miniDV-ut till Scart

Går det bra att köra videosignal från miniDV

RCA (eller S-vhs) => Scart

Var får man i så fall tag i sådana kablar?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Det går. Vilka sladdar du behöver beror på kameran. Ta med kameran till närmaste radio/tv handlare så ska de nog kunna fixa fram rätt sladdar.

Reply to
Joel W.

"Joel W." skrev i meddelandet news:bn1n4n$rs11u$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

Jag kan inte riktigt påminna mig att jag sett så'na sladdar i butik, men jag kanske minns fel. Är det vanligt att butikerna för dessa kablar.

Är det stor skillnad på s-vhs-signalen och RCA signalen?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

"Morgan Ohlson" skrev i meddelandet news:ZjVkb.30345$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Jag minns att din förra fråga gällde en Panasonic-kamera. Kolla vilket mod.nr. så kan jag kanske hjälpa dig med art.nr. , då jag själv har en Panasonic. /Morgan

Reply to
Morgan

jag

Skillnaden på S-Video och Komposit signalen är stor ja. De flesta kameror idag har en RCA eller en S-Video plugg direkt på kameran. Då behöver du bara en vanlig sladd och en SCART omvanldare. Har kameran någon specialkontakt kan din handlare nästan garanterat beställa en sådan åt dig.

Reply to
Joel W.

"Morgan" skrev i meddelandet news:B_4lb.30404$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Det är den enklaste, DS60.

Morgan ;o)

Reply to
Morgan Ohlson

På kameran har du förmodligen (som jag) en utgång som heter A/V-out. Sladden till detta uttag är en 4-polig 3.5mm:s phones-kontakt , som sen mynnar ut i 3st. RCA-kontakter. Hög/Vänst. ljud + video-ut. Ska du best. original-sladd så är art.nr. LSJA0280. Ska kanske tilläga at min modell heter NV-DS29. /Morgan

Reply to
Morgan

"Joel W." skrev i meddelandet news:bn30i7$sdoom$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

Ja, DS60 har S-video standard (det ser ut så iallafall), men RCA som en

3-polig phone-jack (alternativ standard?).

Ahaa, finns det scartomvandlare! Det låter bra.

beställa

Ja, men då kan jag nog satsa på S-video först.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

"Morgan" skrev i meddelandet news:0jglb.30534$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Hoppsan, trodde den var 3-polig.

Schysst!

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson

"Joel W." skrev i meddelandet news:bn30i7$sdoom$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

bara

beställa

Vänta ett ögonblick... Går RCA också att konvertera till scart med en enkel adapter?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Ja.

Och för att besvara en tidigare fråga, den 3-poliga 3.5mm phonopluggen är inte en standard. Olika tillverkare använder olika koppling. Kör med S-Video. Det ger bättre bild. Du kan kanske stoppa in en vanlig stereo phonoplugg i den andra kontakten för att få ut ljudet.

Reply to
Joel W.