Elmätare - enfas resp trefas

Funderar på att försöka få tag på en gammal elmätare för att kolla upp hur mycket mitt serverskåp (5 burkar) förbrukar. Har då funderingar när det gäller en- resp. trefasmätare. Finns det enfas-mätare? En enfasmätare mäter ju rätt men hur blir det om man får tag på en trefasmätare och bara belastar en fas? Kommer den att mäta rätt eller förväntar den sig att belastningen skall vara någorlunda jämt fördelat mellan faserna? Vart kan man få tag på mätare billigt?

--

/Anders
Reply to

problemet med 3-fasmätare är att de är avsedda för just 380-400 Volt och det blir att göra arragemang med Y-kopplingar och nolla mm. om den skall mäta 230 Volt. - med andra ordet så är det elskåpet som gäller - och du har redan en elmätare där...

Skall du mäta enskilda 230-Voltprylar så är det 230 Volt elmätare som du skall ha, men att hitta sådana med snurrskiva - ja det vetefasen...

Det är att ha turen att hitta det i samband med renovering av lägenheter i så fall - samt att man ändå måste kalibrera dessa mot känd last om de är från 40-50 talet eftersom bromsmageterna försvagas med tiden och kan visa lite för mycket.

finns/fanns hos någon bonnekatalog, nima eller nordpost, beg i bra skick

Reply to
Hannu Kandelberg

nima var det

Elundermätare, 1-fas och 3-fas Lantbruk: Mätning höfläktar, torkstugor m.m. Hyreshus: Separat mätning av lägenheter. Kommuner: Separat mätning av gästbryggor, campinganläggningar. Entreprenad: Flyttbara värmefläktar o.d. Max 30A. Rekonditionerande mätare. Artikelnr: 925065 Pris: 340 kr exl. moms

425 kr inkl. moms

Antal:

Reply to
Hannu Kandelberg

198 kr på Clas Ohlsson tycker jag verkar som ett bra alternativ:
För övrigt är det inga problem att använda en trefas energimätare för bara en fas.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Min erfarenhet av sådana där mätare är att det kan bli helt fel värden om man ansluter saker som t ex datorer som har switchande nätdelar som tar ut maxeffekt bara under en liten del av sinusvågen i spänningen. Jag har varit med om att det har visats nästan dubbla den verkligt förbrukade effekten.

T ex Torbjörn Ekström kan säkert utveckla vidare varför det blir så här.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

OK, jag kan utveckla själv. Det blir fel effekt om instrumentet bara multiplicerar RMS-värdena för ström och spänning, eller ännu värre om det bara multiplicerar likriktade medelvärden. Ett väl fungerande instrument skall multiplicera momentanvärdena av spänning och ström för att rätt effekt skall erhållas. Då tar instrumentet hänsyn till kurvformer och fasläge. Den som är matematiskt lagd inser säkert att om man multiplicerar två sinusfunktioner som ligger i olika faslägen, så blir resultatet beroende på hur faserna ligger. Om sinusfunktionerna ligger helt i fas blir produkten 1, men om de ligger 180 grader fasförskjutna blir produkten -1. Sedan kan man naturligtvis få alla värden däremellan. Jag tror att en dator har ström och spänning ganska bra i fas med varandra, men däremot är strömmen sannolikt mycket toppformad beroende på att nätaggregatet har toppvågslikriktning.

Jag vet inte om energimätaren från Clas Ohlsson arbetar med multiplikation av momentanvärden, eller om den är i stort sett värdelös.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Somliga har fått mindre än halva, mot verklig förbrukning. Det är att kasta pengarna i sjön att köpa en sådan mätare om man skall mäta annat än glödlampor och elvärmeelement. Man lurar bara sig själv

effekt

Den

1,

och

Clas Ohlson-mätaren fungerar heller inte enligt mina erfarenheter bra på datorer, men den visar faktiskt fasförskjutningen mellan spänningen och strömmen.

/Anders

Reply to
Per Carlson

Hej Grupp!

Hur är det med mekaniska elmätaren som elverket läser av?

Visar den datorns riktiga elförbrukning, den då?

Frågar: /Svennis

Reply to
Svennis

Ja det är ju en sådan som räkningen baseras på i de flesta fall, så den kan man använda hur fel de än visar. Nåja, den visar tydligen ganska rätt ändå. Frågan är hur bra de nya fjärravlästa elektroniska elmätarna fungerar som elbolagen skall byta till snart. Det kanske kan bli problem med det här? Vi kanske får betala för dyrt framöver?

Man kan ringa runt till elbolagen å fråga om dom har någon gammal elmätare liggande, dom byter ut bom lite då och då.

enfasare finns i en del lägenheter.

demmpa

Ja, mekaniska mätare är egentligen den enda mätformen som visar _korrekt_ mätning i ur ock skur, oavsett kurvform

- dessutom med samma 'fel' som all annan eldistrubitionsmätning görs i resten av nätet och därmed (den enda ??) accepterade debiteringsunderlaget.

Det fins elektroniska dito som mäter bra och ännu mera parametrar som övertonshalter mm., men kan ännu inte konkurrera med dom mekaniska dito prismässigt för småförbrukarna samt att de mekaniska är tämligen säkra från programvarubuggar och tappade värde pga. mindre störningar som åska och transienter...

Det enda som egentligen har hänt är att man har elektronisk (fjärr)avläsning av räknarverken parallellt med mekaniska dito som backup.

Fasmätning kan fixas billigt med en exor-grind med mätsignal tagen från AC-spänningssenson resp. strömsensorn och sedan låta andelen 'icke överlappande' gå in och reducera Wattvärdet efter en cosinusbaserad tabell eller liknande - det fungerar bra när man skall mäta på ström från tex. kylskåp och andra apparater med vanliga elmotorer.

Men det kan inte korrigera förbrukare med höga toppströmmar under kort tid av perioden (hög crestfaktor) i likhet med dom flesta switchade nätagregater - då måste man multiplicera ström och spänningsvärden momentant i varje tid och sedan intergrera över tid. - precis så gör den mekaniska elmätaren - spolarna genom sin placering fungerar som analog multiplikator som multiplicerar momentant i varje tid och skivan är integratorn som räknar ihop effekten över tiden.

Jag misstänker att mätarna i 200:- klassen använder vanlig DVM-kretsteknik med likriktad medelvärden, och sådana kan inte mäta kurvformer skilt från sinus korrekt.

RMS-multimetrar brukar kosta > 1000:- och det behövs 2 st. kretsar,

- men inte ens här räknar de rätt då kvadreringen gör med sig själv för ström resp. spänningsgren och inte multipliceras med varandra.

- knepigt det här.

--
För att lösa det så krävs det minst 2 troligen 4-kvadrant
analog multiplikator och integrerare eller snabbsamplande

Eller snabbsamplande A/D på båda strömgrenarna och
sedan multiplicera och intergrera i mjukvara.

- ser det ut som att man fixar det i en  200:- mätare??

:-)

här.

Det _finns_ även helelektroniska mätare för hushållsbruk som är godkända för debitering till kunder. Ericsson har tagit fram en sådan för ett antal år sedan, men den går knappast att köpa. Jag gissar att de även finns andra fabrikat. /Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Här i Göteborg kan man köpa renoverade tyska enfas-mätare på Hornbach-byggmarknad för under en hundring om jag inte minns helt åt skogen

//A

Reply to
Anders Liljeberg

Borde vara moget för det tycker man - dock det jag har sett hittills är fortfarande 'mekaniska' mätare - ibland via strömtransformatorer mm. för dom större förbrukarna (typ bergkrossar och bergkvarnar i tex. gruvor) - jag kan tänka mig att man vill ha robusta saker för den typen av drift...

Har sett bara enstaka elektroniska dito än så länge och främst vid installation i samband med nybyggnation.

Man kommer heller inte ifrån att man kan större koll på _vad_ för typer av last som en förbrukare ger om man har högteknologisk elmätare, typ reaktiv effekt och crestfaktor (~ övertonhalten på strömmen) och för stora störgivare så kanske man har olika tariffer beroende på lasttyp precis som förr i tiden när man hade elmätare som registrerade effekt (Watt) resp. reaktiv effekt (VAr)

- och fick betala dyrt om andelen VAr var för stor gentemot Watt.

- men den typen av avancerade mätare är knappast intressant för hushållsbruk...

"Anders Liljeberg" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Jag undrar hur mycket man kan renovera en elmätare om man sedan skall sälja den under en hundring, inklusive moms? /Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Jag tackar för alla svar. Det var intressant att läsa diskutionerna. Nima's elmätare verkar vara ett bra alternativ för mig när det blir dags.

--

/Anders
Reply to