Elmätare - enfas resp trefas

Funderar på att försöka få tag på en gammal elmätare för att kolla upp
hur mycket mitt serverskåp (5 burkar) förbrukar.
Har då funderingar när det gäller en- resp. trefasmätare.
Finns det enfas-mätare?
En enfasmätare mäter ju rätt men hur blir det om man får tag på en
trefasmätare och bara belastar en fas? Kommer den att mäta rätt eller
förväntar den sig att belastningen skall vara någorlunda jämt fördelat
mellan faserna?
Vart kan man få tag på mätare billigt?

--

/Anders

Re: Elmätare - enfas resp trefas

problemet med 3-fasmätare är att de är avsedda för just 380-400 Volt
och det blir att göra arragemang med Y-kopplingar och nolla mm.
om den skall mäta 230 Volt. - med andra ordet så är det elskåpet som
gäller - och du har redan en elmätare där...

Skall du mäta enskilda 230-Voltprylar så är
det 230 Volt elmätare som du skall ha, men att
hitta sådana med snurrskiva - ja det vetefasen...

Det är att ha turen att hitta det i samband med
renovering av lägenheter i så fall - samt att man
ändå måste kalibrera dessa mot känd last om de är
från 40-50 talet eftersom bromsmageterna försvagas
med tiden och kan visa lite för mycket.

/TE

Re: Elmätare - enfas resp trefas

finns/fanns hos någon bonnekatalog, nima eller nordpost, beg i bra skick

Re: Elmätare - enfas resp trefas

nima var det

Elundermätare, 1-fas och 3-fas
Lantbruk: Mätning höfläktar, torkstugor m.m.
Hyreshus: Separat mätning av lägenheter.
Kommuner: Separat mätning av gästbryggor, campinganläggningar.
Entreprenad: Flyttbara värmefläktar o.d. Max 30A.
Rekonditionerande mätare.
Artikelnr:  925065
Pris:  340 kr exl. moms
425 kr inkl. moms

  Antal:

Re: Elmätare - enfas resp trefas

198 kr på Clas Ohlsson tycker jag verkar som ett bra alternativ:
http://tinyurl.com/3z8h2
För övrigt är det inga problem att använda en trefas energimätare för bara
en fas.

/Mats Karlsson

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Min erfarenhet av sådana där mätare är att det kan bli helt fel värden
om man ansluter saker som t ex datorer som har switchande nätdelar som
tar ut maxeffekt bara under en liten del av sinusvågen i spänningen. Jag
har varit med om att det har visats nästan dubbla den verkligt
förbrukade effekten.

T ex Torbjörn Ekström kan säkert utveckla vidare varför det blir så här.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451
Re: Elmätare - enfas resp trefas
OK, jag kan utveckla själv. Det blir fel effekt om instrumentet bara
multiplicerar RMS-värdena för ström och spänning, eller ännu värre om det
bara multiplicerar likriktade medelvärden. Ett väl fungerande instrument
skall multiplicera momentanvärdena av spänning och ström för att rätt effekt
skall erhållas. Då tar instrumentet hänsyn till kurvformer och fasläge. Den
som är matematiskt lagd inser säkert att om man multiplicerar två
sinusfunktioner som ligger i olika faslägen, så blir resultatet beroende på
hur faserna ligger. Om sinusfunktionerna ligger helt i fas blir produkten 1,
men om de ligger 180 grader fasförskjutna blir produkten -1. Sedan kan man
naturligtvis få alla värden däremellan. Jag tror att en dator har ström och
spänning ganska bra i fas med varandra, men däremot är strömmen sannolikt
mycket toppformad beroende på att nätaggregatet har toppvågslikriktning.

Jag vet inte om energimätaren från Clas Ohlsson arbetar med multiplikation
av momentanvärden, eller om den är i stort sett värdelös.

/Mats Karlsson

Re: Elmätare - enfas resp trefas
effekt
Den

1,
och
Clas Ohlson-mätaren fungerar heller inte enligt mina erfarenheter bra på
datorer, men den visar faktiskt fasförskjutningen mellan spänningen och
strömmen.

/Anders

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Fasmätning kan fixas billigt med en exor-grind med mätsignal tagen från
AC-spänningssenson resp. strömsensorn och sedan låta andelen 'icke
överlappande' gå in och reducera Wattvärdet efter en cosinusbaserad
tabell eller liknande - det fungerar bra när man skall mäta på ström
från tex. kylskåp och andra apparater med vanliga elmotorer.

Men det kan inte korrigera förbrukare med höga toppströmmar
under kort tid av perioden (hög crestfaktor) i likhet med dom flesta
switchade nätagregater - då måste man multiplicera ström
och spänningsvärden momentant i varje tid och sedan intergrera
över tid. - precis så gör den mekaniska elmätaren - spolarna
genom sin placering fungerar som analog multiplikator som
multiplicerar momentant i varje tid  och skivan är integratorn
som räknar ihop effekten över tiden.

Jag misstänker att mätarna i 200:- klassen använder
vanlig  DVM-kretsteknik med likriktad medelvärden,
och sådana kan inte mäta kurvformer skilt från
sinus korrekt.

RMS-multimetrar brukar kosta > 1000:- och det behövs 2 st. kretsar,
- men inte ens här räknar de rätt då kvadreringen gör med
sig själv för ström resp. spänningsgren och inte multipliceras
med varandra.

- knepigt det här.

---

För att lösa det så krävs det minst 2 troligen 4-kvadrant
analog multiplikator och integrerare eller snabbsamplande
Re: Elmätare - enfas resp trefas

Somliga har fått mindre än halva, mot verklig förbrukning.
Det är att kasta pengarna i sjön att köpa en sådan mätare
om man skall mäta annat än glödlampor och elvärmeelement.
Man lurar bara sig själv

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Hej Grupp!

Hur är det med mekaniska elmätaren som elverket läser av?

Visar den datorns riktiga elförbrukning, den då?

Frågar:
/Svennis

Re: Elmätare - enfas resp trefas
On Mon, 26 Jul 2004 12:10:11 GMT, Svennis

Ja det är ju en sådan som räkningen baseras på i de
flesta fall, så den kan man använda hur fel de än visar.
Nåja, den visar tydligen ganska rätt ändå.
Frågan är hur bra de nya fjärravlästa elektroniska elmätarna
fungerar som elbolagen skall byta till snart.
Det kanske kan bli problem med det här?
Vi kanske får betala för dyrt framöver?

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Ja, mekaniska mätare är egentligen den enda mätformen som
visar _korrekt_ mätning i ur ock skur, oavsett kurvform
- dessutom med samma 'fel' som all annan eldistrubitionsmätning
görs i resten av nätet och därmed (den enda ??) accepterade
debiteringsunderlaget.

Det fins elektroniska dito som mäter bra och ännu mera parametrar
som övertonshalter mm., men kan ännu inte konkurrera med dom
mekaniska dito prismässigt för småförbrukarna samt att de mekaniska
är tämligen säkra från programvarubuggar och tappade värde
pga. mindre störningar som åska och transienter...

Det enda som egentligen har hänt är att man har elektronisk
(fjärr)avläsning av räknarverken parallellt med mekaniska
dito som backup.

/TE

Re: Elmätare - enfas resp trefas
här.

Det _finns_ även helelektroniska mätare för hushållsbruk som är godkända för
debitering till kunder. Ericsson har tagit fram en sådan för ett antal år
sedan, men den går knappast att köpa. Jag gissar att de även finns andra
fabrikat.
/Mats Karlsson

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Borde vara moget för det tycker man - dock det jag har sett
hittills är fortfarande 'mekaniska' mätare - ibland via
strömtransformatorer mm. för dom större förbrukarna (typ bergkrossar
och bergkvarnar i tex. gruvor) - jag kan tänka mig att man vill
ha robusta saker för den typen av drift...

Har sett bara enstaka elektroniska dito än så länge och
främst vid installation i samband med nybyggnation.

Man kommer heller inte ifrån att man kan större koll på _vad_ för typer
av last som en förbrukare ger om man har högteknologisk elmätare, typ
reaktiv effekt och crestfaktor (~ övertonhalten på strömmen) och för
stora störgivare så kanske man har olika tariffer beroende på
lasttyp precis som förr i tiden när man hade elmätare som
registrerade effekt (Watt) resp. reaktiv effekt (VAr)
- och fick betala dyrt om andelen VAr var för stor
gentemot Watt.

- men den typen av avancerade mätare är knappast intressant
för hushållsbruk...

/TE

Re: Elmätare - enfas resp trefas
Man kan ringa runt till elbolagen å fråga om dom har någon
gammal elmätare liggande, dom byter ut bom lite då och då.

enfasare finns i en del lägenheter.

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Här i Göteborg kan man köpa renoverade tyska enfas-mätare på
Hornbach-byggmarknad för under en hundring om jag inte minns helt åt
skogen

//A

Re: Elmätare - enfas resp trefas

Jag undrar hur mycket man kan renovera en elmätare om man sedan skall sälja
den under en hundring, inklusive moms?
/Mats Karlsson

Re: Elmätare - enfas resp trefas

<klipp>

Jag tackar för alla svar. Det var intressant att läsa diskutionerna.
Nima's elmätare verkar vara ett bra alternativ för mig när det blir dags.

--

/Anders

Site Timeline