Returnera Viasat-kort på säkert sätt

Hur skall man returnera ett Viasat-kort på ett säkert sätt? Jag har inte längre ett spår av förtroende för Viasat. Efter att ha läst bara en liten del av allt som skrivits om hur Viasat försöker skinna kunder som inte längre vill vara kunder, så är min fasta övertygelse att Viasat gör allt som står i deras makt att lura av alla den sista tusenlappen som dom kräver om man inte skickar tillbaka kortet. Bl.a. på följande webbsida kan man läsa massor av insändare från personer som känner sig lurade av Viasat:

Flera personer beskriver där hur dom har skickat tillbaka kortet i rekommenderat brev, men Viasat har krävt att avsändaren visat upp kvittot från posten innan dom godtagit att kortet är returnerat. Viasat har uppenbarligen ingen koll på de kort som returneras, trots att dom värderar korten till 1000 kr. Alternativet är mer troligt, nämligen att dom medvetet försöker luras. Allt ont jag har läst om Viasat i dessa forum har bara bekräftat mina egna erfarenheter av företaget.

Själv fick jag besked för ett år sedan i samband med att jag avslutade abonnemanget, att jag _kanske_ skulle behöva skicka tillbaka kortet. Jag inväntade närmare besked, men hörde inget förrän idag när jag fick en faktura på 1000 kr + fakturaavgift för att jag inte returnerat kortet. Det var ju mycket listigt av dem att vänta så länge att jag sannolikt skulle ha tappat bort kortet, men tji fick dom, för kortet är sparat. Jag var ju väl förberedd på att Viasat skulle försöka lura mig. Nu vet jag bara inte hur jag skall returnera kortet utan att dom kan lura mig på något sätt i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om dom påstår att försändelsen är tom, och det vill jag förebygga på något sätt. Jag skulle inte heller bli förvånad om jag får beskedet att det är försent att skicka tillbaka kortet nu, trots att supportdamen på Viasat nyss sade till mig att det är gott om tid att göra det, för fakturans förfallodag är inte förrän om mer än en månad.

Jag har efter visst besvär lyckats hitta följande information på Viasats webbsida

:"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" Mitt abonnemang är avslutat, vart ska jag returnera kortet?

  • Kortet betraktas som en värdehandling och ska därför skickas som ett rekommenderat brev. Försändelsen ska skickas till: Viasat ABAVD. WB691 76 KARLSKOGA Var noga med att spara kvittot från posten. Abonnenten debiteras 1000kr för förlorat kort. """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Är det bara en slump att adressen är otydligt skriven, eller är det ett medvetet drag från Viasat? Är det bara en slump att det inte går att söka upp informationen genom Viasats webbsida, utan man måste googla efter adressen (site:
Viasat AB Avdelning)? Fråga mig inte hur jag lyckades komma på just denna sökfras som bara gav exakt rätt träff.

Kan någon verifiera att det är följande adress som gäller?

Viasat AB AVD. WB

691 76 Karlskoga

Som grädde på moset är Viasat det företag som har det i särklass längsta OCR-numret, nämligen 23 siffror! Antalet siffror skulle räcka till att särskilja Viasat-betalningar från alla människor på hela jorden (avrundat till 10 miljarder personer) under cirka åtta miljarder år (8

000 000 000), förutsatt att man betalar en räkning per månad till Viasat. Då har jag dragit bort tre siffror för checksummekontroll. Snacka om långsiktig planering!

Att anlita Viasat är lite som att åka till Egypten på semester; man vet att man kommer att bli lurad av gatuförsäljarna, men inte på vilket sätt. Skillnaden är bara att i Egypten är summorna så små att man kan skratta åt det, och låta sig imponeras av köpmännens förmåga att luras.

Jag kan bara varna för Viasat. När detta är över kommer jag i alla fall att kunna glädjas åt att jag aldrig mer kommer att ha något med Viasat att göra, ett slags nirvana.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

inte

a en

om

sat g=F6r

r sig

07

at

att

ade

fick en

.

kt

Nu vet

p=E5st=E5r

s=E4tt. Jag

=F6rsent

kickas som

r att

akt

s l=E4ngsta

8

vet

an kan

att luras.

a fall

sat

F=F6rs=F6kte skaffa ett bas kort med minsta m=F6jliga, men min nokia 220 (os=E4ker p=E5 siffrorna) var inte godk=E4nd. Att programvaran i boxen s=E4= ger viasat hj=E4lper f=F6ga. Gissa om jag dumpade den firman.....

Reply to
buss100