--

 + Ken +

Re: EL-priset

Då jag inte vet hur "marknaden" fungerar inom el- produktion/distrubition
kan jag inte svara för vilka reella effekter avreglering har fått på
elpriset. Däremot skall man nog inte hårdra det som Ni gör i detta fallet.
Man skall ha i åtanke att Sverige avvecklar stora produktionsanläggningar
(kärnkraft) samtidigt som det inte nyinvesteras. Anledningen till att det
inte går att nyinvestera är, kanske lite paradoxalt, de låga priserna på el
i Sverige. Att nyinvestera i produktion inom Sverige ligger som läggs på ca
60 öre/kwh (osäkra siffror, med tror ny olja/kol ligger där omkring). Visst
sker det dock en viss "nyinvestering" iom importkapaciteten ökar från t.ex
Polen, frågan är dock om detta räcker för att stabilisera priset (sedan att
det inte är direkt miljövänlig produktion är en annan fråga, men utsläppen
sker ju inte i Sverige...).
Tyvärr verkar det som om elpriserna kommer öka upp till en nivå där
nyinvestering lönar sig. Alternativet är att konsumtionen minskas (vilket
görs idag med bl.a utbyggnad av fjärrvärme).
Som intressant parantes kan nämnas att den kärnkraft som nu avvecklas har en
produktionskostnad från ca 7 öre/kwh.

/PO

Re: EL-priset
On Wed, 6 Aug 2003 01:28:11 +0200, "Per-Ola Svensson"

Just det.  Jag är väldigt mycket FÖR kärnkraft (har alltid varit).
Det är skam att dom vill lägga ner den.  Det finns dessutom inget
alternativ till kärnkraften dessvärre.

--

 + Ken +

Re: EL-priset

Vilka DOM, det är väl ändå "vi" som valt den avveckling som
eventuellt, kanske, förestår.

Kanske skulle kunna finnas alternativ till fissionsreaktorer?  Det
borde ju inte vara svårare än att bedriva litet forskning kring
ämnet.... att finna "ekologiskt och ekonomiskt hållbara energikällor"
torde vara politiskt korrekt i nuläget.

I Sverige har vi väl i alla fall inga lagar som uttryckligen förbjuder
tankar.... eller?

6§ Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet;

6 § Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader,
beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i
syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. Lag (1987:3).

Jaa, jäklar, så det kan bli när sossarna drar i rodret.. :o)

Min hållning, joo, jag är faktisk för kärnkraft, även jag.

/Anders
(kanske blev ett inlägg passande i annan grupp, men stå ut ;o)   )

Re: EL-priset

Nej absolut inte jag!   För mig är det verkligen "dom".
Mitt på 80-talet jobbade jag t.o.m. i flera månader
i Forsmarks kärnkraftverk.

Det är nu hög tid att bygga nya energikällor.
Att forska fram är redan för sent.
Vi kommer att få en oåterkallerlig oljekris vid år 2015 ungefär.
Då går det inte att producera el och värme med olja längre.

När det gäller kärnkraft har vi nästan det.

Så bra, då är vi minst två.

De kan alltid ignorera denna diskussionstråd om det inte passar.

--

 + Ken +

Re: EL-priset

Bort med koleldningen först (inte för att det finns i Sverige iofs) det är
det smutsigaste skit de kan hålla på med.
Kärnkraft kan vara kvar ett tag till, och risken är stor att det blir så
eftersom det är billig el som sen kan säljas dyrt utomlands.

Re: EL-priset

Sorgligt.

Det fanns väl inget alternativ FÖR kärnkraften den gången?
Jag röstade i alla fall på den som var minst negativ
till kärnkraft av de tre alternativen.
Så här ser ett av kampanjmärkerna ut från den tiden
http://w1.857.telia.com/~u85710889/docs/kraft/stenalder.png
Jag har kvar den på hallspegelns ram.

Man bör alltid välja det bästa och idag är det kärnkraften
eftersom den är minst farlig för djur, natur och människa.
Att vissa inte gillar den beror på att de är oroliga
eftersom de inte litar på att den är den minst farliga.
Kolkraft orsakar troligen mycken död och skador på människor,
djur och natur.

--

 + Ken +

Re: EL-priset

Jag befattar mig inte med deras stenåldersteknik.

--

 + Ken +

SV: EL-priset

diskussionsgruppsmeddelandet: snipped-for-privacy@4ax.com...
Men deras beqerel får du stå ut med. Rena kärnkraftverk är en myt, de läcker
som såll.
Prova en gaiger mätare och åk närmre och närmre ett svenskt verk. Vissa jobb
som utförs på verken görs av personal som aldrig får besöka veket igen-
Rent?????

Re: EL-priset

Nu är det ju så att strålningen är något helt naturligt.
Det ingår alltså i våran natur.
Man kan tillåta upp till en viss nivå.
Vissa bostäder är mycket farligare.

--

 + Ken +

SV: EL-priset

diskussionsgruppsmeddelandet: snipped-for-privacy@4ax.com...

Tror nog att den "naturliga" strålningen kommer från hiroshima och kärnvapen
prover.
Snart är gränsen nådd.

Re: SV: EL-priset

Naturligtvis är det så att den svenska markradongasen kommer från dessa
aktiviteter. Inte kan något så hemskt, onaturligt och obegripligt som
radioaktivitet finnas av naturliga orsaker. Det är självklart CIA och
frimurarna som är ansvariga.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: SV: EL-priset

Det var ju svenska kärnkraftverk som först noterade den ökade strålningen
från chernobyl. De började först leta efter egna läckor, men hittade inga.
Om de svenska kärnkraftverken "läcker som såll" så skulle de inte kunnat
mäta den svaga strålningen som blåste hit från chernobyl.

Detta berör job där man går in i reaktorinneslutningen. Där ska det
finnas radioaktivitet. Utanför ska det, är finns inte, radioaktivitet
över den naturliga bakgrundsstrålningen. Naturlig radioaktivitet i en
del svenska hus (t.ex. från radon i byggnadsmaterial eller från marken)
är mycket högre än den radioaktivitet som finns utanför reaktorinne-
slutningen i svenska kärnkraftverk.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: EL-priset

Jag vet inte riktigt, jag var inte så gammal vid tillfället :)

Jag passade f.ö att fråga min mamma vad hon röstade då, och hon sa
att hon röstade emot.. då frågade jag vad hon skulle rösta idag, och
då svarade hon att hon skulle rösta för :)

..Tror som sagt inte hon är ensamen om det.

Fast det orsakar ju mer skador på sikt, medans kärnkraften främst orsakar
skador vid en olycka.. ungefär som att det är säkrare att flyga än att
åka bil, men efterssom så många dör på en gång vid flygolyckor så
skrämmer det folk mera.

Och vad det gäller olyckor är jag betydligt mera orolig för att ännu en rysk
reaktor ska rasa än att en svensk ska göra det..

Re: EL-priset

Sot och sådant är nog minimalt, men allt annat?

--

 + Ken +

Site Timeline