Ladda slutet MC-batteri?

Jag har fått tag i ett billigt MC-batteri som är helkapslat. Jag tänkte använda det som källa för snabbladdning av sonens RC-bil.

Hur laddar man MC-batteriet i sin tur? Jag har hört rykten om att kapslade blyaccar måste pulsladdas på något sätt. Stämmer det? Hur gör man det? (Helst utan att köpa en laddare)

Vad skulle hända om man laddade med konstantspänning eller konstantström?

Någon battreiexpert här som kan ge mig en laddning med info? ;-)

./Erik

Reply to
Erik

står ofta på batteriet:

oftast gäller:

intemintent urladdat/laddat:

14.4 - 15 Volt konstantspänning och rimligt strömbegränsat (pga. risk för värmebildning i batteriet annars) i 10 - 14 h.

kontinuerligt laddat:

13.6 Volt konstantspänning (13.4 Volt för lång livslängd på batteriet typ 5-10 år, 13.8 Volt för snabb återhämtning, men kort livslängd av 1-2 år ungefär)

vid lagring utan anslutning:

denna typ av mätning skall göras efter minst 24 timmars vila efter laddning/urladdning utan inkopplad anslutning till batteriet, och multimetern skall visa minst 2 decimaler vid 12 volts visning.

är batteriet lite ribbig och knögglig på sidorna och har 'svullen' intryck så är batteriet sulfaticerat och söndersprängd inuti -> återvinningen.

- dåligt skötta _nya_ batterier kan få detta utseende redan efter ett halvår om olastad polspänningen är under 12.6 volt mest hela tiden.

--
det behövs inte pulsladdas eller liknande.

Torbjörn Ekström

Torbjörn Ekström wrote / skrev:

Pinsamt, jag hade inte läst allt (som jag trodde var corporate bull) på batteriet. Där står ju exakt vad du skriver.

Tack ändå!

OK!

./Erik

Reply to