miniDV-ut till Scart

Går det bra att köra videosignal från miniDV

RCA (eller S-vhs)   =>   Scart

Var får man i så fall tag i sådana kablar?

Morgan O.

Re: miniDV-ut till Scart

Det går. Vilka sladdar du behöver beror på kameran. Ta med kameran till
närmaste radio/tv handlare så ska de nog kunna fixa fram rätt sladdar.

Re: miniDV-ut till Scart

Jag kan inte riktigt påminna mig att jag sett så'na sladdar i butik, men jag
kanske minns fel. Är det vanligt att butikerna för dessa kablar.

Är det stor skillnad på s-vhs-signalen och RCA signalen?

Morgan O.

Re: miniDV-ut till Scart
jag

Skillnaden på S-Video och Komposit signalen är stor ja. De flesta kameror
idag har en RCA eller en S-Video plugg direkt på kameran. Då behöver du bara
en vanlig sladd och en SCART omvanldare.
Har kameran någon specialkontakt kan din handlare nästan garanterat beställa
en sådan åt dig.

Re: miniDV-ut till Scart

Ja, DS60 har S-video standard (det ser ut så iallafall), men RCA som en
3-polig phone-jack (alternativ standard?).

Ahaa, finns det scartomvandlare! Det låter bra.

beställa

Ja, men då kan jag nog satsa på S-video först.

Morgan O.

Re: miniDV-ut till Scart

bara
beställa

Vänta ett ögonblick... Går RCA också att konvertera till scart med en enkel
adapter?

Morgan O.

Re: miniDV-ut till Scart

Ja.

Och för att besvara en tidigare fråga, den 3-poliga 3.5mm phonopluggen är
inte en standard. Olika tillverkare använder olika koppling.
Kör med S-Video. Det ger bättre bild. Du kan kanske stoppa in en vanlig
stereo phonoplugg i den andra kontakten för att få ut ljudet.

--

Re: miniDV-ut till Scart

Jag minns att din förra fråga gällde en Panasonic-kamera.
Kolla vilket mod.nr. så kan jag kanske hjälpa dig med art.nr. ,
då jag själv har en Panasonic.
/Morgan

Re: miniDV-ut till Scart

Det är den enklaste, DS60.

Morgan   ;o)

Re: miniDV-ut till Scart

På kameran har du förmodligen (som jag)  en utgång som heter A/V-out.
Sladden till detta uttag är en 4-polig 3.5mm:s phones-kontakt , som sen
mynnar ut i 3st. RCA-kontakter.
Hög/Vänst. ljud + video-ut.
Ska du best. original-sladd så är art.nr. LSJA0280.
Ska kanske tilläga at min modell heter NV-DS29.
/Morgan

Re: miniDV-ut till Scart

Hoppsan, trodde den var 3-polig.

Schysst!