PC-Oscilloscope

Är det nån som vet nåt om Oscilloscope till PC'n ?
Några använder sig av ljudkortet och några av en extern box.
Jag har programvara för anslutning till ljudkortet, men hur gör man
rent elektriskt, det måste väl vara någon typ av motstånd / shunt
eller nåt på ingången eller ...

/// Jojje

Re: PC-Oscilloscope

Se bara till att du inte får in för hög spänning i ljudkortet.

Om du kollar den här länken
http://www.gti.net/wallin/audio/jig2/jig2.html

.. ser du ett exempel. Jiggen i fråga är ju till för ett
speciellt program men spänningsdelarna och dioderna
på utgången torde vara användbara koncept även för
din tillämpning

Re: PC-Oscilloscope

Tackar så mycket, nu har jag nåt att göra i påsken iaf ;-)

Re: PC-Oscilloscope

Det tråkiga med Ljudkortingångar är att de sällan klarar av DC-nivåer,
vilket jag tycker är mer eller mindre krav vid Oscilloskopsanvändning.

  /TE

Re: PC-Oscilloscope

Dom små kopplingsboxarna (ADC-40/42) från
http://www.picotech.com/40_42_100.html kan väl
inte innehålla så mycket och måste väl gå att använda.
Vet du hur en sån ser ut innuti, allt får ju plats i en D-Sub kåpa ?

/// Jojje

Re: PC-Oscilloscope

Nej, vill jag har samplande system för ocilloskopbruk så får det nog
vara betydligt högre sampelrate än 50 KHz... typ 20-50 Ms/s minst
- är lite för bortskämd här... :-)

och när det börja närma sig och gå över 3-4000:- så börja åtminstone
jag snegla på ett _riktigt_ 2-kanaligt analog ocilloskop i
20-100 MHz klassen istället för ovanstående ADC-100 som första
stora investering i hobbyhörnan.

Analog oscilloskop först, sedan digitalt om man har
medel för det...

Digitala oscilloskop ersätter inte analoga skåp
fullt ut ännu, även om det säljs som det idag...

Digitala skåps fördelar är att man kan samla in data
för efterberabetning i dator, vilket är till analoga
skåpens stora nackdel - men man får pynta en jäkla
massa pengar i digitalskåp för motsvarande vad
en 10000:- analogskåp presterar i bandbredd...

---

Kretsen ovan pratar tydligen via parallellporten...
förmodligen via någon FPGA som klisterlogik så kan
Re: PC-Oscilloscope

Ha det så kul!

Tänk bara på att ljudkortens kanaler sällen ligger i fas, och att
skillnaden kan variera med frekvensen. Mät inte heller på för hög
insignal. Runt 0.5 volts inspänning brukar fungera bäst.

Re: PC-Oscilloscope

Intressant!, beror det på att man har 1 st AD-omvandlare
och multiplexar mellan kanalerna??? - inte bra alls i så fall...

Kollade min Santa Cruz Voyetra Turtle Beach ljudkort
med tongenerator nyss och där verkar det i allafall
ligga i fas på båda kanalerna även strax innan övergång
av halva sampel takten (22100 Hz).

---

Att fasen kan kränga fram och tillbaka beroende på frekvens
beror lite på antialisingfiltrets kvalitet/konstruktion.
Re: PC-Oscilloscope
Tackar så mycket för svaren.

/// Jojje

Site Timeline